چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
8 عنوان کتاب دفاع مقدس در یاسوج رونمایی شد

کهگیلویه و بویراحمد- هشت عنوان کتاب دفاع مقدس با حضور مسئولان کشوری و استانی، نویسندگان، پژوهشگران و پیشکسوتان دفاع مقدس در یاسوج رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در یاسوج، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس ظهر چهارشنبه در این مراسم  در ارتباط ویدئو کنفرانسی گفت: باید کاری که در هشت سال دفاع مقدس انجام شده به دست مردم برسد و این کاری بزرگ، ملی، دینی و قومی است.

سردار غلامرضا علاماتی گفت: امروز رسالت تک تک آحاد جامعه این است که خاطرات دوران دفاع مقدس را زنده نگه دارند و باید آنچه در آن زمان تبلور یافت به نسل‌های کنونی و آیندگان انتقال داده‌شود که در این زمینه وظیفه مسئولان سنگین‌تر است.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با بیان اینکه در آیین‌نامه حفظ و نگهداری اسناد دفاع مقدس به وظایف تمامی سازمان‌های لشکری و دستگاه‌های کشوری  اشاره شده است، افزود: همه باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند تا این اسناد حفظ و نگهداری و از تحریف آنها جلوگیری شود و در این زمینه باید از روش‌های نوین بهره بگیریم.

علاماتی تصریح کرد: همه وظیفه داریم برای شناسایی، تدوین و نمایه‌نویسی و توصیف اسناد دفاع مقدس اقدامات لازم را انجام دهیم و باید کاری کنیم که مردم از مواهب معنوی این اسناد بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم ید واحده شویم و قدم‌های بزرگی را برداریم تا ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس را حفظ و ثبت و ضبط کنیم و در فرهنگ کشورمان تأثیرگذار باشیم.

 حماسه آفرینی رزمندگان استان باید برجسته شود

فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم گفت: باید در کنگره شهدای استان  که سال آینده برگزار می‌شود، حماسه آفرینی‌های رزمندگان استان را برای مردم و کشور برجسته و تدوین کنیم.

سردار حمید خرمدل افزود: باید آنچه در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده را ثبت و ضبط کنیم به همین دلیل باید کسانی که دفاع مقدس را درک کرده و حماسه آفریدند این اتفاق بزرگ را رقم بزنند.

فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اگر از تاریخ درس نگیریم هیچ ارزشی ندارد چراکه تاریخ همچنان در حال تکرار است، ولی بازیگران آن عوض می شوند و هدف ها ممکن است تغییر کند، اما اتفاقات سلسله هستند.

وی افزود: وظیفه داریم با جمع آوری اطلاعات این گنجینه را به آیندگان برسانیم و اجازه ندهیم کسانی در این تاریخ دست ببرند. با توجه به اینکه کنگره شهدای استان سال آینده برگزار می‌شود ضرورت دارد حماسه آفرینی‌های رزمندگان استان را برای مردم و کشور برجسته و تدوین کنیم.

مروز زمان اسناد و حافظه‌ها را تهدید می‌کند
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این نشست با ارائه گزارشی از برنامه های این سازمان برای کوتاه مدت و بلند مدت گفت: تولید ۶۰ عنوان کتاب در سال، وظیفه سازمانی ما است  که برنامه ریزی برای کتابهای امسال از ۴ سال گذشته شروع شده است.

سرهنگ امیرعباس آسمند با اشاره به کنگره ملی شهدا که قرار است در سال 1403 برگزار شود، گفت: قرار است تا آن زمان 40 عنوان کتاب تاریخ شفاهی از رزمندگان، شهدا، ایثارگران، آزادگان و جانبازان دفاع مقدس آماده کنیم که طرح آنها نیز تصویب شده است.

وی با بیان اینکه  هدف بلند مدت و مهمتر این سازمان که درچشم انداز آن تعریف شده، گفت: ظرف 7 سال آینده باید دست کم دو سوم از آثار مکتوب دفاع مقدس را در سامانه ای ثبت و ضبط کنیم و پس از آن  نیز با توصیف اسناد ، دانشنامه استانی را به سرانجام برسانیم

آسمند افزود: همچنین بر اساس سند چشم انداز سازمان باید تا هفت سال آینده  خاطرات دو سوم از پیشکسوتان  توسط نویسندگان و مصاحبه گران جمع آوری شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یادآور شد: ۳۴ سال از دوران دفاع مقدس گذشته و جوانترین رزمنده آن زمان حالا دست کم پنجاه سال سن دارد که این نشان می دهد مرور زمان حافظه‌ها، اطلاعات و اسناد را تهدیدمی‌کند.
وی گفت: حوصله‌ها برای روایت آنچه گذشت، کم شده و حافظه‌ها نیز در حال کمرنگ شدن است و برخی نیز نمی گویند چون نمی‌خواهند ریا شود. پس کار سختی پیش رو داریم.

آسمند گفت: در استان  41 هزار و 263 رزمنده داریم که به رغم کارهای خوبی که برای آنها انجام شده اما در رابطه با مستند و مکتوب سازی  ظرفیت‌های دفاع مقدسی، استان خیلی عقب مانده‌است.

وی گفت: براساس آمار و اطلاعات در طول چند سال گذشته ۳۷۷ کتاب در زمینه دفاع مقدس تولید و چاپ شده که ۲۳۰  عنوان از این کتاب‌ها توسط بنیاد حفظ آثار تهیه، تدوین و منتشر شده است.

آسمند با بیان اشاره به رشادت مردم استان در 8 سال دفاع مقدس، گفت: متاسفانه در اسناد ملی هیچ اشاره ای به نقش استان نشده است به همین دلیل برای تدوین نقش استان در جنگ به همفکری تمامی دستگاه‌های فرهنگی و دولتی و لشکری نیاز داریم.

رونمایی از هشت عنوان کتاب دفاع مقدس

در این آیین از کتاب‌های «چشم شیشه‌ای»، «زیر دید دشمن»، «جرعه‌ای از مکتب عشق»، «مشق‌های بامدادی»‌ و «مبارز بی‌تفنگ» و سه عنوان کتاب اسنادی مربوط به نقش دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در دفاع مقدس رونمایی شد.

کتاب «چشم شیشه‌ای» روایتگر تاریخ شفاهی «رضا منطقی» عکاس و مستندساز دوران دفاع مقدس است که مصاحبه، تحقیق و تدوین آن توسط «سیدحسین یادگارنژاد» انجام شده است.

کتاب «زیر دید دشمن» روایتگر تاریخ شفاهی «غلامحسین قاسمی» از رزمندگان دوران دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد است که توسط «مهناز جلالی» تدوین شده است.

کتاب «مبارز بی‌تفنگ» روایتگر تاریخ شفاهی «خیرالله عقیلی» از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس است که کار مصاحبه آن توسط «محمود مهمان‌نواز» انجام شده و توسط «مهناز جلالی» تدوین شده است.

کتاب «جرعه‌ای از مکتب عشق» روایتگر تاریخ شفاهی حجت‌الاسلام «امرالله اندرزیان» است که مصاحبه آن توسط «محمود مهمان‌نواز» و تدوین آن توسط «پری‌ناز رومینا» انجام شده است.

کتاب «مشق‌های بامدادی» روایتگر تاریخ شفاهی «سید فتح‌الله خاضع» از رزمندگان دوران دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد است که توسط «سید کاظم فاضل» تدوین شده است.

همچنین سه عنوان کتاب اسنادی مربوط به نقش دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس به کوشش «سید حسین یادگارنژاد» گردآوری و تدوین شده است.

این کتاب‌ها با حمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد چاپ و به بازار نشر عرضه شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها