جابر قاسمعلی، فيلمنامهنويس و كارگردان سينما از لزوم پرداخت بيشتر ادبيات به موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای اقتباس سينمایی در اين حوزه سخن گفت. وی رمانهای «برهنه در باد» و «جزیره سرگردانی» را از بهترین متنها برای اقتباس سینمایی در حوزه انقلاب دانست.
وي ادامه داد: بسياري از قصههاي حوزه انقلاب، از مشكل غيرنمايشي بودن رنج ميبرند كه اين معضلي در راه اقتباس سينما از رمانها و داستانهاي اين حوزه به شمار ميآيد.
نويسنده فيلمنامه «رواني» با بيان اين كه وظيفه ادبيات توليد قصه براي سينماست گفت: براي رسيدن به روند مداوم اقتباس در سينماي انقلاب بايد تمام بخشهاي سينما به اين مسئله رويكردي جدي داشته باشند.
قاسمعلي افزود: رمانهاي زيادي در حوزه ادبيات انقلاب ميشناسم كه قابليت زيادي براي تبديل شدن به فيلمنامه دارند و دوست دارم روزی فیلمنامه آنها را بنويسم.
وي رمان «برهنه در باد» اثر «محمد محمد علي» و «جزيره سرگرداني» اثر «سيمين دانشور» و داستانهاي كوتاه «احمد دهقان» را از نمونه داستانهايي دانست كه پتانسیل سينمايي شدن را دارند.
جابر قاسمعلي سال ۱۳۴۱ در چالوس به دنيا آمد و فيلمنامهنويسي در سينما را از سال ۱۳۷۱ با «جاي امن» به همكاري «مجتبي راعي» آغاز كرد. از ديگر آثار وي ميتوان به نگارش فيلمنامههايي چون: «رواني» و «موش» اشاره كرد.
نظر شما