یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۳
تاریخ بهترین عبرت برای بشر است

مدیر گروه تاریخ پژوهشکده مطالعات اسلامی با معرفی گرایش‌های مختلف تاریخ در وبینار تخصصی معرفی رشته‌های حوزه‌های علمیه خواهران، تاریخ را بهترین عبرت برای بشر معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، وبینار تخصصی معرفی رشته‌های حوزه‌های علمیه خواهران با حضور خانم حکیم‌زاده مدیر گروه تاریخ پژوهشکده مطالعات اسلامی با مشارکت معاونت آموزش حوزه علمیه خواهران استان در محل نمایشگاه کتاب دین برگزار شد.
 
مدیر گروه تاریخ پژوهشکده مطالعات اسلامی با بیان اینکه تاریخ بهترین عبرت برای بشر است، گفت: حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند آن‌قدر در تاریخ پیشینیان غور نموده‌ام گویی با ایشان زندگی کرده‌ام.
 
وی اضافه کرد: اهمیت تاریخ را در سخنان پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) می‌توان دید. از یک طرف برای درک اصول دین  نیازمند تاریخ هستیم، از سوی دیگر فهم فقه و فهم سنت نیازمند نقل تاریخی است.
 
حکیم‌زاده به بیان نمونه‌هایی از سیره نبوی و علوی برای روشن شدن موضع‌گیری‌های به روز سیاسی پرداخت و گفت: در پنجاه سال اخیر روش پرداخت به علم تاریخ از نقل صرف وقایع فاصله گرفته و با توصیف‌های تحلیلی بسیاری در این علم مواجه هستیم که فواید تاریخ را از جمله عبرت و موعظه و تذکر محقق می‌سازند.
 
مدیر گروه تاریخ پژوهشکده مطالعات اسلامی ادامه داد: پاسخ به بسیاری از شبهات امروزی که با تمسک به برخی از اخبار تاریخی سره و ناسره را در هم آمیخته‌اند از مسیر تدقیق در تاریخ محقق خواهد بود.
 
حکیم‌زاده یادآور شد: بزرگان در خصوص تاریخ سخنان ارزشمندی دارند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی‌های مختلف به این موضوع اشاره داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها