چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
برگزاری ورک‌شاپ نمایشنامه‌نویسی پیشرفته در زنجان

زنجان- معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به برگزاری وورک شاپ نمایشنامه‌نویسی پیشرفته در زنجان گفت: این ورک‌شاپ با حضور «عبدالحی شماسی» نویسنده و نمایشنامه‌نویس کشور در حال برگزاری است.

ابراهیم قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: ورک‌شاپ نمایشنامه نویسی پیشرفته در قالب دوره آموزشی تئاتر و تجربه با پیشکسوتان توسط اداره کل هنرهای نمایشی در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه این ورک شاپ با حضور «عبدالحی شماسی» نویسنده و نمایشنامه‌نویس کشور در حال برگزاری است، اضافه کرد: برگزاری این کلاس‌ها از 18 تیرماه آغاز شده و تا 22 تیرماه ادامه دارد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه هدف از برگزاری این ورک شاپ آشنایی نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان با فنون و مهارت‌های روز در حوزه نمایشنامه نویسی است، افزود: خوشبختانه از روز نخست شاهد حضور پرشور علاقه‌مندان در این ورک شاپ آموزشی هستیم.

وی با بیان اینکه در این وورک شاپ شرکت‌کنندگان با مفاهیم و قواعد نمایشنامه نویسی آشنا می‌شوند، افزود: از جمله مباحث آموزشی این دوره بیان ساختار و قالب نمایشنامه تا روش‌های خلق و توسعه شخصیت‌ها و داستان، همه جنبه‌های مربوط به نوشتن نمایشنامه است.

قاسمی گفت: همچنین شرکت کنندگان در این ورک‌شاپ با تمرینات و فعالیت‌های عملی، شرکت‌کنندگان به تدریج توانایی خود را در خلق داستان‌ها و ایجاد تنش‌ها و کشمکش‌های دراماتیک در نمایشنامه‌ها بهبود خواهند داد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: ایجاد داستان و توسعه شخصیت‌ها تا ساختاردهی و قالب‌بندی درست نمایشنامه و آموزش تکنیک‌های نوشتاری نیز از دیگر موارد آموزشی در این وورک شاپ است.

عبدالحی شماسی نمایشنامه نویسی را از سال 1368 آغاز کرده و در حال حاضر در دانشگاه‌های هنر تدریس می‌کند.

از دیگر فعالیت‌های شماسی می‌توان به معاونت هنری مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارشناسی و تألیف کتاب درسی هنر برای وزارت آموزش و پرورش، مدیر مسئول مؤسسه فیلمسازی پرتو نقش خیال، تاسیس کانون تئاتر تجربی در حضور حمید سمندریان و پری صابری در سال 1370 و سردبیری فصلنامه «هنر» و سردبیر فصلنامه موسیقی (آهنگ) مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

شماسی نگارش بیش از 10عنوان داستان، بیش از 25عنوان نمایشنامه، 5 فیلمنامه، 2 کتاب آموزش نمایشنامه نویسی، چندین کارگردانی تئاتر، 3 عنوان نمایشنامه چاپ شده در کشور انگلستان را نیز در کارنامه خود دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها