شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
«زمین به من گفت چی گفت؟»/ جدیدترین مجموعه شعر کودک زهرا موسوی

کتاب‌های پروانه (واحد کودک‌ونوجوان به‌نشر)، مجموعه شعر چهارجلدی «زمین به من گفت چی گفت؟» اثر زهرا موسوی با تصویرگری مهرانه جندقی را برای گروه سنی نوخوان (+7 سال) منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ «زمین به من گفت چی گفت؟» مجموعه شعری از زهرا موسوی است که با اشعار آهنگین خود، درددل‌های محیط زیستیِ زمین بزرگ و زیبایمان را به گوش انسان‌ها می‌رساند. زهرا موسوی، شاعر و نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان در جدیدترین شعرهایش با به کارگیری کلمات و مفاهیم ساده، موضوعات عمومی محیط زیست و عوامل خطرساز زیست‌محیطى را مدنظر قرار داده است. کودکان در این کتاب با مفهوم محیط زیست و پیامدهای آسیب‌های انسان به آن آشنا شده و وظایف خود و دیگران در برابر محیط زیست را فرا می‌گیرند.

شاعر کتاب‌های «زمین به من گفت چی گفت؟» با استفاده از قالب ترانه‌هاى عامیانه در این اثر از ریتم و فرم یکسان بهره برده است تا مفاهیم به راحتی در ذهن مخاطبان نقش ببندد. یکی از ویژگی‌های برجسته این آثار، تصویرگری زیبای آن و برش‌های متفاوت در هر صفحه است که برای کودکان جذاب خواهد بود. پیام‌های این مجموعه، در یک فضای مقایسه‌ای به کودک ارائه می‌شود؛ بدین نحو که وقتی کودک رنگ‌های سرد، اندوه و نازیبایی طبیعت دستکاری‌شده را در‌ کنار تصاویر ‌و رنگ‌های شاد طبیعت بکر قرار می‌دهد، احساس او درگیر‌ این موضوع شده و بهتر آنها‌ را تفهیم می‌کند. نقاط اختلاف و اشتراک تصاویر می‌تواند ذهن او را به چالش کشیده و تصمیم نهایی در این مورد را به او واگذار کند.

زهرا موسوی در کتاب «آسمان» گله‌های زمین را درباره دودهای زیادی که تولید می‌شود و به آسمان می‌رود برای مخاطبان روایت می‌کند.
این شاعر در کتاب «دریا» گریزی می‌زند به مسئله آلودگی دریا و سواحل با نفت و زباله، مرگ ماهی‌ها و خشک‌شدن دریاچه‌ها.
کتاب «حیوانات» از شکار می‌گوید و اذیت‌وآزار و آسیبی که شکارچیان به طبیعت وارد می‌کنند؛ با شکار روباه و گوزن زرد و دُرنای زیبا.
و در جلد بعدی که به موضوع «آلودگی صوتی» اختصاص دارد شعرهایی درباره پرسروصداشدن خیابان‌ها با بوق ماشین‌ها و شهرها با صدای تیر و تفنگ می‌خوانیم.

در بخشی از متن کتاب «دریا» می‌خوانیم:
«زمین به من گفت
- چی گفت؟
تو گوش من گفت
- چی گفت؟
گفت چرا دریای من
بد شده حال‌وهواش
رنگ تنش آبی نیست
نفتی شدن ماهیاش
مریض بشه از کجا
دریا می‌آرید به جاش؟!»

کتاب‌های پروانه (واحد کودک‌ونوجوان انتشارات به‌نشر) مجموعه چهارجلدی «زمین به گفت چی گفت؟» سروده زهرا موسوی با تصویرگری مهرانه جندقی را در هر جلدِ 16صفحه‌ای به بهای 25 هزار تومان برای گروه سنی نوخوان (+7 سال) منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها