سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۳
از ولف تا كانت، از فيشته تا نيچه

جلدهاي ششم و هفتم «تاريخ فلسفه» فردريك كاپلستون از سوي انتشارات سروش و شركت انتشارات علمي و فرهنگي به چاپ چهارم رسيد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، جلد ششم اين كتاب كه زيرعنوان «از ولف تا كانت» را به همراه دارد، ترجمه‌اي است از اسماعيل سعادت و منوچهر بزرگمهر كه در چهار بخش و هفده فصل سامان يافته است.

روشنگري فرانسه، روسو، قطع پيوند با روشنگري، بوسوئه و ويكو، از ولتر تا هردر، كانت،؛ زندگي و تاليفات او، معلومات علمي، انتقاد از مابعدالطبيعه و... برخي از عنوان‌هاي فصل‌هاي مختلف اين كتاب را تشكيل داده‌اند.

جلد هفتم اين مجموعه نيز كه عنوان فرعي«از فيشته تا نيچه» را به همراه دارد، به قلم داريوش آشوري به فارسي برگردانده شده ‌است.

در بخشي از ديباچه مترجم اين كتاب در باره شيوه بيان و زبان فيلسوفان آلماني آمده ‌است: «آشنايان مي‌دانند شيوه بيان و زبان فيلسوفان آلماني بويژه ايده‌باورانشان تا چه حد در زبان اصلي نيز سنگين و پيچيده و انتزاعي و دشوار فهم است و اگرچه اين كتاب يك متن اصلي از زبان آلماني نيست و نويسنده آن فردريك كاپلستون كوشيده، گزارشي تا حد ممكن روشن و كمابيش همه‌فهم از خطوط كلي و اصلي جريان عظيم انديشه فلسفي در آلمان سده نوزدهم تا نيمه سده بيستم بدهد، اما همين شرح كلي و ساده نيز به آساني به زبان فارسي برگردان‌پذير نيست.»

سيستم‌هاي ايده‌باورانه پس- كانتي، واكنش در برابر ايده‌باوري متافيزيكي و جريان‌هاي پسين انديشه، عناوين بخش‌هاي سه‌گانه اين كتابند.

فيشته، شلينگ، شلاير ماخر، هگل، شوپنهاور، دگرديسي ايده‌باور، كي‌ير كه‌گور، جنبش نوكانتي، نيچه و ... نيز برخي از عناوين 23 فصل اين كتاب است.

جلد ششم تاریخ فلسفه، در 476 صفحه و با قيمت 48000 ريال و جلد هفتم در 492 صفحه و با قيمت 50000 ريال روي پيشخوان كتابفروشي‌ها قرار گرفته‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها