شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
عملیات «کربلای 1» وارد ادبیات کودک و نوجوان شود/ ایلام میزبان 3 عملیات مهم دفاع مقدس

ایلام- نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس استان ایلام گفت: عملیات کربلای 1 در 10تیرماه 1365 که منجر به آزادسازی شهر مرزی مهران شد، تأثیر بسزایی در روحیه رزمندگان و خانواده‌های شهدا داشت و باید در ادبیات کودک و نوجوان وارد شود.

بتول میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: استان ایلام سه عملیات بزرگ در حوزه سرزمینی خود داشته است، عملیات والفجر3، والفجر 5 و عملیات کربلای 1. عملیات کربلای 1 که منجر به آزادسازی مهران شد تأثیر بسزایی در روحیه رزمندگان و خانواده های شهدا داشت به طوری که در تاریخ دفاع مقدس برگ زرینی شد.

وی ادامه داد: متأسفانه رشادت‌های رزمندگان در این عملیات‌ها به فراموشی سپرده می‌شود چرا که پژوهشگران به سراغ پیشکسوتان و حاضران در این عملیات‌ها نمی‌روند و هر سال که می‌گذرد، گرد فراموشی بیشتر بر حافظه این عزیزان می‌نشیند و عملاً گنجینه اطلاعاتی در این عملیات‌ها را از دست می‌دهیم. ما موظفیم که این اطلاعات و خاطرات را جمع‌آوری کنیم تا برای آیندگان حرفی برای گفتن داشته باشیم.
 
 وی با اشاره به جایگاه استان ایلام در حوزه ادبیات دفاع مقدس را از نظر کمی و کیفی گفت: استان ایلام به خاطر جایگاه تاریخی و فرهنگی، از تمدن و فرهنگ غنی و پرباری برخوردار است و کتاب‌های زیادی در حوزه ادبیات دفاع مقدس در این استان به چاپ رسیده است. بعضی از این آثار از لحاظ محتوایی در سطح عالی و تعدادی هم متأسفانه از لحاظ کیفی، در سطح پایینی قرار دارد که این در نگاه اول به نویسنده و سپس به ناشران گرامی برمی‌گردد.
 
میرزایی با اشاره به قالب‌های نوشتاری و تالیفی مولفان در این حوزه ادامه داد: اغلب قالب‌های نوشتاری نویسندگان در این حوزه ابتدا کتاب‌های خاطره، سپس تاریخ شفاهی و در آخر هم شعر و رمان است. نگارش و انتشار رمان دفاع مقدس در استان ایلام در چند سال اخیر به تعداد انگشتان دست هم نبوده است.
 
وی در پاسخ به این‌که«چرا تاکنون با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان در حوزه ادبیات دفاع مقدس و پایداری؛ اثری که در سطح ملی بدرخشد هنوز تالیف و منتشر نشده است؟» گفت:معمولاً اثری فاخر است که علاوه بر این که نویسنده از حمایت همه جانبه متولیان این امر برخوردار است، خود هم به زیبایی با استفاده از تکنیک‌های نویسندگی اثری خوب و جامعه پسند تولید می‌کند. نبود نویسندگان آموزش دیده در حوزه دفاع مقدس و عدم حمایت مالی از مولفان باعث سرخوردگی نویسندگان شده و کمتر حوصله تولید اثر در این حوزه را دارند. اثر فاخری در این زمینه نداریم که بخواهیم برای تقریظ به مقام معظم رهبری ارائه دهیم. اگر متولیان این کار در یک راستا یک هدف خاص را دنبال کنند، قطعاً می‌توانند آثار قابل توجهی در این حیطه تولید و عرضه کنند.
 
این نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس با اشاره به اهمیت سالروز آزادسازی شهر مهران در دهم تیرماه سال 1365 ادامه داد: برای انتقال و بیان این اتفاق و پیروزی بزرگ باید ابتدا یک تیم مصاحبه‌گر آماده کنیم که حتماً آموزش دیده باشند، یا آموزش بدهیم، چون شیوه مصاحبه برای این نوع به خصوص از تاریخ، با سایر مصاحبه‌ها متفاوت است. برای جمع‌آوری خاطرات و حوادثی که در این عملیات اتفاق افتاده، تیم را حمایت کنیم.
 
وی ادامه داد: مهم‌ترین کار ابتدا جمع‌آوری اطلاعات است چون هر روز که می‌گذرد دیرتر می‌شود. بهتر است راویانی انتخاب شوند که حضور مستقیم در این عملیات‌ داشته‌اند، مخصوصاً رزمندگان تیم اطلاعات عملیات تیپ امیرالمؤمنین(ع) سپس پردازش اطلاعات در قالب تاریخ شفاهی یا خاطرات یا هر نوع دیگری صورت بگیرد.
 
مولف کتاب شوق وصال ادامه داد: از آنجا که جنگ زمانی بر ما تحمیل شد که وضعیت کشور نابسامان بود، اما پیروزی رزمندگان ما بر دشمن تا بن دندان مسلح در تاریخ دنیا بی‌نظیر بود به همین خاطر حرف برای گفتن زیاد داریم. در جنگ تحمیلی حضور نوجوانان و دانش‌آموزان که حتی بعدها تا مرحله فرماندهی هم پیش رفتند، حضوری اتفاقی و اجباری نبود و خود با جان و دل به دفاع از کشور برخاستند.
 
وی ادامه داد: با شرح رشادت‌های رزمندگان می‌توانیم نسل بعد را تبیین کنیم که در مقابل هجمه‌های منفی دشمن مقاوم باشند و حرفی برای گفتن داشته باشند. جامعه نویسندگان با قلم‌فرسایی می‌توانند در اذهان مردم رسوخ کرده و با ارائه ادبیاتی زیبا و تأثیرگذار فداکاری و رشادت رزمندگان را برای آنها به تصویر بکشد.
 
 مولف کتاب تفنگدار ایل ادامه داد: عملیات کربلای 1 هم همانند سایر حوادث بزرگی که منجر به پیروزی رزمندگان شد در تاریخ و ادبیات کشور نقش مهمی دارد. طی این عملیات که شهر استراتژیک مهران آزاد شد، شهدایی را تقدیم وطن کردیم که به همین واسطه می‌توانیم فداکاری و ایثار آنها را به صورت یک حس زیبا در ادبیات کودک و نوجوان ارائه دهیم.
 
وی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان باید بتوانند با این نوع ادبیات ارتباط برقرارکنند. باید میراث‌دار خون شهدا و ایثارگران هشت سال جنگ تحمیلی باشیم. حتی باید در پرورش کودکان و نوجوانان برای قلم‌فرسایی در این نوع ادبیات کوشش کنیم. علاوه بر تولید آثار خوب کودک و نوجوان‌پسند، باید در خوانش این آثار در آنها رغبت ایجاد کنیم مخصوصاً در اوقات فراغت.
 
میرزایی تصریح کرد: ادبیات را مهم‌ترین پایه هنر باید شمرد، زیرا سایر رشته‌های هنری همه تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند. ادبیات گاهی با تاریخ می‌آمیزد و در ساخت تمدن و فرهنگ یک کشور سرنوشت‌ساز می‌شود. در شناساندن و تدوین ادبیات دفاع مقدس که یکی از زیباترین نوع ادبیات است به نسل‌های بعدی بکوشیم حیف است که نسل‌های بعدی از رشادت‌های نوجوانان و جوانان مان در هشت سال جنگ تحمیلی بی خبر باشند وظیفه هر نویسنده‌ این است که به سهم خود در این امر مهم سهیم باشد.    
 
به گزارش ایبنا بتول میرزایی، نویسنده و پژوهشگر ادبیات شفاهی دفاع مقدرس، متولد 1363 در شهرستان آبدانان و دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی در مقطع فوق لیسانس و مدیر مشارکت زنان در دفاع مقدس و مشاور اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام و تاکنون نزدیک به 65 اثر در حوزه دفاع مقدس در قالب‌های پژوهش و ویرایش ادبی تالیف و منتشر کرده است. گردآوری و انتشار خاطرات مادران و همسران شهدا، مصاحبه با راویان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس از تلاش‌های او در زمینه ادبیات دفاع مقدس است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها