یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
کتاب «دانش تولید کلزا در ایران» رونمایی شد

کتاب دوجلدی «دانش تولید کلزا در ایران» در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد، 78 استاد و کارشناس دانشگاهی در تالیف این اثر مشارکت داشتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «دانش تولید کلزا در ایران» در پنجمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سرای علمی و فرهنگی دانشگاهی با حضور سودمند افشار، رئیس مرکز نشر دانشگاهی رونمایی شد، این کتاب توسط مرکز نشر دانشگاهی چاپ شده است.
 
 در این نشست حسن امیری اوغان، سرگروه مؤلفان این کتاب در سخنانی، گفت:‌ تالیف این کتاب حدود 4 سال به طول انجامید؛ کارهای آغازین تالیف این اثر از خرداد ۹۸ شروع شد و دو سال از آن در زمان کرونا اتفاق افتاد، زمانی که بسیاری از مولفان و همکاران ما عزیزان خود را از دست دادند.
 
وی با اشاره به مشارکت ۷۸ استاد و مؤلف این کتاب، افزود: ۱۰ نفر از مولفان استاد تمام هستند، ۸ نفر کارشناس ارشد با ۲۰ سال تجربه و سابقه کار اجرایی و اساتید مطرح دیگری که ما را یاری دادند.
 
امیری ادامه داد:‌ این کتاب از منظرهای مختلفی بی‌نظیر است که از آن جمله در بر داشتن  اطلاعات جامعه نظری، بهره‌مندی از مولفان کارشناس مربوطه و ویراستاران ادبی زبده است.
 
وی با اشاره به منابعی که در نگارش این کتاب استفاده شده است، گفت: برای تهیه و تدوین این اثر از حدود دو هزار و 350 منبع استفاده شده است که ۴۰۰ منبع متعلق به نویسندگان است.
 
بهروز دولت‌پرست، یکی از نویسندگان کتاب نیز در سخنانی گفت:‌ من از زمان جهاد دانشگاهی در دوران مقدس سربازی به داستان دانه‌های روغنی وارد شدم، در سال ۹۴ در جهاد کشاورزی استخدام شدم و سپس پایان‌نامه خود را در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع روغن کلزا پیش گرفتم.
 
وی افزود:  در ادامه تحقیقاتم بیش از ۵۰ منبع مختلف نتوانست مشکل من را حل کند، بیش از ۱۵ استان ایران را به همراه دکتر شاکری گشتیم تا پس از کندوکاو زیاد، به یک کتاب ترجمه‌ای رسیدیم، که البته این اثر هم نتوانست برای ما کاربردی باشد.
 
دولت‌پرست در ادامه با بیان اینکه با دانش بومی به‌علاوه دانش روز دنیا وارد عرصه روغن کلزا شدیم، گفت: اولین قدم تشکیل یک گروه مجازی بود که با توجه به گستردگی کار و تخصص‌های مورد نیاز، کارمان فراتر رفت و به تشکیل یک کارگروه تخصصی و علمی انجامید.
 
وی یادآور شد: همانطور که گفتیم گروه ۷۸ نفری تشکیل شد و در آن زمان بیش از ۱۲۰ ایمیل به دکتر اوغان زدم و بیش از دو هزار پیامک به ایشان ارسال شد، این کتاب در نوع خود سرآمد و یگانه است.
 
دانیال کهریزی نیز دیگر نویسنده این کتاب در سخنانی گفت: این کتاب، مرجع کامل کلزا در کشور است، کشور ما یکی از بزرگترین واردکننده‌های دانه‌های روغنی در جهان است و در مصرف روغن کشور باید تجدید نظر شود.
 
به گفته وی، سرانه مصرف دانه‌های روغنی در جهان ما دوازده کیلوگرم در سال است و  ۱۹ و نیم کیلوگرم در کشور است، امیدوارم کلزا و تولید آن باعث واردات کمتر و همچنین به مصرف کمتر آن بیانجامد، امیدوارم با تالیف این کتاب در تولید کلزا به خودکفایی بیشتر برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها