شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
«نذر کتاب؛ بذر اندیشه و بینش» با هدف تجهیز کتابخانه مناطق محروم

آستان قدس رضوی همزمان با هفته کتاب طرح «نذر کتاب؛ بذر اندیشه و بینش» را با هدف تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در خراسان رضوی نشست خبری مدیران سازمان فرهنگی علمی آستان قدس رضوی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی شنبه‌(۲۱ آبان‌ماه) با حضور عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حسین سعیدی، مدیر عامل موسسه  انتشارات به‌نشر آستان قدس رضوی حسن آرام، معاون ترویج و اجتماعی سازی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم روشن‌ضمیر، معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

چاپ ۶۹ میلیون اثر در آستان قدس رضوی
عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه سابقه نشر آستان قدس رضوی به ۹۶ سال قبل یعنی سال ۱۳۰۵ برمی‌گردد، افزود: تعداد آثار منتشر شده آستان قدس رضوی قبل پیروزی انقلاب اسلامی، تنها ۲۷ جلد کتاب بوده است که پس از انقلاب اسلامی بیش از ۶ هزار و ۸۵۰ کتاب در شمارگان ۶۹ میلیون نسخه اثر در آستان قدس رضوی چاپ شده است.

طالبی ابراز کرد: بر اساس نگاه تولیت آستان قدس رضوی، فعالیت‌های فرهنگی و نشریات این مجموعه باید مبتنی بر تبلیغ و تعلیم وحیانی قرآن کریم، سنت پیامبر اکرم(ع) و اهل بیت (ع) و سیره حضرت رضا(ع) باشد.

وی با خاطر نشان کردن اینکه رویکرد آستان قدس رضوی در حوزه نشر تثبیت آثار زیارت است، افزود: چرا که یکی از تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی در مباحث نشر تولید متون فاخر و مورد نیاز روز جامعه است.

طالبی افزود: در حال حاضر سه تکلیف تولید آثار، ترویج کتاب خوانی و نقد و بررسی آثار بر عهده ماست که اقدامات مختلفی از سوی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این حوزه‌ها صورت گرفته است.

در حوزه بین‌الملل حضور فعالی داریم
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، برپایی ایستگاه‌های مطالعه در حرم مطهر رضوی، دریافت مجوز نشر کتاب رضوی و راه‌اندازی فروشگاه جامعی در باب‌الجواد(ع) حرم مطهر رضوی را از دیگر اقدامات این سازمان در حوزه کتاب عنوان کرد.

طالبی در ادامه به توسعه شبکه توزیع کتاب در حوزه بین‌الملل اشاره و خاطر نشان کرد: خوشبختانه با تلاش‌های معاونت امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در نمایشگاه‌های کتاب در کشورهای مختلف حضور فعالی داشته و با موفقیت ظاهر شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در موضوعات معارف اسلامی و قرآنی حرکت جدیدی در حوزه ترجمه ایجاد کرده است، ابراز کرد: امیدواریم به سایر زبان‌ها نیز ترجمه شود و در جهان اسلام اثرگذار باشد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در پایان یاداور شد: توسعه شبکه ارتباطی با پدیدآورندگان و توسعه نشر الکترونیک از فعالیت‌های تحولی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در حوزه نشر است.

عضویت رایگان کتابخانه در هفته کتاب
حسین خسروی، معاون سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این نشست اهداء 10 هزار جلد كتاب، عضويت رايگان طی این هفته در همه كتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد و شهرستان‌ها و بخشودگی 80 درصدی جريمه‌های دیرکرد و بازدید رایگان از موزه‌های رضوی در ۲۴ ابان را ازجمله خدمات این مجموعه در هفته کتاب عنوان کرد.

وی در ادامه برگزاری نشست‌های تخصصی «دانش و علم اندوزي از منظر قرآن»، «تربيت شكورانه از منظر اهل بيت(ع)» مبتني بر معرفی دو كتاب، «تاثير هجرت امام رضا عليه‌السلام بر ترويج دانش و كتاب در جهان اسلام» را از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده این سازمان دانست.

خسروی خاطر نشان کرد: مسابقه کتابخوانی با عنوان «آنی که می‏خوانی» برای اعضاء کتابخانه‌ها با هدف بررسی علاقه‌مندی افراد در حوزه کتاب‌خوانی در این هفته برگزار خواهد شد.

وی همچنین به برگزاری برنامه‌هایی همچون برگزاری گردهمایی«خادمین کتاب» و رونمایی از کتاب «گنجینه رضوی» در یکصد و چهل و هفتمین برنامه سه‏ شنبه‏‌های علمی و فرهنگی این سازمان، کارگاه تخصصی «پیشینه و ساختار اداری کتابخانه آستان قدس رضوی» از دوره صفویه تا پایان قاجار و برگزاری نمایشگاه کتاب ترکیبی کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های سطح شهر مشهد و کشور با عنوان «مهربانی با یارمهربان» در این هفته کتاب اشاره کرد.

اجرای طرح «نذر کتاب؛ بذر اندیشه و بینش»
حسین سعیدی، مدیر عامل موسسه  انتشارات به‌نشر آستان قدس رضوی نیز در این نشست به رونمایی طرح «نذر کتاب؛ بذر اندیشه و بینش» در هفته کتاب اشاره کرد و گفت: همزمان با هفته کتاب و کتاب خوانی طرح «نذر کتاب؛ بذر اندیشه و بینش» با هدف جمع آوری نذورات نقدی جهت تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم فعالیت خود را شروع می کند.

وی گفت: برگزاری 3 نشست نقد و بررسی آثار به نشر در فروشگاه مرکزی کتاب مشهد و جشن امضای کتاب در رواق کتاب حرم مطهر رضوی از جمله برنامه های این انتشارات در هفته کتاب است.

سعیدی با اشاره به اینکه هزار عنوان کتاب در سامانه خانه کتاب بارگذاری شده است، گفت: علاقه مندان به کتاب می توانند از امکان خرید غیر حضوری ۲۷ فروشگاه به نشر در سامانه خانه کتاب با تخفیف ۲۵ درصد و ارسال رایگان بهره مند شوند.

وی خاطر نشان کرد: حضور 27 فروشگاه کتاب به نشر در مشهد، تهران، قم و گرگان و چند شهر دیگر در طرح خرید حضوری با تخفیف خانه کتاب از دیگر برنامه‌های موسسه به نشر در هفته جاری است که در همین راستا 30 هزار عنوان در این طرح شرکت داده شده است.

حضور در جشنواره کتاب دفاع مقدس قم با ۲۷ اثر  و همچنین تقدیر از مشتریان وفادار در سامانه شبکه مخاطبان به نشر را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه هفته کتاب دانست و گفت: از دیگر برنامه‌های به نشر در این هفته حضور دانش‌آموزان در قالب اردو محور در فروشگاه‌های به نشر است که با همکاری شهرداری انجام می‌شود.

توجه به پروژه های تقاضا محور در راستای تولید کتاب
حسن آرام، معاون ترویج و اجتماعی سازی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در ادامه‌ی این نشست به سالگرد این تاسیس سازمان اشاره کرد و گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سال 1363 تاسیس و در مدت ۳۸ سال کار پژوهشی خود توفیق یافته بیش از ۲ هزار عنوان کتاب را در ۱۴ میلیون نسخه اثر تولید و به مخاطبان هدف عرضه کند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد تولیت آستان قدس رضوی به چاپ و نشر آثار فاخر است، افزود: سیاست بنیاد پژوهش‌های اسلامی براساس استانداردهای کتاب سال جمهوری اسلامی به مخاطبان عرضه می‌شود.

آرام ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون 31 عنوان کتاب چاپ نخست در موضوعات قرآن، فقه و اصول، کلام و عقاید، تاریخ و سیره معصومین(ع)، سرگذشتنامه‌ها، اخلاق اسلامی، اسلام و آموزش و پرورش، تاریخ و جغرافیا و کلیات منتشر و روانه بازار نشر شده است.

معاون ترویجی و اجتماعی سازی بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس رضوی ابراز کرد: 5 عنوان اثر نیز با همکاری دارالحدیث قم، دانشگاه معارف و سازمان کتابخانه‌ها و موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تهیه و تدوین شده است.

آرام خاطر نشان کرد: تعداد 220 عنوان کتاب از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی به زبان‌های دیگر تولید شده که با حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی از جمله قطر، عمان، عراق و... با استقبال بسیار بالای مخاطبان مواجه شده است.

چاپ ۲۰ عنوان پایان نامه با محوریت تفسیر امام رضا(ع)
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم روشن‌ضمیر، معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این نشست با اشاره به اینکه طرح «نذر کتاب» از سال گذشته در راستای جذب وقف علمی اجرا شده است، افزود: در همین راستا در حوزه‌های پژوهشی و نشر آثار موقوفاتی صورت گرفت و تخفیفاتی در کتاب فروشی‌های دانشگاه در راستای جلب رضایتی زائران و مخاطبان کتاب دوست صورت گرفته است‌.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم اسلامی رضوی از سال گذشته چاپ پایان‌‌نامه و رساله‌ها را در دستور کار قرارداده است، افزود: در همین راستا 20 رساله در حوزه تفسیر حضرت رضا(ع) آماده شده که به زودی در 8 جلد و 4 هزار صفحه به چاپ خواهد رسید.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: این مرکز با توجه به نیاز زائران حرم علی بن موسی الرضا(ع) به تولیداتی با محوریت ارزش‌های انسانی برگرفته از سخنان و رهنمودهای حضرت رضا(ع) منتشر کرده که به زودی روانه بازار نشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام روشن ضمیر ادامه داد: کتاب شهدای دانشگاه نیز با انتشارات به‌نشر در 17 جلد تهیه و تدوین شده که 6 جلد از آن منتشر شده و 11 جلد دیگر آن در دست چاپ است.

وی ابراز کرد: از ابتدای سال تا‌کنون 11 عنوان اثر از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی چاپ شده که تا پایان سال جاری 17 اثر دیگر نیز منتشر و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها