دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۱
اولویت‌های فرهنگی کوچک اما اساسی/کتابخانه شلوغ‌ترین نقطه حاشیه‌نشین کشور معطل کولر است

کهگیلویه و بویراحمد- رئیس جمهور روز دوشنبه به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند و این سفر، تکاپوی بسیاری در میان مدیران استان به راه انداخت تا هر کدام اولویت‌های دستگاه خود را در آستانه این سفر اعلام کنند که البته اولویت‌های حوزه فرهنگ، کتاب و کتابخوانی نیز با همه دشواری‌ها و پیچیدگی‌های این بخش، مطرح شد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا): اولویت‌بندی درخواست‌ها و مطالبات از رئیس‌جمهور در هیچ کدام از حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی سیاسی و ... مانند حوزه فرهنگ به ویژه  کتاب دشوار نیست. روال بر این است که پروژه‌های بزرگتر چه از نظر حجمی و چه اعتباری در صدر مطالبات قرار بگیرد و بیشتر رسانه‌ای شود و  پروژه‌های کوچکتر نیز در کنار سایر پروژه‌ها و یا در قلب پروژه های دیگر گنجانده شوند.

اما زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی را سخت می‌توان دسته بندی کرد چرا که همه آنها مهم هستند. وقتی در جزئیات برنامه‌ها دقیق می‌شویم، معلوم می‌شود همان پروژه‌هایی که کمتر به چشم می‌آیند، چقدر حائز اهمیت هستند.

کتابخانه‌ای که کولر ندارد 


مثلا شاید برای آنهایی که به اهمیت برنامه‌ها نگاه می‌کنند، نیاز کتابخانه مادوان به دو دستگاه کولر، در مقابل بلاتکلیفی غول آهنی چند هزار میلیاردی ورودی شهر یاسوج ناچیز به نظر برسد و حتی ارزش مطرح کردن نداشته باشد، اما آنچنان که مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: روزانه جمعیت زیادی از اهالی شهر مادوان از کودک و نوجوان تا بزرگسال برای پر کردن اوقات فراغت، استفاده از کتاب‌ها و منابع کتابخانه‌ای و حتی استفاده از فضا به این کتابخانه پناه می‌آورند.

محسن جبارنژاد افزود: کتابخانه مادوان یکی از کتابخانه‌های حیاتی استان است که سال‌ها ساخت و بهره‌برداری آن طول کشید اما چون در سال 1399 تحویل موقت شد، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی آن نصب نشده‌ است.

اگر بدانیم شهر مادوان بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین را در کشور دارد و درگیر آسیب‌های عمیق اجتماعی است، آنگاه اهمیت این کتابخانه برای منطقه، مشخص می‌شود. با این پیش زمینه  اهمیت تجهیز همین کتابخانه و حتی پیش‌بینی کتابخانه‌های بیشتر برای شهر مادوان اگر بیشتر از پروژه‌های چند هزار میلیاردی نباشد، کمتر هم نیست.

باید یک نفر کلنگ این کتابخانه را زمین بزند


 کتابخانه شهید رجایی شهر چیتاب نیز یکی از آن کتابخانه‌هایی است که این روزها وضعیت خوبی ندارد. این کتابخانه که در میان منازل سازمانی دهه 50 مستقر است، دیگر جوابگوی نیاز جمعیت شهر 7‌هزار‌نفری چیتاب و روستاهای اطراف آن نیست.

از آنجا که چیتاب مرکز بخش کبگیان، جمعیتی بالغ بر 22 هزار نفر دارد، اهمیت این کتابخانه بیشتر هم می‌شود. ساختمان این کتابخانه فرسوده است، کتاب‌ها و تجهیزات آن نیز در معرض خطر جدی هستند. اما از سالها قبل قرار بوه کتابخانه جدیدی در این شهر ایجاد شود.

آنچه درباره این کتابخانه باید بدانیم این است که خیری سالها پیش یک قطعه زمین برای احداث کتابخانه جدید اهدا کرده اما در همه این سال‌ها این زمین در دیواری بلوکی محصور شده اما هزینه و یا اعتباری برای ساخت آن در نظر گرفته نشده است.

کتابخانه‌هایی که نیازمند اعتبارند


بر خلاف پروژه مادوان و چیتاب برخی پروژه ها نیز پیشرفت‌های خوبی داشته اند اما کمبود اعتبار باعث شده در پیشرفت 60 درصدی متوقف شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در این باره گفت: کتابخانه چرام، بهمئی و زیلایی از جمله کتابخانه‌هایی هستند که در سفر رئیس جمهور برای تکمیل ساخت آنها پیگیر اعتبار خواهیم شد.

جبارنژاد افزود: هر کدام از این پروژه‌‌ها نیازمند 5 میلیارد تومان اعتبار است به عبارتی با 15 میلیارد تومان اعتبار می‌توان این سه کتابخانه را تکمیل کرد تا جامعه از آن بهره‌مند شوند.

وی باز طراحی کتابخانه آیت الله ملک حسینی به عنوان کتابخانه مرکزی استان را از دیگر پروژه های اولویت دار استان در سفر هیئت دولت عنوان کرد و گفت: این پروژه نیاز به 3 میلیارد تومان اعتبار دارد تا به کتابخانه ای در شأن مردم استان تبدیل شود.

البته زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی فقط به کتابخانه‌ها محدود نمی شود. بخشی از مطالبات این حوزه در بخش تولید کتاب است. از آنجایی که تالیف و نشر کتاب در استان بیشتر با حمایت سازمانها اتفاق می افتد، پس باید مشکلات آنها را نیز رصد کرد.

سازمانی که به تولید کتاب کمک می‌کند

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس یکی از دستگاه‌هایی است که سالانه کمک زیادی به تولید و نشر کتاب می‌کند.

مدیرکل آن درباره مطالبات این دستگاه در سفر رئیس جمهور گفت: اولویت ما آماده کردن 40 عنوان کتاب تاریخ شفاهی برای کنگره ملی شهدا در سال 1403 است.

امیرعباس آسمند افزود: این پروژه برای اینکه به موقع انجام شود و به سرانجام برسد باید دست کم یک میلیارد تومان اعتبار داشته باشد در حالی که تاکنون اعتباری برای آن تخصیص نشده است.

وی ادامه داد: برای امسال و سال آینده، سازمان باید 120 عنوان کتاب آماده کند. آماده کردن این کتابها نیز  اعتباری بالغ بر  5 میلیارد تومان نیاز دارد.

آسمند تاکید کرد: پروژه های حفظ آثار به دلیل اینکه با قشری سر و کار دارد که در معرض پیری، بیماری و فراموشی قرار دارند، همگی اولویت دار هستند.

وی گفت: راه‌اندازی سامانه سامد (اسناد دوران دفاع مقدس) نیز نیاز به 5 میلیارد تومان اعتبار دارد که باتوجه به اینکه این اسناد در گذر زمان در حال از بین رفتن هستند، باید هر چه سریعتر این سامانه راه اندازی شود.

آسمند یادآور شد: این اسناد باید در اختیار نویسندگان، پژوهشگران و مردم عادی قرار بگیرد.

در نهایت باید گفت زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی چه کوچک چه بزرگ چه پر اعتبار و چه کم اعتبار ، در بخش فرهنگ زیرساختی اساسی و حیاتی محسوب می‌شود. هر کتابخانه‌ای که بتواند یک نفر را جذب کند و تنهایی یک نفر را پر کند، هر کتابی که بتواند ساعتی انسانی را به خود به دنیایی دیگر دعوت کند، به اندازه پروژه‌های بزرگ و نام و رسم‌دار برای هر منطقه اولویت‌دار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها