سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
بانوان شاعر طنزپرداز اجتماعی و نوحه سرا و آیینی بعد از انقلاب وارد عرصه شدند

آذربایجان‌غربی-پژوهشگر تاریخ و ادبیات در ارومیه معتقد است: به لحاظ تاریخی بانوان شاعر طنزپرداز اجتماعی و نوحه سرا و آیینی، قبل از انقلاب اسلامی در ایران یا نبودند و یا خیلی اندک و در حد صفر بودند، اما امروز در هر دو عرصه فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سلماس، مصطفی قلیزاده‌علیار صبح سه‌شنبه در اولین کارگاه آموزشی شعر آئینی موکب واژه‌ها با رویکرد شعر هیئت که در سالن اجتماعات اداره فرهگ و ارشاد شهرستان سلماس برگزار  شد، با اشاره به ظرفیت‌های اجتماعی شعر هیئت و نوحه در جامعه، گفت: سادگی و استفاده از کلمات و لحن عامیانه در سرایش شعر هیئت مولفه اصلی انتقال سینه به سینه مفاهیم عاشورایی در بین مردم با استفاده از شعر است.

وی با اشاره به تفاوت‌های شعر کلاسیک و شعر هیئت گفت: سادگی بیان و وفور عاطفه در شعر هیئتی و دوری از تخصص‌گرایی معنایی و واژه‌ای در این سبک شعر میتواند آن را به عنوان رسانه‌ای رسا برای انتقال مفاهیم و معانی معرفت شناسانه و حوادث تاریخی اسلام معرفی کرد.

قلیزاده‌علیار افزود: به لحاظ تاریخی بانوان شاعر طنزپرداز اجتماعی و نوحه سرا و آیینی، قبل از انقلاب اسلامی در ایران یا نبودند و یا خیلی اندک و در حد صفر بودند، اما امروز در هر دو عرصه، بانوان سخنور توانمند و صاحب سخن و تاثیرگذار در زبان فارسی و ترکی داریم که از برکات انقلاب است و باید بیش از پیش فعال شوند.
 

در ادامه این کارگاه محمد میلانی، دیگر مدرس این کارگاه با اشاره به جایگاه ائمه اطهار و شخصیت‌های مذهبی و تاریخی جهان اسلام علی الخصوص مذهب تشیع گفت: باید از تکنیک‌های شعری نظیر استعاره، تشبیه و خیال در نهایت احترام به شخصیت‌های مطرح شده در متن شعر استفاده کرد.

میلانی با اشاره به سه اصل مهم زبان، خیال و اندیشه در شعر، افزود: زبان ساده، خیال‌پردازی مبتنی بر احترام و رعایت ادب و اندیشه غنی از مفاهیم دینی و بیان اتفاقات و روایتهای موثق تاریخی میتواند ساختار قوی شعر هیئت را رقم زند.

میلانی در پایان با اشاره به حضور بانوان شاعره در کارگاه گفت: بانوان شاعره با توجه به روحیات و احساسات ذاتی می‌توانند اشعاری به مراتب احساسی‌تر، دراماتیک‌تر نسبت به شعر سراییده شده توسط شاعران مرد، اقدام به سرایش شعر در وصف و مدح و بیان حالات شخصیت‌های زنان تاریخ اسلام نظیر حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت زینب کبری(س) و دیگر بانوان تاثیر گذار بپردازند.

میلانی در ادامه افزود: برای بیان زبان حال حضرت رباب (س) که در سوگ فرزند خویش نشسته است، بانوان شاعره میتوانند تصویرسازی شعری به مراتب بهتر و قوی تر از دیگران را انجام دهند.

در ادامه،حمید امدادی، مسئول دبیرخانه سوگواره دوسالانه شعر آیینی «موکب واژه‌ها» نیز گفت: دبیرخانه در نظر دارد با برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی و ارتقای دانش ادبی در خلال برگزاری سوگواره ساختار شعری و کیفیت اشعار ارسالی به دبیرخانه سوگواره را تقویت نماید.
 
به گزارش ایبنا؛ ارائه گزارش کوتاهی از فعالیت مستمر انجمن ادبی سلماس با سابقه بیش از ۳۰ توسط پور عباس، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد سلماس، شعرخوانی شاعران حاضر و تقدیر از دو نفر شاعر، بخش‌هایی از برنامه این کارگاه بود که در سالن اجتماعات اداره فرهگ و ارشاد سلماس برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها