سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
راه‌اندازی کارگروه واژه‌گزینی اصطلاحات سازمان استاندارد

در پی امضای تفاهم‌نامه میان فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان ملی استاندارد ایران، کارگروه واژه‌گزینی ویژه اصطلاحات حوزه تخصصی سازمان استاندارد، راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین نشست این کارگروه با حضور متخصصان برگزیده و نماینده فرهنگستان به‌صورت برخط برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهوش سیفی، نماینده‌ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، روند کار گروه واژه‌گزینی شامل انتخاب منابع، تنظیم پیکره واژگانی و نحوه اولویّت‌بندی اصطلاحات را تشریح کرد و سپس ساختار کاربرگه اصطلاح‌شناختی را توضیح داد و در پایان به گردش کار در گروه واژه‌گزینی اشاره کرد.

در ادامه، اعضای کارگروه واژه‌گزینی فرهنگستان دغدغه‌ها و چالش‌های واژگانی حوزه استاندارد را طرح کردند و بر این ‌اساس ملاک‌های اولویت‌بندی در بررسی اصطلاحات تعیین شد.

همچنین در ادامه همکاری‌های مشترک فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان ملی استاندارد ایران، کارگاه آموزشی «درس‌گفتارهایی در زبان فارسی علمی» با حضور مدرسان فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مدت ۱۸ ساعت به‌صورت حضوری ‌ـ مجازی برای کارشناسان و دبیران سازمان ملی استاندارد برگزار شد.

دراین کارگاه آموزشی، نسرین پرویزی، معاون گروه‌های واژه‌گزینی و فرهنگ‌نویسی فرهنگستان، درباره «مدیریت واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی»، محمدرضا رضوی، عضو هیئت‌علمی فرهنگستان، درخصوص «درآمدی بر علم اصطلاح‌شناسی»، شیما شریفی، پژوهشگر گروه واژه‌گزینی فرهنگستان درباره «اصطلاح‌شناسی در کاربرد» و مهدی قنواتی، مدیر آموزش پژوهشگاه واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، درباره «ویرایش و درست‌نویسی» توضیحاتی دادند.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی امیدوار است با برگزاری این‌گونه کارگاه‌ها و انجام فعالیت‌های آموزشی ‌ترویجی بتواند گام‌های بهتری در مسیر تقویت رویکردهای علمی به زبان فارسی و ترویج آن به عنوان زبان علم بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها