سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱
تدوین دایرةالمعارف دانشنامه شهدای استان کرمان

کرمان-مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان از تدوین دایرةالمعارف شهدای استان خبر داد و گفت: این کار از دو سال گذشته با تشکیل یک مجموعه علمی و همکاری اساتید دانشگاه آغاز و در مجموع یک‌هزار و ۳۰۰ مدخل و مقاله برای تدوین این دانشنامه مشخص شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان،سرهنگ «محمود مهدوی‌فرد» عصر دوشنبه در جلسه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کرمان با بیان اینکه تولید سالانه یک کتاب از سوی دستگاه‌های استان در مورد یک شهید از شهدای استان پیگیری می‌شود، بیان داشت: سال گذشته ۷ کتاب از سوی ۷ مجموعه نوشته شد و در سال جاری تاکنون هیچ مجموعه‌ای اقدام به چاپ کتاب در حوزه دفاع مقدس و معرفی شهدا نداشته است. پیشنهاد ما این است انتشار کتاب‌ها براساس یک برنامه‌ریزی مشخص انجام شود.

وی افزود: برای اینکه در حوزه دفاع مقدس کار تکراری انجام نشود شورای نشر متشکل از ۱۳ نفر از نویسندگانی که در حوزه دفاع مقدس کار می‌کنند تشکیل شده که کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را بررسی می‌کنند تا کتاب‌هایی که منتشر می‌شود در آینده قابل استفاده باشند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با تأکید بر لزوم ثبت خاطرات رزمندگان دفاع مقدس در قالب مصاحبه و تاریخ شفاهی، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که خاطرات رزمندگان نیز تدوین شود.

مهدوی‌فرد به تدوین دایرةالمعارف شهدا نیز اشاره کرد و گفت: این کار از دو سال گذشته با تشکیل یک مجموعه علمی و همکاری اساتید دانشگاه آغاز شد. در مجموع یک‌هزار و ۳۰۰ مدخل و مقاله برای تدوین این دانشنامه مشخص شده که ۱۴۷ مقاله تکمیل و تأیید شده است.

وی با اشاره پژوهش‌ها و مصاحبه‌هایی که تاکنون در مورد شهدا انجام شده، افزود: پژوهش‌های گذشته بیشتر براساس خاطره پژوهی است اما برای تدوین دانشنامه شهدای استان حدود ۵۰ سؤال طراحی شده است که از ۳۵۰ نفر پرسیده می‌شود تا بتوان مقالات علمی را تدوین کرد. یک شورای علمی نیز برای این کار تشکیل و کار به‌صورت اصولی پیش می‌رود.

مهدوی‌فرد همچنین تشکیل ستادهای بزرگداشت هفته دفاع مقدس در شهرستان‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از نکات در خصوص دیدار با خانواده شهدا این است که گاهی با یک خانواده شهید چندین دیدار انجام می‌شود و با بعضی از خانواده شهدا نیز دیداری صورت نمی‌گیرد، لذا با همکاری بنیاد شهید، در شهر کرمان شغل شهدا در حال بررسی است تا سرکشی به خانواده شهدا با برنامه ‌بهتری انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها