دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کتاب «نهضت در شیراز» منتشر شد/ گامی موثر دربازیابی هویت شهر

کتاب «نهضت در شیراز» توسط انتشارات «راه‌یار» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

مسئول دفتر تاریخ شفاهی شیراز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، درباره کتاب نوانتشار «نهضت در شیراز» گفت: این کتاب در واقع دائرة‌المعارف مصور انقلاب اسلامی در شیراز است که وقایع گوناگون از سال ۱۳۴۲تا۱۳۵۷ یعنی آغاز نهضت امام خمینی(ره) تا پیروزی انقلاب را در شیراز به تصویر کشیده است‌.

سید حامد ترابی با اشاره به اینکه این اثر ماحصل کار تیمی چندساله است، گفت: دفتر تاریخ شفاهی شیراز از مرداد سال ۹۷ تولید این اثر را با عنوان اطلس تاریخ انقلاب اسلامی در شیراز آغاز کرد و تقریبا بیش از دوسال کار فشرده منجر به تولید کتاب نهضت شیراز شد.

وی تصریح کرد: در این مدت 10 نفر تمام وقت و ۱۳ نفر پاره وقت در مراحلی مثل مصاحبه، تدوین، گویاسازی تصاویر و اسناد، بازنویسی، بازخوانی و اصلاحات حضور موثر داشتند.

ترابی در ادامه گفتگو بخش‌های مختلف این اثر منحصر به فرد را برشمرد و توضیح داد: کتاب نهضت شیراز چند بخش مجزا دارد و به خاطر حجم کار چند تیم، دست‌اندرکار بخش‌های مختلف بودند. بخش پژوهش مکتوب به مسئولیت مهدی مقدسی، بخش مصاحبه به مسئولیت محمدحسین عظیمی،بخش تدوین به مسئولیت خودم، بخش بازنویسی به مسئولیت محمدجواد رحیمی و اصلاح و بازخوانی نیز با مسئولیت محمد صادق شریفی انجام گرفت. فیش برداری از کتب و مقالات و اسناد به مسئولیت زهرا قومی فر و آقایان سیدمحمد هاشمی و ایمان آزادی انجام شد‌. چون کار نهایی مصور هست آرشیو عکس و اسناد یک بخش جدی از کار بود و آقای رویگر و طباطبایی مسئول این بخش بودند.

همکاری تیم 40 نفره برای تهیه کتاب

وی افزود: به همین ترتیب یک تیم 40 نفره دغدغه‌مند در این کار همکاری کردند تا سال گذشته به مرحله طراحی صفحه آرایی رسیدیم و امسال توسط انتشارات راه یار منتشر شد.

ترابی تصریح کرد: این اثر براساس یک سیر زمانی شروع می‌شود اما متوقف به سیر زمانی نیست و در ۱۸۴مدخل متناسب با هرواقعه که در طول سالهای ۴۲تا۵۷ رخ می‌دهد، افراد، اماکن، جریانات فکری و خاطرات به صورت مصور و مستند به سند و کتب یا مستند به مصاحبه ها مرور می‌شود.

وی تاکید داشت: حتی المکان سعی شده از هیچ واقعه و خاطره و مکان و فردی صرف نظر نشود. تلاش ما این بود صرفا افراد شاخص مد نظر نباشند و جریانات و اتفاقات مردمی مغفول واقع نشوند.

این فعال فرهنگی در خصوص مخاطب این کتاب نیز پاسخ داد: مخاطبین این کتاب می‌توانند با زندانیان سیاسی، مبارزات دانش آموزی، مبارزات دانشجویی، مبارزات زنانه و انواع اقدامات رژیم پهلوی آشنا شوند. با توجه به حجم کار که ۶۹۶صفحه گلاسه شده پژوهشگران می‌توانند مخاطب خاص آن باشند اما ما این کتاب را در بازیابی هویتی شیراز موثر میدانیم و معتقدیم هرکسی که طالب است از انقلاب شناخت جامع و اجمالی پیدا کند می‌تواند از بخش‌های مختلف آن مثل بهره‌گیری از یک دایره المعارف استفاده کند.

اطلس انقلاب در کتاب کار شده است

وی با اشاره به اینکه کتاب نهضت شیراز قابلیت مرور حافظه تاریخی شیراز را دارد، اظهار داشت: وجه تمایز جدی کار این است که نمونه اول در کشور است که در آن اطلس انقلاب آن هم به‌صورت شهرستانی کار شده و وجوه ملی هم دارد. سابقه نداشته در کشور همه وقایع یک شهر را به‌صورت دایرالمعارف گردآوری کنند و متناسب با هر واقعه در شهر، اتفاقات ملی متناظر با آن هم بررسی شده باشد.

ترابی افزود: هرمدخل این کتاب برای خود یک هویت جدا دارد. و کلیت کار ماحصل مطالعه ۱۳۰ کتاب و مقاله ۳۱۰ساعت مصاحبه، گردآوری و گویاسازی۱۵هزار عکس و ۱۲ هزار سند است که در سال جاری چاپ اول آن با تیراژ هزارجلد وقیمت یک میلیون و 500 هزارتومان از طریق کانال حافظه و انتشارات «راه‌یار» در دسترس عموم علاقمندان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها