دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶
اختراع به‌علاوه شیطنت ضرب‌در خانواده

زهرا شاهی در محتوا کم نگذاشته است و مخاطب را با خلق موقعیت‌هایی که دوقلوها در آن قرار می‌گیرند به فهمی از دوستی، همدلی، کار تیمی، یافتن راهی برای حل مشکلات و اهمیت احترام در خانواده می‌رساند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- فرزانه رحمانی، نویسنده و منتقد ادبی: «هیچ‌جوری‌ترین اختراع دنیا» داستان یک خواهر و برادر دوقلو است که در زیرزمین خانه‌شان یک آزمایشگاه دارند. آنها در آزمایشگاه دست به خلق اختراع‌های عجیب‌وغریبی می‌زنند که کار نمی‌کنند؛ البته این تا وقتی‌ است که با هم در رقابت‌اند، اما همین ‌که با هم متحد می‌شوند، اختراع‌شان خیلی هم خوب کار می‌کند.

دلیل این رقابت فقط چند دقیقه زودتر به دنیا آمدن یکی از آنهاست و چون مادرشان چیزی نگفته است، بین خودشان قراری برای بزرگ‌تر بودن گذاشته‌اند؛ هر کسی اختراع بهتری داشته باشد باهوش‌تر و در نتیجه بزرگ‌تر است.

در جلد اول این مجموعه، فری و وزی به مراسم معرفی مخترع برتر محله دعوت می‌شوند. مراسم را ننه سرکوفت، مادر رز، ترتیب داده است و در پایان، رز به عنوان مخترع برتر معرفی می‌شود. دوقلوها پس از بازدید از نمایشگاه اختراعات او متوجه می‌شوند که رز ایده تمام اختراعات آنها را دزدیده و از رویشان ساخته است؛ ولی نسخه‌ای که رز ساخته برخلاف نسخه آنها درست کار می‌کند. برای همین تصمیم می‌گیرند ثابت کنند رز، دزد ایده‌‍‌های آنهاست.

در جلد دوم، مادر آنها کلاسی برای تربیت بهتر بچه‌ها در خانه‌شان برگزار می‌کند که باعث می‌شود دوقلوها دنبال راهی برای دور نگه داشتن مادرشان از خانه بگردند. مادر دو شخصیت دارد؛ یکی مادر وقتی که مهربان و همراه است و یکی نامادر وقتی که سخت‌گیر و بداخلاق است. وقتی نامادر از خانه بیرون می‌رود، مادر برمی‌گردد؛ تا اینکه بچه‌ها تصمیم می‌گیرند دستگاهی اختراع کنند تا مادرشان را همیشه در حالت مادر نگه دارند یا او را از خانه دور نگه دارند.

یکی از امتیازهای مجموعه‌ «هیچ‌جوری‌ترین اختراعات دنیا» شخصیت‌پردازی خوب آن است؛ دوقلوهایی با موهای فر که با هم در رقابت‌اند، مادری که بین مادر و نامادر بودن در نوسان است، آقای ویلچررون که عاشق اختراعات دوقلوهاست، موشی زبل به نام فندک که آقای ویلچررون به دوقلوها داده، رز دختر همسایه که مادرش نمی‌داند او هوش ریاضی دارد و مدام به او سرکوفت می‌زند، ننه سرکوفت که اهل پُز دادن است و نیاز به بچه‌ای مخترع و باهوش دارد و پدر دوقلوها که با یک تونل هوایی در رفت‌و‌آمد است و به نظر بی‌کار می‌آید.

امتیاز دیگر این مجموعه، زبان طنز اثر است که با لحظه‌های غافلگیرانه‌اش مدام مخاطب را می‌خنداند و برایش چالش‌های زبانی می‌سازد. نویسنده با خلق فضایی طنازانه لحظه‌هایی را می‌سازد که در همراهی با تصاویر کتاب که غزاله بیگدلو عهده‌دار آن بوده است، آن را پررنگ‌تر می‌کند. تصاویر ارزش‌افزوده‌ای بر این مجموعه است؛ چرا که متن را کامل می‌کند و اجازه می‌دهد مخاطب درک درست‌تری از شخصیت‌ها و اختراع‌های عجیب‌وغریب دوقلوها داشته باشد.

زهرا شاهی در محتوا هم کم نگذاشته است و مخاطب را با خلق موقعیت‌هایی که دوقلوها در آن قرار می‌گیرند به فهمی از دوستی، همدلی، کار تیمی، یافتن راهی برای حل مشکلات و اهمیت احترام در خانواده می‌رساند. با این توصیف، خلق اثری از یک نویسنده ایرانی در بازار کتاب که این روزها پر شده از کتاب‌های ترجمه که بر پایه تصویرند و محتوای طنز دارند، بسیار نویدبخش است.

«هیچ‌جوری‌ترین اختراعات دنیا» را کتاب‌های فندق (واحد کودک نشر افق) چاپ کرده و برای کودکان ۹ سال به بالا مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها