چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
بازخوانی فرهنگ یزد در کوچه پس کوچه‌های آشتی کنان/ «موزه زنده» را در بافت تاریخی مشاهده کنید!

موزه زنده یزد، اقدامی در راستای احیای فرهنگ ناب مردم یزد در بافت تاریخی است که توسط سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، همزمان با فرا رسیدن بهار ۱۴۰۲ و ایام نوروز برنامه‌ای برای بازدید از بافت تاریخی برنامه‌ریزی کردیم.

از ابتدای راه شاهد حضور پرشور گردشگران در این مسیر و جلوی مسجد جامع بودیم که در کنار آنها نیز حضور یزدی‌ها نیز به خوبی به چشم می‌خورد که برای بازدید از برنامه‌های بافت تاریخی به این خیابان آمده بودند.

در ابتدای این مسیر نمای زیبای مسجد جامع و نورپردازی زیبای این بنای تاریخی به چشم می‌خورد که شلوغی مسیر به نوعی ما را به سمت مسجد می‌کشاند.

در جلوی مسجد ویژه برنامه موزه زنده از ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در حال اجرا بود.

این ویژه برنامه نمایشی با موضوع مرحوم وزیری و وقف نامه‌های وی توسط هنرمندان یزدی در حال اجرا بود که به نوعی تاریخچه اقدامات مرحوم وزیری را به تصویر می‌کشاند.
 

موزه زنده یکی از ویژه برنامه‌های نوروزی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد است که در مناطق مختلف بافت تاریخی شهر یزد یزد اجرا می‌شود که در ان به معرفی جاذبه‌های شهری و همچنین مفاخر یزد می‌پردازد.

این برنامه‌ها از ۲۶ اسفندماه آغاز شده و تا ۱۲ فروردین ماه نیز ادامه دارد که تاکنون نیز مورد استقبال مردم و به ویژه گردشگران واقع شده است.

در ادامه به داخل مسجد جامع رفتیم که برنامه‌های فرهنگی این مکان مذهبی به خوبی چشم می‌خورد. در داخل مسجد نیز در شبستانی از مسجد برنامه‌های کودکانه اجرا می‌شد که داستان‌های کودکانه، نقاشی‌های کودکانه، مشاوره خانواده و مشاوره مذهبی از جمله برنامه‌های این غرفه‌ها بود.

همچنین در این مسجد تاریخی تعدادی از روحانیون راهنما حضور داشتند که با رویکرد معرفی مذهبی و بافت مذهبی مسجد به راهنمایی گردشگران می‌پرداختند.

حجت الاسلام صمدنیا یکی از این روحانیونی حاضر در مسجد به خبرنگار ایبنا در یزد گفت: گردشگری مذهبی به عنوان یکی از اقداماتی است که در مسجد جامع دنبال می‌کنیم و تعداد چهار نفر از روحانیون به معرفی بخش‌های مختلف مسجد می‌پردازند.

وی افزود: با توجه به قدمت و تاریخچه و همچنین بافت مختلف مذهبی مسجد، ما سعی کرده‌ایم قسمت‌های مختلف را به گردشگران معرفی کنیم.

این روحانی یزدی بیان کرد: از ابتدای عید تاکنون بیش از ۸۰۰ نفر از گردشگران از این خدمت‌رسانی بهره برده‌اند و‌امیدواریم بتوانیم تا پایان ایام نوروز این اقدام را با محوریت گردشگری رمضان، مذهبی و معنوی دنبال کنیم.
 


وی گفت: معرفی آیین‌های رمضان در یزد، چراغ ملاکاظم، مسجد و فضای تاریخی از جمله راهنمایی‌هایی است که به گردشگران ارائه می‌کنیم.

در ادامه به سمت بافت تاریخی حرکت کردیم که در این مسیر در کوچه‌های آشتی کنان شاهد زیباسازی کوچه‌ها بودیم که شهرداری با گلدان‌های گل طبیعی این کوچه‌ها را زیبا کرده بود.

کافه شهدا در مسجد چهل محراب یزد نیز یکی از مکان‌هایی بود که در مسجدی در مسیر بافت تاریخی نظر ما را جلب کرد.

در این مسجد خانواده شهدا حضور داشتند و به پذیرایی از گردشگران می‌پرداختند و به نوعی با تزیین حیاط مسجد سعی شده بود که یاد و خاطره شهدا را در این زیبایی‌های بافت دخیل کنند.

پذیرایی با چایی و فرستادن صلوات در ازای چای و همچنین بازی‌های کودکانه از جمله برنامه‌های این کافه شهدا بود.
 


مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر) مقصد بعدی است که در جلوی این مکان تاریخی نیز شاهد اجرای موزه زنده بودیم که به با عروسک گردانی سعی شده بود که فرهنگ مردم یزد در ازدواج و خواستگاری معرفی شود.

این برنامه نیز مورد استقبال مردم قرار گرفته بود تا جایی که مردم بر روی زمین نشسته بودند و با کف زدن به تشویق این برنامه می‌پرداختند.

زندان اسکندر نیز با نورپردازی و معرفی این مکان تاریخی توسط راهنمایان به نوعی گردشگران را به سمت خود کشانده بود.

آنچه که در این مسیر بافت تاریخی نظر همگان را به خود جلب می‌کرد زنده شدن مسیر‌های بافت تاریخی با عنوان کوچه‌های آشتی کنان بود که بوی کاهگل و دیواره‌های گلی باعث شده بود فرهنگ و تاریخچه مردم یزد را به رخ همگان بکشاند.

اما آنچه که می‌تواند این برنامه‌ها را تأثیرگذار کند اجرای ویژه برنامه‌های مختلف فرهنگی از جمله موزه زنده برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم مردم یزد در بافت تاریخی و ادامه دار بودن آن در ایام مختلف سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط