دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
روایتی از «قنوت کتاب» در مهدیه اشکذر/ طرح‌های کتابخوانی که مسجد پایه‌گذاری کرد

فعالیت‌های کتابخوانی کانون فرهنگی هنری مهدیه اشکذر با عنوان « قنوت کتاب» توانسته جوانان و نوجوانان بسیاری را به مسجد و کتابخوانی جذب کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مسجد به عنوان پایگاهی است که بسیاری از فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی در آن صورت می‌گیرد.

در گذشته که مسجد کارکرد‌های بیشتری داشته شاهد بسیاری از اقدامات فرهنگی، هنری و اجتماعی در  مساجد بوده‌ایم به نحوی که اوج آن را در زمان هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم و حتی بسیاری از سرود‌های انقلابی نیز از مساجد تهیه شده است.

انجام فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی شکل‌گیری انقلاب نیز از همین مساجد شروع شده است و شاهدیم که مساجد نقش پررنگی در پیشبرد اهداف اسلام و انقلاب داشته است.

فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی نیز از جمله فعالیت‌هایی است که در مساجد نقش پررنگی داشته است و در کنار تلاوت قرآن و تفسیر قرآن و همچنین برگزاری دعا‌های مختلف توانسته جای خود را در بین اهالی مسجد و هم محله‌ای‌ها باز کند.

در برخی از مساجد شاهد فعالیت کتابخانه‌های باز و مخزن دار هستیم که نقش یک کتابخانه مرکزی را ایفا می‌کنند و به نوعی باعث جوانان و نوجوانان به مساجد شده است.

یکی از این مساجد، مسجد مهدیه اشکذر در استان یزد است که در دهه‌های اخیر این نقش را به خوبی ایفا کرده است و در کنار فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی به امر کتاب و کتابخوانی پرداخته است به نحوی اپکه به اذعان مسئولان مسجد تعداد سه نسل از این فعالیت‌ها بهره‌مند شده‌اند.

در این مسجد فعالیت‌های کتابخوانی در قالب طرح‌های مختلف توسط امام جماعت مسجد و مدیرکانون فرهنگی هنری و مسئولان مسجد اجرا می‌شود و کودکان و نوجوانان را به خود درگیر کرده است و به نوعی باعث همبستگی بین اهالی منطقه و مسجد شده است.

این فعالیت‌ها تا جایی گسترش پیدا کرده است که بچه‌های مسجد به طور خودجوش در نماز‌های جمعه نیز به تشویق کتاب و کتابخوانی می‌پردازند و طرح‌های خود را به اهالی محل و منطقه معرفی می‌کنند.
 

طرح‌های کتابخوانی مسجد به عنوان « قنوت کتاب» و همچنین «رهبر کتابخوان» دنبال می‌شود و در بین مردم نیز شناخته شده است.
 

جمال دهقانی اشکذری در گفت و گو با ایبنا گفت: مسجد مهدیه اشکذر یکی از مساجدی است که نیم قرن پیش توسط مرحوم بی‌طرف و کلنگ زنی شهید صدوقی ساخته شده است و درراستای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی برنامه‌های متعددی داشته باشد.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات پررنگ مسجد که توانسته جذب جوانان و نوجوان را داشته باشد شامل طرح‌های کتاب و کتابخوانی است که از زمان تأسیس مسجد تاکنون نیز ادامه داشته است.

مدیرکانون فرهنگی هنری مهدیه اشکذر ادامه داد: در این مسجد سه نسل کتابخوان تربیت شده‌اند به نحوی که برخی از این افراد هم اکنون دکتر، مهندس و به عنوان مسئولان استانی انتخاب شده‌اند و الان نیز این فعالیت‌ها ادامه دارد.
 

دهقانی اشکذری ادامه داد: ما تاکنون بیش از ۲۰ طرح ابتکاری در زمینه کتاب و کتابخوانی داشته‌ایم که با همکاری گروه‌های فعال نوجوانان شهرستان اشکذر در این شهرستان دنبال کرده‌ایم و جذب بسیاری نیز داشته‌ایم.

وی گفت: هدف ما انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در بستر مساجد است و سعی داریم با محوریت مساجد بسیاری از اقدامات فرهنگی و هنری را دنبال کنیم.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه با همکاری نسل‌های مختلف سعی کرده‌ایم تا بنیه علمی دانش‌آموزان را قوی کنیم و حتی از نسل اولی‌های مسجد که توانایی تدریس دارند کمک گرفته‌ایم تا با برگزاری کلاس‌های تقویتی و علمی در جهت افزایش آگاهی دانش‌آموزان گام برداریم.
 

دهقانی اشکذری گفت: برپایی مسابقات کتابخوانی، برپایی میز‌های کتابخوانی در مساجد، برپایی میز‌های کتابخوانی در نماز‌های جمعه، برگزاری اردو‌های خانوادگی با محوریت کتاب، برپایی صبحگاه‌های کتابی در مساجد، برپایی سبد کتاب در مساجد از جمله طرح‌هایی است که به همت بچه‌های مسجدی و در سطح شهرستان و شهر اجرا می‌شود که توانسته استقبال خوبی را از مخاطبین داشته باشد.
 
با توجه به اقداماتی که در این مسجد انجام شده است ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان یزد نیز اقدام به تهیه مستندی با عنوان « قنوت کتاب» کرده است که سه نسل کتاب خوان این مسجد را به تصویر کشیده است و به زودی در صدا و سیما جمهوری اسلامی پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط