سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱
استفاده از طنز در کتاب‌های داستانی کم است

قم- نویسنده کتاب «کودکستان آقا مرسل» با اشاره به اینکه ذات ما ایرانی‌ها طنز و خنده است، بیان کرد: استفاده از طنز در کتاب‌های داستانی ما کم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، داوود امیریان، عصر سه‌شنبه در نشست نقد و بررسی کتاب «کودکستان آقا مرسل» که در کتابخانه مرکزی قم برگزار شد، گفت: از کودکی کتابخوان حرفه‌ای بودم و خواندن را از کتابخانه شروع کردم؛ هرچند که در زمان ما کتاب‌های مناسب بسیار کم بود اما علاقه ما به کتاب باعث می‌شد که هرچه پول داشتم را خرج کتاب می‌کردم.
 
امیریان افزود: زمانی که نوجوان بودم، توفیق حضور در جبهه دفاع مقدس نصیبم شد و بعد از آن نیز درسم را ادامه دادم و عضو یک کتابخانه عمومی از مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی شدم و اتفاقی با مسابقه‌ای به نام «فرمانده من» آشنا شدم و برگزیده شدن در این مسابقه، سرنوشت من را تغییر داد و مسیر نویسندگی را انتخاب کردم.
 
وی درباره نحوه شکل‌گیری کتاب «کودکستان آقا مرسل» گفت: در زمان جنگ، اسامی کنکوری‌ها، در روزنامه‌ها چاپ می‌شد و یک صفحه هم در روزنامه‌ها به رزمندگانی که در کنکور ثبت نام کرده بودند و نتوانسته بودند در کنکور شرکت کنند و شهید شده بودند اختصاص داشت. این مشاهدات به همراه تجربه کتاب «گردان قاطرچی‌ها» و استفاده از شخصیت‌های آن کتاب، زمینه ساز نوشتن کتاب «کودکستان آقا مرسل» شد.
 
این نویسنده اضافه کرد: آن زمان، لشکر استان تهران، «لشکر 27 محمد رسول الله» بود و عنوان کتاب به نوعی به این نکته هم اشاره دارد که بسیاری از رزمندگان این لشکر را نوجوانان تشکیل می‌دادند.
 
امیریان پیرامون نگارش کتاب به زبان طنز، بیان کرد: ذات ما ایرانی‌ها طنز و خنده است و برای همین با بسیاری از مشکلاتمان شوخی می‌کنیم؛ در حالی که متاسفانه در کتاب‌های داستانی ما کمتر از طنز استفاده شده است و این خلا احساس می‌شود.
 

نویسنده کتاب «خمپاره‌های فاسد» در توصیه‌هایی برای نویسنده شدن به نوجوانان حاضر در نشست یادآور شد: برای نویسنده شدن باید تخیلتان را ورزش و پرورش بدهید و در مورد ماجراهای مختلف داستان‌سرایی کنید و در کنار آن کتاب زیاد بخوانید.
 
در ادامه این نشست، علی باباجانی، نویسنده و شاعر کودکان و نوجوانان درباره نحوه علاقه‌مندی خود به دنیای نویسندگی گفت: از مقطع ابتدایی علاقه زیادی به درس انشا و نوشتن داشتم و در کنار درس، مشاغل مختلفی را تجربه کردم که اطلاعات زیادی در مورد آدم‌ها و شغل‌ها به من داد و بعد از مدتی در مسابقه شعر شرکت کردم و آشنایی با استادی که من را در این مسیر راهنمایی کرد، زندگی من را تغییر داد.
 
نویسنده کتاب « قبل از آفتاب» تصریح کرد: زندگی جمعی از اتفاقات خوشحال کننده و غم‌انگیز است و هنر داوود امیریان این است که اتفاقات طنز زندگی را کشف می‌کند و این موضوع در فضایی مثل جبهه‌های دفاع مقدس کار سختی است.
 
باباجانی در پایان گفت: ما دو مدل طنز داریم، کلامی و موقعیتی؛ در کتاب «کودکستان آقا مرسل» از هر دو روش طنز استفاده شده است و همین موضوع باعث لذت بخش تر شدن مطالعه این کتاب می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها