شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۸
قاسمعلی: وظيفه ادبيات قصه‌سازی برای سينمای انقلاب است

جابر قاسمعلی، فيلمنامه‌نويس و كارگردان سينما از لزوم پرداخت بيش‌تر ادبيات به موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای اقتباس سينمایی در اين حوزه سخن گفت. وی رمان‌های «برهنه در باد» و «جزیره سرگردانی» را از بهترین متن‌ها برای اقتباس سینمایی در حوزه انقلاب دانست.

قاسمعلی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: در ادبيات انقلاب بايد به سمت ناگفته‌هايي در اين حوزه برويم كه براي مخاطب جذابيت وتازگي داشته باشد تا سينما هم بتواند منبعي كامل براي اقتباس در اين عرصه داشته باشد.

وي ادامه داد: بسياري از قصه‌هاي حوزه انقلاب، از مشكل غيرنمايشي بودن رنج مي‌برند كه اين معضلي در راه اقتباس سينما از رمان‌ها و داستان‌هاي اين حوزه به شمار مي‌آيد.

نويسنده فيلمنامه «رواني» با بيان اين كه وظيفه ادبيات توليد قصه براي سينماست گفت: براي رسيدن به روند مداوم اقتباس در سينماي انقلاب بايد تمام بخش‌هاي سينما به اين مسئله رويكردي جدي داشته باشند.

قاسمعلي افزود: رمان‌هاي زيادي در حوزه ادبيات انقلاب مي‌شناسم كه قابليت زيادي براي تبديل شدن به فيلمنامه دارند و دوست دارم روزی فیلمنامه آنها را بنويسم.

وي رمان «برهنه در باد» اثر «محمد محمد علي» و «جزيره سرگرداني» اثر «سيمين دانشور» و داستان‌هاي كوتاه «احمد دهقان» را از نمونه داستان‌هايي دانست كه پتانسیل سينمايي شدن را دارند.

جابر قاسمعلي سال ۱۳۴۱ در چالوس به دنيا آمد و فيلمنامه‌نويسي در سينما را از سال ۱۳۷۱ با «جاي امن» به همكاري «مجتبي راعي» آغاز كرد. از ديگر آثار وي مي‌توان به نگارش فيلمنامه‌هايي چون: «رواني» و «موش» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط