پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
مخاطب‌شناسی یکی از راه‌های بالابردن سرانه مطالعه است

نویسنده و ناشر ایلامی گفت: مخاطب‌شناسی و درک نیازهای آنان یکی از راه‌های بالابردن سرانه مطالعه است و نویسندگان باید قادر باشند مطالب را در قالب مفاهیم کوتاه و قابل درک در دسترس عموم قرار دهند.

یوسف گوهری به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت:مخاطب‌ شناسی و درک نیازهای آنها یکی از راه‌های بالا بردن سرانه مطالعه است. زندگی امروزی اجازه نمی‌دهد که مطالب ساده را در قالب یک کتاب قطور مطالعه کنیم. نویسندگان باید قادر باشند مطالب را در قالب مفاهیم کوتاه و قابل درک در دسترس عموم قرار دهند.
 
وی ادامه داد: وقتی سرانه مطالعه در یک جامعه پایین باشد، فرقی نمی‌کند قیمت کتاب بالا باشد یا پایین. وقتی مطالعه به عنوان یک نیاز درک نشود، نمی‌توان انتظار استقبال از کتاب را داشت.
 
 نویسنده کتاب نیکنامان ادامه داد: وقتی مردم از نظر فرهنگی آمادگی پرداخت هزینه برای خرید کتاب و محصولات فرهنگی را نداشته باشند و به درک عمیقی در این مسئله نرسند، برترین آثار هم اگر عرضه شوند مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.
 
این ناشر ایلامی ادامه داد:نمایشگاه کتاب 1402، بزرگترین تجمع اهل قلم، اصحاب رسانه و علم و مطالعه است. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، فرصتی برای ناشران است تا با دست پر و به صورت کامل بتوانند به مخاطبان کمک کند تا بسیاری از آثاری که دسترسی به آنها‌ مشکل‌ است زل به‌ آسانی‌ بیابند.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب1402 فرصت مناسبی برای شناخت آثار منتشر شده در ژانرهای مختلف است.
 
مدیر نشر چامه‌سرا اظهار داشت: قیمت کتاب بالاست، مردم قدرت خرید کتاب را ندارند و حمایت مالی از ناشران و نویسندگان صورت نمی‌گیرد. اینها بهانه‌های خوبی برای محاسبه نکردن کتاب به عنوان یک ضرورت و نیاز در سبد خانواده‌هاست؛ اما این فقط یک بهانه است.
 
وی تصریح کرد: وضعیت کتاب و نشر و خرید محصولات فرهنگی، تابعی از وضعیت کلی جامعه است. تورم بر بخش‌های مختلف اثر نامطلوب دارد و به جایی انسان را می کشاند که تنها به برطرف کردن نیازهای اولیه خود اقدام کند.
 
نویسنده کتاب رازخوشبختی با اشاره به نقش و اهمیت رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی کتاب، ادامه داد: لازم است که اصحاب رسانه در انجام رسالت خویش در معرفی کتاب و بالابردن سرانه مطالعه در جامعه به عنوان یک اولویت و نیاز اولیه توجه کنند.
 
وی با بیان مثالی از کتاب‌های آموزشی ادامه داد: کتاب های کمک آموزشی مخصوصاَ در زمینه کنکور، از قیمت نسبتا بالایی برخوردار هستند. کمتر یارانه هم دریافت می‌کنند، اما از رونق بالایی برخوردارند. این یعنی مؤسسات آموزشی که در زمینه کنکور فعالیت می‌کنند، توانسته‌اند این کتاب‌ها را به عنوان یک نیاز اولیه به مخاطبان خود معرفی نمایند.
 
مولف کتاب پنج‌‌ضلعی موفقیت ادامه داد: لازم است اصحاب‌رسانه،ناشران و نویسندگان نهضتی را به عنوان نهضت مطالعه در جامعه راه‌اندازی کنند تا جامعه به این واقعیت آشکار پی ببرد و باورکند که راه‌حل تمام مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فردی و خانوادگی، بالارفتن اطلاعات شخصی و گروهی است و این مهم صرفاً در گرو مطالعه عمیق و دقیق موضوعات، مرتبط است.
 
وی ادامه داد: به هر میزان که نویسندگان قدرت خلاصه‌گویی و ارائه مطالب کوتاه و مفید داشته‌باشند به همان اندازه می‌توان به بالا بردن سرانه مطالعه امیدوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها