سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
کتاب در تولیدات فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نقش کلیدی دارد/ تدوین اطلس قرآنی کشور در استان بوشهر

بوشهر- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با اشاره به نقش کلیدی کتاب در تولیدات فرهنگی و تبلیغاتی سازمان تبلیغات اسلامی، از تدوین اطلس قرآنی کشور در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، حجت‌الاسلام محمد قادری در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی صبح سه‌شنبه در سالن اجتماعات اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر بوشهر برگزار شد، با تبریک روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی گفت: رسانه‌ها نقش بسزایی در دستگاه تبلیغ و تبیین کشور ایفا می‌کنند. بدیهی است وظیفه ذاتی سازمان تبلیغات اسلامی نیز طبق حکم امام خمینی (ره) بر مبنای «تبیین» تعریف شده است.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر قرار گرفتن «جهاد» در کنار تبیین، نیز وظیفه مضاعفی برای این سازمان به‌وجود آورده است؛ اما در حوزه جهاد تبیین هم تبیین به‌عنوان سیاست اصلی سازمان تبلیغات اسلامی تعریف شده است.

حجت‎‌الاسلام قادری در تشریح ماموریت اداره‌کل تبلیغات اسلامی در عرصه جهاد تبیین توضیح داد: اصل راهبری زیست‌بوم یعنی متناسب‌سازی برنامه‌ها و آمایش دقیق سرزمینی (بر اساس زیست‌بوم‌های 18 گانه فرهنگی) دستور ویژه عرصه اول تحول تبلیغات اسلامی در 5 سال اخیر بود. در پنج ساله دوم، گسترش مخاطب و همه‌گیری پیام -که از الزامات جهاد تبیین است -و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی همه قشرها به‌ویژه قشرهایی تاثیرگذار که شامل رسانه، بانوان و نوجوانان می‌شود، سرفصل برنامه‌های ما در این حوزه قرار گرفته است.

وی افزود: تشکیل معاونت تبلیغ نوین که فعالیت‌های آن در حوزه رسانه و تولیدات فرهنگی خلاصه می‌شود، برنامه دیگری است که در حوزه جهاد تبیین عملی شده است. از جمله اقدامات این معاونت، تولید و پخش یک برنامه تلویزیونی با عنوان «محفل» همزمان با ماه مبارک رمضان بود که به‌دلیل تمرکز آن بر انتقال مفاهیم و معانی اصیل و عمیق قرآنی، با تحسین و تائید مقام معظم رهبری همراه شد.

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، جشن 10 کیلومتری غدیر و سرود «سلام فرمانده» از دیگر برنامه‌های موفقی هستند که به همت معاونت تبلیغ نوین سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه جهادتبیین اجرایی شده‌اند.

حجت‌الاسلام قادری سپس به ارتقای سطح سیاستگذاری‌های ویژه بانوان در سازمان تبلیغات اسلامی اشاره و تصریح کرد: استان بوشهر در نهضت پیشرفت بانوان از استان‌های برتر و الگوی کشور شناخته شده؛ چراکه در برنامه‌های فرهنگی و نقش‌آفرینی بانوان در این برنامه‌ها بسیار کارآمد و موثر ظاهر شده‌است.

وی ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی در گام سوم در حوزه نقش‌آفرینی قشرهای تاثیر گذار جامعه، اقدام به تاسیس بنیاد ملی نوجوانان کرده است که به دنبال آن، قرارگاه‌های دانش‌آموزی برادران و خواهران در استان بوشهر تشکیل شده است. این قرارگاه‌ها امروز نقش پررنگی را در همگرایی در حوزه جهاد تبیین ایفا می‌کنند. ما در این قرارگاه‌ها قصد تصدی‌گری نداریم، تنها هدف ما مردمی‌سازی فعالیت‌های این حوزه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر تاکید کرد: رسالت اداره‌کل تبلیغات اسلامی در حوزه جهاد تبیین، کنشگری مناسب و راهبری کردن جریان‌های مردمی است. در تبلیغات اسلامی ما روند کار را به‌صورت علمی گام به گام پیش بردیم که در دو سال اخیر بنا به اعتراف فعالان فرهنگی تحولات این سازمان بسیار محسوس بوده است که این تحولات از مجاهدت‌های علمی دقیق معاونت‌ها و کارشناسان ما نشآت می‌گیرد.

وی زیست بوم فعالیت‌های ساختاریافته نهادهای مردمی را مهم‌ترین زیست بوم 18 گانه فرهنگی دانست و افزود: در استان بوشهر کار گسترده‌ای روی تشکیل و ساماندهی این زیست‌بوم صورت گرفت. در این راستا، تمام مسائل فرهنگی و اجتماعی استان با مشورت فعالان فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است که در سیاست‌های اداره‌کل تبلیغات اسلامی در سال 1402 تبیین خواهند شد.

حجت‌الاسلام قادری در خصوص سیاست‌های کلی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در سال 1402 بیان کرد: سیاست این اداره‌کل بر «جهاد تبیین» در دو محور «امیدآفرینی» و «سبک زندگی و خانواده» متمرکز شده است. در مسائل مربوط به استان نیز سه محور «هویت»، «خانواده» و «انسجام و کنش اجتماعی» تعیین شده است که برای هر سه محور ریزمسئله و راهبرهای عملیاتی تدوین شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) در خصوص تبلیغات مبنی بر اینکه «تبلیغات که همان شناساندن خوبی‌ها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدی‌ها و نشان دادن راه گریز از آن است، از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است، گفت: از این‌رو، در ایام پیشرو، به‌منظور تحقق امیدآفرینی در جامعه، شعار «نشر خوبی‌ها» به‌عنوان شعار و عنوان اصلی کلیه فعالیت‌های تبلیغات اسلامی در سال 1402 انتخاب شده است.

حجت‌الاسلام به نشر خوبی‌ها در مناسبت‌های مختلف امسال به‌ویژه در ماه محرم اشاره کرد و افزود: نشر خوبی‌ها در شش مرحله محقق خواهد شد که شامل 1) شناخت و شناساندنی خوبی‌ها، 2) دیدن خوبی‌ها، 3) اعلان خوبی‌ها، 4) دعوت خوبی‌ها به‌طور خودکار، 5) روایت خوبی و 6) قدردانی و تکریم خوبی‌ها و فاعلان کارهای خوب می‌شود.

وی سپس به نقش مهم مساجد در فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در محلات اشاره و تصریح کرد: مساجد استان بوشهر در این زمینه بسیار تاثیرگذار ظاهر شده‌اند و در این راستا، در مراسم اصلی سالروز تبلیغات اسلامی یکی از امامان مساجد محله استان؛ یعنی حجت‌الاسلام رنجبر امام مسجد آبپخش، به‌عنوان برترین امام جماعت و امام محله کشور انتخاب شدند.

حجت‌الاسلام قادری تاکید کرد: مسجد جامعه‌پرداز دستور کار اصلی ما در حوزه تبلیغ است؛ چون مسجد به‌عنوان قلب محله همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی محله را راهبری می‌کند. در این راستا، حدود 20 محله که محلی برای بروز آسیب‌های اجتماعی بودند، شناسایی شدند و روحانیونی با شاخص‌های دقیق در مصاحبه‌های مختلفی برای امامت این محلات انتخاب شدند که در حال حاضر در این نقاط مشغول فعالیت هستند. همچنین در این حوزه 80 روحانی دیگر در شبکه امامت اداره‌کل تبلیغات اسلامی دارند نقش‌آفرینی می‌کنند.

به گفته وی، موضوع دیگری که در استان بوشهر در بحث «هویت» در اولویت ما قرار دارد، «بوشهر؛ پایتخت مقاومت و استعمارستیزی» و «بوشهر؛ پایتخت قرآنی کشور» است که بر آن تاکید ویژه‌ای داریم. سابقه 500 ساله استان در حوزه مقاومت یک عنصر مهم هویت‌ساز برای استان بوشهر است که در منطقه و فرامنطقه نقش استراتژیکی را ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام قادری با اشاره به مراحل زیربنایی تحقق این مطالبه هویت‌ساز گفت: در این زمینه ما دو مرحله را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یکی تربیت راوی و تولید محتوا در راستای اصل شعار «بوشهر؛ پایتخت مقاومت و استعمارستیزی» است و دیگری تولید گسترده مصنوعات فرهنگی در همه حوزه‌ها با محوریت استان بوشهر است. خوشبختانه به کمک کارهایی که در این زمینه صورت گرفته است، این شعار برای استان بوشهر تثبیت شده‌است.

وی همچنین به عنوان «بوشهر؛ پایتخت قرآنی» اشاره و تصریح کرد: به‌دنبال تثبیت این عنوان برای استان بوشهر، تدوین اطلس قرآنی کشور با مشارکت پژوهشگران و اساتید خبره کشوری در استان بوشهر آغاز شده است که در این راستا با مشارکت اداره‌کل تبلیغات اسلامی اسلامی یک روندنگاری فعالیت‌های قرآنی در حال انجام است و مبنای فعالیت‌های قرآنی ما در سال جاری هم بر «حفظ قرآن» قرار گرفته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر سپس به اجرای دو طرح ویژه حفظ قرآن در تابستان پیش‌رو در استان خبر داد و افزود: طرح حفظ تابستانه را در دو شهرستان گناوه و جم برای نخستین‌بار اجرایی خواهیم کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به فراگیری بحث ولایت اجتماعی در استان موضوع دیگری است که با جدیت به‌دنبال تحقق آن هستیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه دایره ولایت اجتماعی در فرهنگ این استان نهادینه شده بوده، اما امروز به‌دلیل الگوهای زیستی جدید نظیر گردشگری ساحلی و ... در حال کمرنگ شدن است. ما در این میان، برای پررنگ شدن دوباره ولایت اجتماعی و تعالی آن، با بازتعریف الگوهایی نظیر مادری و دختری، پدری و پسری، بازیابی فرهنگ خاندان و... تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر سپس به زیست‌بوم تشکل‌ها اشاره و تصریح کرد: در این زیست‌بوم، تشکل‌های مذهبی سرآمد هستند. استان بوشهر در این زمینه به‌صورت پایلوت در حال تدوین اطلس این زیست‌بوم است. در حال حاضر بیش از هزار تشکل و هیئت مذهبی ثبت شده در استان داریم که از این شمار، حدود 700 هیئت به طور تاثیرگذاری مشغول فعالیت هستند.

حجت‎‌الاسلام قادری با اشاره به طرح‌های که برای ساماندهی فضای مجازی در سال جاری دارند، گفت: در حوزه رسانه و فضای مجازی ما دو برنامه داریم؛ یکی تقویت رسانه و شبکه‌های انتشار و توزیع و دیگری هم توجه به تولیدات فرهنگی است که رسانه بستری برای انتشار این تولیدات است. بنابراین برای پررنگ شدن تاثیر فرهنگی ما در حوزه جنگ نرم، باید این تولیدات هدفمندتر صورت بگیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه تولیدات فرهنگی و فعالیت‌های ترویجی اداره‌کل تبلیغات اسلامی تا چه میزان متاثر از کتاب است، توضیح داد: قطعا کتاب نقش کلیدی در تولیدات فرهنگی و فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی ما ایفا می‌کند تا جایی که مبنای ما در سیر مطالعاتی و تربیتی، کتاب‌های ارزشمندی مثل کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، عهد مشترک (بازخوانی اندیشه امام خمینی (ره) و روایت رهبر معظم انقلاب است)، سیره اهل بیت (ع) و کتاب «انسان 250 ساله» هستند.

وی سپس به حکمرانی کتاب در تولیدات فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تاکید و تصریح کرد: در این راستا، سازمان تبلیغات اسلامی با شبکه کتابشهر ایران برنامه‌های متعددی را با هدف توزیع عادلانه محتوای فرهنگی فاخر و مناسب برای جامعه اجرایی می‌کند.

حجت‌الاسلام قادری به فعالیت کتابشهر بوشهر در فضایی که اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در اختیار آن نهاده است، اشاره کرد و افزود: اداره‌کل تبلیغات اسلامی از ظرفیت کتابشهر در تولیدات فرهنگی و فعالیت‌های تبلیغاتی بهره می‌گیرد و از برنامه‌های آن به‌طور جدی حمایت کرده و می‌کند.

وی بر لزوم توسعه شبکه کتابشهر در سراسر استان تاکید کرد و گفت: امیدوارم مسئولان شهرستان‌های استان فضای مناسب را برای ایجاد کتابشهرها در شهرهای متبوع خود ایجاد کنند و ما هم از فعالان فرهنگی که می‌خواهند همیار اداره‌کل تبلیغات اسلامی در حوزه کتاب و کتابخوانی باشند و در این زمینه تمایل دارند نقش‌آفرینی کنند، استقبال می‌کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر یادآور شد: یکی از مشکلاتی که به‌تازگی در استان احصاء شده این است که متاسفانه الگوی مناسب و روزآمدی برای ساماندهی اوقات فراغت جوانان‌مان نداریم؛ هرچه داریم همان الگوهایی است که متعلق به دهه 60 هستند که این الگوه در برابر جذابیت فضای فرهنگی دیگر کارایی و اثربخشی لازم را ندارند.

وی افزود: از این‌رو، درصدد برآمده‌ایم تا با کمک مجموعه‌ای از مهارت‌آموزی‌ها در قالب بازی‌واره‌ها، مفاهیم و معارف اخلاقی و ارزشی را در آن‌ها نهادینه کنیم. از طریق این بازی‌واره‌ها ضمن اینکه اوقات فراغت آن‌ها به‌شکل مطلوبی پر می‌شود، احکام و معارف قرآنی به‌طور کاربردی به آن‌ها آموزش داده می‌شود و آن‌ها با این معارف انس می‌گیرند. افزون بر این، به کمک این بازی‌واره‌ها انسجام اجتماعی و نقش‌آفرینی اجتماعی این قشر تقویت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها