یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
مهر ایران، فرصتی برای برجسته‌سازی امکان‌های قرض‌الحسنه در آفرینش ادبی است

علی‌محمد مودب، مدیرعامل شهرستان ادب و از شاعران آیینی و انقلاب اسلامی در نشست هم‌اندیشی دست‌اندرکاران برگزاری نخستین جشنواره مهر ایران با شاعران و فعالان فرهنگی تاکید کرد که این جشنواره فرصتی مغتنم برای برجسته‌کردن امکان‌های مقوله نیکوکاری و قرض‌الحسنه برای خلق اشعار ارزشمند و آثار ادبی در حوزه‌های مختلف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در راستای برگزاری نخستين جشنواره ملی فرهنگی هنری قرض‌الحسنه مهر ايران در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف شامل خبر، گزارش، يادداشت و گفت‌وگو (مصاحبه)، فرهنگی و هنری شامل شعر و سرود، خوش‌نويسی، داستانک و نقاشی و نگارگری و  پژوهش و نوآوری شامل مستندات علمی، كسب و كار نوپا و ايده‌های پيشران، امروز، 15 آبان، نخستین جلسه هم‌اندیشی دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره با شاعران و صاحب‌نظران ادبی برای برپایی هرچه بهتر این رویداد در حوزه شعر و سرود برگزار شد.

در این نشست، روح‌الله قاسمیان، دبیر جشنواره و مدیر روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سخنانی عنوان کرد: هدف از برگزاری جشنواره ملی، فرهنگی و هنری بانک قرض الحسنه مهر ایران ترويج فرهنگ پسنديده قرض الحسنه است.

 وی با بیان اینکه تاکنون جشنواره‌های مختلفی درباره قرض‌الحسنه برگزار شده، گفت: نخستین بار است که یک بخش فرهنگ و هنر به چنین جشنواره‌ای اختصاص می‌یابد و درنظر داریم در پایان از میان آثار به تهیه و چاپ یک کتابچه شعر برسیم و نیز در حوزه سرود ضمن دستیابی به یک سرود ویژه بتوانیم از سرودهایی مناسب نیز در برنامه‌های متنوع بانک قرض‌الحسنه در مناطق مختلف کشور استفاده کنیم.

قاسمیان با تاکید بر اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد را در عرصه بانکداری داشته، تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که تعامل خوبی میان اقشار مختلف جامعه و بانک قرض‌الحسنه شکل گرفته است.

وی از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دبیرخانه دایمی جشنواره نیز خبر داد و گفت: بی‌شک در نخستین تجربه کاستی‌هایی وجود دارد ولی امیدواریم با برپایی این جشنواره بتوانیم به پایگاهی هنری و فرهنگی در حوزه‌های داستان، شعر، خبر، یادداشت، پایان‌نامه و پژوهش در حوزه قرض‌الحسنه برسیم.

در ادامه، محمود خطیب، رییس دبیرخانه جشنواره مهر ایران در سخنانی با اشاره به اینکه فراخوان جشنواره از تابستان منتشر شده و هفتم آذر آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه است، عنوان کرد: امیدواریم این جشنواره بتواند گامی در ارتقای فرهنگ نیکوکاری و ترویج قرض‌الحسنه باشد.

خطیب همچنین گفت: در تمام حوزه‌ها نفر برتر، برنده جایزه 150 میلیون ریالی و نیز تندیس و لوح تقدیر و وام قرض‌الحسنه می‌شود و به دو شایسته تقدیر نیز مبلغ 50 میلیون ریال جایزه نقدی به همراه تندیس جشنواره و لوح تقدیر و وام قرض‌الحسنه اختصاص می‌یابد.

محمود اکرامی‌فر، از داوران جشنواره نیز در این نشست با بیان اینکه احتمال تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه بالاست، عنوان کرد: اشعار ارسالی در قالب‌های مختلف پذیرفته می‌شوند و در بخش سرود نیز، سرود ویژه قرض‌الحسنه را از طریق سفارش اثر تهیه می‌کنیم و از آثار ارسالی برگزیده نیز در مراسم مختلف بانک قرض‌الحسنه از جمله افتتاح مدرسه در مناطق محروم استفاده می‌کنیم.

این جلسه با بیان برخی پیشنهادها و دیدگاه‌های صاحب‌نظران و شاعران حاضر در جلسه برای بهبود روند برپایی جشنواره ادامه یافت.

آرش شفاعی، شاعر و منتقد ادبی، در این نشست بر ضرورت استمرار جشنواره و نیز طراحی یک چشم‌انداز جامع برای آن تاکید کرد و گفت: برای توفیق هرچه بهتر در برگزاری جشنواره می‌‌توان از نظرهای کارشناسی اصحاب رسانه بهره برد.

رضا عبدالهی، شاعر و ترانه‌ُسرا نیز با اشاره به فعالیت 91 کانون ادبی با 2000 عضو در کشورمان عنوان کرد: باید با ارتباط مستمر و نزدیک با اعضای این کانون‌های ادبی از ظرفیت‌های موجود برای خلق آثار ادبی ارزشمند استفاده شود.

عباس محمدی، شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در سخنانی پیشنهاد داد که تعداد برگزیدگان بخش شعر در جشنواره افزایش یابد و ادامه داد: حوزه هنری در داوری و اطلاع‌رسانی با دبیرخانه جشنواره همکاری خواهد کرد.

85 درصد جشنواره‌ها در نخستین دوره می‌مانند
مصطفی محدثی خراسانی، از شاعران آیینی و دارای نشان درجه یک هنری شعر نیز در این نشست با بیان اینکه متاسفانه 85 درصد جشنواره‌ها با نام نخستین دوره آغاز می‌شوند ولی استمرار نمی‌یابند، اظهار امیدواری کرد که این جشنواره مستمر شود.
 
همچنین ایرج قنبری، از ترانه‌سرایان کشورمان در این نشست عنوان کرد: برپایی این جشنواره اندکی شتابزده است و با توجه به اینکه بعد ملی دارد باید اطلاع‌رسانی گسترده‌تری در سطح کانون‌های ادبی انجام شود.

قنبری همچنین پیشنهاد داد که این جشنواره در سه سطح استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار شود و نیز در گام نخست به شاعران پیشکسوت و مجرب سفارش اثر داده شود.

علی محمد مودب، مدیرعامل شهرستان ادب نیز در این نشست با تاکید بر اینکه متاسفانه در ساختار نظام اقتصادی کشورمان مفهوم شانس و برنده شدن تبلیغ می‌شود که نتیجه آن عصبانیت و ناامیدی و برخی اعتراض‌هاست، گفت: بهتر بود در پوستر جشنواره از تصویر سکه استفاده نمی‌شد.

وی با بیان اینکه اینکه این جشنواره فرصتی برای برجسته‌سازی امکان‌های قرض‌الحسنه در آفرینش ادبی است، بر ضرورت همکاری صداوسیما با جشنواره‌های مروج نیکوکاری و قرض‌الحسنه تاکید کرد و افزود: آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید در این حوزه همکاری کنند.

مودب همچنین پیشنهاد داد که در راستای برپایی این جشنواره نشست‌هایی با اهالی فرهنگ و نیز ادبا و علما برگزار شد تا با همکاری صاحبنظران این حوزه‌ها پیشنیه قرض‌الحسنه در ادبیات فارسی و فقه اسلامی در جامعه تبیین شود.

مدیرعامل شهرستان ادب نیز درخواست کرد، در چهار دوره نخست از سفارش اثر نیز استفاده شود تا جوانان آثار مجربان را سرمشق قرار دهند.

جشنواره با اختتامیه پایان نیابد
علی داودوی، مسوول دفتر شعر حوزه هنری نیز در این نشست گفت: بهتر بود چنین جلسه‌ای زودتر برگزار می‌شد.

وی همچنین بر ضرورت استمرار این جشنواره تاکید کرد و افزود: اختتامیه این جشنواره باید نقطه آغاز برای برنامه‌ریزی برای تداوم جشنواره و بهبود آن باشد.

کامران  شرفشاهی،  شاعر و روزنامه‌نگار نیز در این نشست بر ضرورت ارتباط هرچه بیشتر با اعضای کانون‌های ادبی در برگزاری شایسته‌تر جشنواره تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها