دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
ایجاد نخستین بخش امانت اسباب‌بازی در کتابخانه

مسئول کتابخانه مرکزی پارک شهر از ایجاد بخش اسباب‌بازی در کتابخانه مرکزی پارک شهر تا پایان تابستان خبر داد.

مرضیه یگانه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به ایجاد بخش امانت اسباب‌بازی در کتابخانه مرکزی پارک شهر اظهار کرد: به‌زودی، احتمالا تا پایان تابستان، بخش امانت اسباب‌بازی در کتابخانه مرکزی پارک شهر دایر می‌شود، این اسباب‌بازی‌ها اکنون خریداری شده  و با تدوین دستورالعمل‌های شیوه امانت این بخش تا پایان تابستان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
 
وی با اشاره به اختصاص بودجه 10 میلیون تومانی برای تهیه اسباب‌بازی در بخش کودک کتابخانه مرکزی پارک شهر گفت: بر‌اساس معیارهای محتوایی اداره کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی، اسباب‌بازی‌ها برای این بخش خریداری شده و امیدواریم با همکاری شهرداری، خیّران و  ارگان‌های دیگر بتوانیم این بخش را پربار‌تر کنیم.
 
یگانه با بیان اینکه شرط استفاده از بخش امانت اسباب‌بازی در کتابخانه مرکزی پارک شهر عضویت در کتابخانه است، عنوان کرد: اسباب‌بازی‌‌های خریداری شده بیشتر فکری است و کودکان می‌توانند، فردی و گروهی از این منابع استفاده کنند.
 
مسئول کتابخانه مرکزی پارک شهر با بیان اینکه اطلاعات و تصویر اسباب‌‌بازی‌های خریداری شده در قالب یک «کلر بوک» تدوین شده تا کودکان بتوانند با انتخاب اسباب‌بازی مورد علاقه خود از آن استفاده کنند، اظهار کرد: دلیل تدوین فهرست اسباب‌‌بازی‌ها در یک کلر بوک، این است که کودکان امکان جست و جوی اسباب‌بازی در کامپیوتر را ندارند به همین دلیل دیدن تصویر اسباب‌بازی و انتخاب آسان آن می‌تواند به کودکان در انتخاب این منابع کمک کند. 
 
وی درباره شیوه امانت اسباب‌بازی در کتابخانه‌ مرکزی پارک شهر گفت: به دلیل محدودیت تعداد اسباب‌بازی‌ها و از آنجا که می‌خواهیم کودکان بیشتری از این بخش از منابع کتابخانه استفاده کنند، هر نفر امکان امانت یک اسباب‌بازی را دارد. مدت امانت اسباب‌بازی نیز یک هفته است و این مدت قابل تمدید نیست؛ البته هنوز مقدمات امانت این بخش در سامانه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فراهم نشده اما قرار است فعلا به‌ شیوه سنتی امانت اسباب‌بازی را در بخش کودک کتابخانه فعال کنیم تا نهاد کتابخانه‌های عمومی، مقدمات بخش فناوری اطلاعات را تکمیل کند. 
 
یگانه درباره ضرورت استفاده از اسباب‌بازی در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: وجود اسباب‌بازی به‌عنوان یک خوراک فکری برای کودکان ضروری است اما بحث امانت اسباب‌بازی مسئله بسیار مهمی است و کتابخانه‌های عمومی با این کار یک گام بزرگ برای نزدیک شدن به عدالت  و دسترسی همه کودکان به اسباب‌بازی برمی‌دارند. شاید خانواده یک کودک کتابخوان از نظر اقتصادی توان خرید هفته‌ای یک اسباب‌بازی را برای کودک خود نداشته باشد و این مسئله کمک به کودکان برای استفاده از اسباب‌بازی‌های مختلف است.
 
مسئول کتابخانه مرکزی پارک شهر درباره سن استفاده از اسباب‌بازی در کتابخانه‌‌های عمومی گفت: تقریبا از سن نوزادی تا 12 سالگی تا پایان مقطع ششم، کودکان می‌توانند از اسباب‌بازی‌های بخش کودک کتابخانه مرکزی پارک شهر استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها