شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
‎وجود ۹۰۰جلد نسخ خطی در کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه

‎مدیر کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه از وجود نزدیک به 900جلد نسخ خطی و چاپ سنگی در این مرکز خبر داد و از نسخ خطی به‌عنوان گنجینه‌های گرانبها یاد کرد.

محسن جعفری در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کرمانشاه، ادامه داد: از طریق خیرین و اهداکنندگان کتب می‌توان به نسخ خطی و کتاب‌های قدیمی دست پیدا کرد.

وی یادآور شد: کتابخانه‌ها درآمد قابل توجهی ندارند و تنها از طریق کمک‌های شهرداری و بودجه‌های دولتی، گذران می‌کنند و کتاب‌های روز نیز توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی مستقر در تهران، به سراسر کشور ارسال می‌شود.

کتابخانه امیرکبیر 52هزار جلد کتاب دارد

وی از وجود 52هزار جلد کتاب در بخش‌های محتلف همچون مخزن، مرجع، دفاع‌مقدس، نسخ خطی، ناشنوایان، کودک، کمک درسی، نوسوادان و ... در این مرکز خبر داد و افزود: بخش نشریات کتابخانه شامل 100عنوان مجله در موضوعات مختلف است و نزدیک به 5هزارو 500 نفر عضو فعال دارد.

جعفری با بیان اینکه عضویت کتابخانه یکساله است، افزود: اعضا می‌توانند هرساله این حق عضویت را تمدید کنند و هرعضو با داشتن کارت عضویت می‌تواند 5جلد کتاب را به‌مدت دو هفته به امانت برد.

جعفری با بیان اینکه سالن مطالعه خواهران و برادران به‌صورت مجزا فعال است و ظرفیت 200 نفر را دارد، گفت: ساعت کاری این مرکز از ساعت 7و30دقیقه صبح تا هفت عصر است که این زمان در روزهای پنجشنبه از ساعت 8صبح الی یک بعدازظهر تغییر می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: کتابخانه با چهارطبقه در سال 71 تاسیس شده و دارای منابع چاپی و همچنین بخش پایگاه‌های اطلاعاتی رایگان است، کودک، ناشنوایان، نسخ خطی، مرجع، دفاع‌مقدس، سالن‌های مطالعه، مخزن اصلی کتابخانه از جمله بخش‌های این مرکز است.

این مسئول از فعالیت 24کتابخانه عمومی در شهرستان کرمانشاه خبر داد و در پاسخ به این سوال که عضویت در کتابخانه‌های عمومی چه مزیتی دارد، گفت: یکی از امتیازات کتابخانه‌های عمومی، عضویت سراسری است که برهمین اساس با عضویت در آن می‌توان از منابع همه کتابخانه‌های عمومی کشور استفاده کرد.

جعفری استفاده از منابع و مقالات پایگاه‌های اطلاعاتی را امتیازی دیگر دانست و افزود: اعضا می‌توانند از مقالات و نشریات و کتب الکترونیکی به‌صورت رایگان استفاده کنند.

كتابخانه‌ها جهل را ريشه‌كن می‌كنند

مدیرکتابخانه امیرکبیر کرمانشاه درخصوص نقش کتابخانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی یادآور شد: در طول تاریخ و در همه جوامع بشری هرجا علم و فرهنگ در اولویت جامعه قرار بگیرد، موجب تعالی انسان و همچنین پیشرفت در همه زمینه‌های زندگی خواهد شد، جهل و نادانی موجب مشکلات زیادی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... می‌شود.

وی با تاکید براینکه کتابخانه‌ها به‌عنوان تجمیع و ترویج اطلاعات مختلف می‌توانند کمک‌دهنده بزرگی در رشد و شکوفایی جامعه باشند، افزود: این مراکز در کنار سازمانهای مختلفی همچون آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی و فرهنگی می‌توانند جهل و کم‌سوادی را در جوامع امروزی ریشه‌کن کنند، همچنین در دنیای امروز که اطلاعات به‌صورت غیرقابل باوری رشد کرده و توسط فضاهای مجازی اطلاعات غلط گسترش پیدا کرده‌اند، کتابخانه‌ها را می‌توان به عنوان جایگاهی مناسب و قابل استفاده برای مطالب محتلف درنظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها