دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
اقلیم فرهنگی «از بوعلی تا سهروردی» طراحی می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گرامیداشت جمعی از مفاخر سال ۱۴۰۱ از برنامه‌ریزی برای ایجاد چند ستاد مجزا برای بزرگداشت مفاخر ایران و طراحی اقلیم فرهنگی «از بوعلی تا سهروردی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، حمیدرضا حافظی: آیین گرامیداشت جمعی از مفاخر فقید کشور در سال ۱۴۰۱ با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه (۲۷ فروردین) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

اسماعیلی در این نشست بیان کرد: یاد و خاطره همه مشاهير و مفاخر فرهنگی هنری کشور عزیزمان را گرامی می‌دارم و به روان پاک آن‌ها درود می‌فرستم. سال ۱۴۰۱ تعدادی از بزرگان خودمان را از دست دادیم و این جلسه حول و حوش تکریم و تجلیل مقام علمی این بزرگواران تشکیل شده است.
 
وی افزود: ایران بزرگ ما از هزاره‌های قبل از میلاد در تاریخ پُرافتخار خودش نام‌های درخشانی را ثبت کرده است. حوزه فرهنگی ایران بزرگ محسوب این مرزهای سیاسی امروز نمی‌شود و بخشی از آن ایران بزرگ فرهنگی است. در دو سده اخیر با یک موضوع و یک پدیده جدید به‌عنوان تمدن مغرب‌زمین مواجه شده‌ایم.
 
اسماعیلی اضافه کرد: ویژگی‌ این تمدن، مانند همه تمدن‌های غالب، این است که موجب می‌شود بسیاری از داشته‌های جوامع در آستانه فراموشی قرار بگیرد. چون غلبه، غلبه تمدنی است، بسیاری از داشته‌هایمان دیده نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: در این دو سده و در مواجهه با این اتفاق تلخ در بخشی از هویت و تمدن اصیل دچار مشکل و لکنت شده‌ایم. جوامعی که با این قبیل مشکلات روبه‌رو هستند باید به دنبال راه حل باشند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان این مطلب که معرفی مفاخر یکی از اهداف بلند مرکز آثار و مفاخر فرهنگی است، بیان کرد: بسیاری از آثار مهم فرهنگی در ایران به اهتمام این انجمن در کشور انجام شده است. از مقبره فردوسی تا حافظ و باباطاهر و بوعلی‌سینا.
 
اسماعیلی همچنین از ایجاد ستادهای بزرگداشت مجزا برای مفاخر ایران خبر داد و همچنین به ایجاد مناطق فرهنگی و طرح ایجاد اقلیم‌های فرهنگی اشاره کرد، و گفت: امسال یکی از این اقلیم‌ها را در منطقه مرکزی ایران از زنجان تا همدان در نظر گرفته‌ایم که از مقبره بوعلی‌سینا تا زادگاه سهروردی را به‌عنوان یک منطقه فرهنگی پوشش می‌دهد. قرار است برای این منطقه، تأسیسات فرهنگی ایجاد کنیم. برای چند منطقه دیگر نیز چنین طرحی را در نظر داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها