جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
«نبرد تک‌خوان» نقد و بررسی شد

چهلمین عصرانه داستان حوزه هنری قم با معرفی و نقد رمان «نبرد تک‌خوان» نوشته فهیمه شاکری مهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، چهلمین عصرانه داستان حوزه هنری قم با معرفی و نقد رمان «نبرد تک‌خوان» اثر فهیمه شاکری‌مهر با حضور حامد اشتری نویسنده و منتقد ادبی و جمعی از علاقه‌مندان در سالن مهر حوزه هنری قم برگزار شد.
 
شاکری‌مهر به موضوع داستانش اشاره کرد و گفت: کتاب، روایت شهادت جمعی از دانش‌آموزان مدرسه قطب راوند قم است که در بر اثر بمباران رژیم بعثی در دوران دفاع مقدس اتفاق می‌افتد.
 
وی افزود: نکته سوژه این بود که تا قبل از نوشتن کتاب، موضوع حتی برای من که اهل قم و بزرگ شده‌ این شهر بودم تازگی داشت و چه بسا به گوش بسیاری از اهالی شهر هم نرسیده بود.
 
نویسنده رمان «نبرد تک‌خوان» ادامه داد: درباره این اتفاق و فضای دهه ۶۰ تحقیقات میدانی داشتم و برای توصیف و شناخت آن دوران از اطرافیانی که دهه ۶۰ را درک کرده بودند، کمک گرفتم.
 
در ادامه حامد اشتری نویسنده و منتقد ادبی گفت: در مواجه با متن، مشهود است که نویسنده تولید کتاب برای نوجوان را می‌شناسد و با وجود پرچانگی و واگویه‌های شخصیت راوی اما هیجان داستان حفظ شده و استانداردهای تولید محتوا مکتوب برای مخاطب نوجوان در متن رعایت شده است.
 
این نویسنده و منتقد ادبی درباره فضاسازی رمان «نبرد تک‌خوان» گفت: با آنکه کار مربوط به دوران دفاع مقدس است اما بر خلاف اغلب داستان‌هایی که در این دوران اتفاق می‌افتد، داستان مربوط به اتفاقات و فضای پشت جبهه است. بنابراین از بعضی کلیشه‌ها دور و موجب شده نوجوان امروزی ارتباط بهتری با داستان برقرار کند.
 
اشتری درباره پایان‌بندی رمان یادآور شد: از محاسن کتاب، پایان‌بندی غافلگیرکننده و تعلیقی است که تا پایان رمان حفظ می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها