چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
تاریخ جنگ را جدی نگرفته‌ایم!

در مراسم رونمایی از کتاب «محصلان مدرسه عشق»، نویسنده اثر نسبت به جدی نگرفتن تاریخ جنگ هشدار داد و درخواست کرد در این حوزه ظرافت و دقت بیشتری به خرج داده شود و آنچه اتفاق افتاده را ثبت و ضبط کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «محصلان مدرسه عشق» به مناسبت هفته بسیج دانشجویی و روز 13 آبان، در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد. این کتاب به قلم حسین احمدی به موضوع حضور دانش آموزان در دوران دفاع مقدس می‌پردازد.
 
در مراسم یاد شده جمعی از نویسندگان، پژوهشگران و راویان دفاع مقدس و همچنین دیگر چهره‌های فرهنگی منتسب به انقلاب اسلامی حضور داشتند.
 
به هم ریختن محاسبات دشمن در جنگ
سردار علی محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ابتدای این مراسم ضمن گرامی داشت یاد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به‌ویژه شهدای دانش آموز گفت:‌ 13 آبان راه سلطه و نفوذ آمریکا را بست؛ آمریکا همچنان مستکبر جهانی و جنایت کار است و دست از خوی استکباری بر نداشته است. بلکه با ابزار جدید و مدرن، «وحشی‌تر» شده است.
 
وی افزود: آمریکا در دشمنی با انقلاب اسلامی هرکاری توانسته انجام داده- در این مدت- نفوذ، تحریم، عملیات روانی، دروغ و فریبکاری انجام داده است.
 
سردار نائینی در ادامه گفت:‌ دانش آموزان بخش تعیین کننده قدرت ملی در دوران دفاع مقدس بودند؛ دشمن در ابتدای شروع جنگ فکر می‌کرد در کشور قدرت بازدارندگی وجود ندارد، اما با حضور دانش آموزان محاسبه دشمن به هم ریخت.
 
وی خاطر نشان کرد: دانش آموزان امروز در مواجهه با عملیات روانی دشمن با شرایط سخت‌تری مواجه هستند.
 
جنگ حقیقتا محصلان مدرسه عشق ساخت
سردار نائینی خطاب به دانش آموزان بسیجی حاضر در جلسه که شهرستان قدس آمده بودند، با بیان اینکه برای نسل‌های بعد با شکست دشمن باید افتخار تولید کنید، گفت: 550 هزار دانش آموز به دفعات در دوران دفاع مقدس به جبهه‌ها رفتند و حقیقتا محصلان مدرسه عشق در آن زمان شکل گرفت.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپس گفت: در آن زمان 36 هزار شهید دانش آموز و 5 هزار شهید معلم داشتیم. تعداد دانش آموزان آزاده هم 2 هزار و 432 نفر است. 20 درصد شهدای دفاع مقدس از شهدای دانش آموز است و اینها نشان می‌دهد که دانش آموزان در عرصه انقلاب و دفاع مقدس یک نقش تعیین کننده و جدی داشتند.
 
سردار نائینی تاکید کرد: دانش آموزان قبل از اینکه به سن سربازی برسند، داوطلبانه و آگاهانه کلاس درس را رها می‌کردند و راهی جبهه‌ها می‌شدند. 13 آبان سال 57 یک مورد از حضور دانش آموزان است که مدارس تعطیل شد و آنها به طرف دانشگاه تهران رفتند و در آنجا حکومت پهلوی آنها را به گلوله بست.
 
جنگ؛‌ اوج فرصت بروز استعدادها
وی ادامه داد: در دوران انقلاب فرصت بروز استعدادها رخ داد و در دفاع مقدس این موضوع به اوج خود رسید. در دهه شصت دانش آموزان و جوانان تاریخ ساز شدند.
 
وی با بیان اینکه دشمن در تحلیل خود دچار خطای محاسباتی است و در تحلیل جنگ نیز اشتباه کرد اظهار داشت: جوان امروز متعهد به دین و هویت ملی است اما دشمن جوانانی می‌خواهد که پایبند دین نباشند؛ آمریکا در سلطه سیاسی و اقتصادی شکست خورده و دنبال سلطه فرهنگی است. هدف دشمن گسست نسل کنونی از نسل قبلی است.
 
در بخش دیگری رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه فلسفه این مرکز تولید روایت معتبر و مستند از همه میدان‌های مجاهدت است، گفت: در نقشه جامع پژوهش مرکز یک دسته آثار مربوط به کارنامه‌های متنوع در دفاع مقدس و نقش اقشار گوناگون در آن است. در دفاع مقدس اقشار مختلفی همچون دانشجو، دانش آموزان و... حضور داشتند و نقش دانش آموزان ممتاز و بی بدیل است.
 
سردار نائینی ضمن تشکر از دست اندرکاران تولید کتاب «محصلان مدرسه عشق» افزود: کتاب بخشی از کارنامه دانش اموزان در دفاع مقدس به روایت دانش آموزان آن مقطع است.
 
اگر تاریخ خوب تدوین نشود...
حسین احمدی، پژوهشگر و نویسنده آثار دفاع مقدس و مولف کتاب «محصلان مدرسه عشق» دیگر سخنران این مراسم در بخش دیگری گفت:‌ روزی که تصمیم گرفتم کتاب را بنویسم خودم معلم بودم، اما علاقه داشتم صحنه حماسه دانش آموزان را به تصویر بکشم.
 
وی افزود: تاریخ سرزمین گوهر ناب آن سرزمین است، قهرمانان، ستاره آن هستند. اگر تاریخ را خوب تدوین نکنیم دچار مشکل می‌شویم.
 
وی با بیان اینکه امروز درگیر جنگ هویتی هستیم، اظهار داشت: با یک راهبرد ملی باید جوانان‌مان را نجات دهیم. امروز نیازمند روایت خیلی بیشتری از جنگ هستیم.
 
تاریخ جنگ را جدی نگرفته‌ایم!
احمدی سپس گفت: سعی کردم کتاب را علمی و مستند بنویسم؛ و ایکاش فیلم‌های بیشتری را با محوریم دانش آموزان می‌ساختیم. من به عنوان معلم احساس خطر می‌کنم. چون تاریخ را جدی نگرفته‌ایم. بهتر است در حوزه تاریخ جنگ ظرافت و دقت بیشتری به خرج دهیم و آنچه بوده را ثبت کنیم.
 
نویسنده کتاب «محصلان مدرسه عشق» همچنین گفت: من که خودم در جنگ بودم، وقتی کتاب را می‌نوشتم با مواردی مواجه می‌شدم که باور نمی‌کردم. به عنوان مثال چطور یک دانش آموز غواص و یا تخریب‌چی بشود. بعد هم یک گردان امیدش به این بود که یک دانش آموز تخریب‌چی کارش را انجام دهد.
 
وی با بیان اینکه تاریخ و ادبیات حوزه‌های نزدیکی هستند، ادامه داد: اگر مواظب نشود قهرمان تاریخی ما به افسانه و اسطوره پیوند می‌خورد و غیر قابل باور می‌شود. دانش اموزان در جنگ هویت جدیدی پیدا کردند.
 
در پایان احمدی از مرحوم اردستانی که پیشنهاد نگارش این کتاب را مورد پذیرش قرار داد یادی کرد و از دست اندرکاران مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تشکر کرد.
 
سردار آزادی: شهید فهمیده بصیرت سیاسی داشت
سردار عبدالرضا آزادی،‌ ریاست سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج مستضعفین در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه کتاب «محصلان مدرسه عشق» علمی و مبنایی است، گفت:‌در سال 78 تصمیم گرفتیم یک سرگذشت پژوهی از شهید فهمیده و شهدای شاخص دانش آموز انجام دهیم. نتایج آن کار به یافته‌های بی نظیری منجر شد.
 
وی ادامه داد: امام (ره) به شهید فهمیده لقب رهبر داد که در جبهه حماسه آفرید. او در میدان علم و ادب و خانواده هم فرد برجسته‌ای بود. مادرش –برای آن تحقیق- نقل می‌کرد حسین هر روز نان گرم برای خانواده می‌خرید و حتی روز اعزامش نیز نان خانه را خرید بعد رفت!
 
سردار آزادی تاکید کرد: شهید فهمیده پول توجیبی هفتگی خود را جمع می‌کرد تا هر هفته از کرج به تهران بیاید و در نماز جمعه شرکت کند. او نوجوانی بود که بصیرت سیاسی داشت و یکی از کارهایش این بود که عکس شاه و ولیعهد را دستکاری کرده بود و روی صورت آنها عکس حیوانات درنده قرار داده بود!
 
محصلان مدرسه عشق به کلیپ تبدیل شود
ریاست سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج مستضعفین با بیان اینکه جا دارد افرادی مانند شهید فهمیده روایت شوند، خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب گفته‌اند جزء با زبان هنر امکان ندارد ریزه‌کاری‌های –زندگی- این افراد منتقل شوند. جا دارد از کتاب «محصلان مدرسه عشق» نیز کلیپ‌های کوتاه 1 دقیقه‌ای کار شود.
 

تشریح رویکردهای سازمان بسیج دانش آموزی
مجتبی باستان، رئیس سازمان بسیج دانش آموزی نیز در بخش دیگری با گرامی داشت یاد 36 هزار شهید دانش اموز و 5 هزار شهید معلم و سه شهید قربانی تروریسم حرم شاهچراغ گفت: در 60 هزار مدرسه با تعداد دانش آموزان بالای 200 نفر، بسیج دانش آموزی فعال است. تلاش می‌کنیم رده‌های بسیج دانش آموزی تشکیل دهیم و در گام دوم می‌خواهیم واحد بسیج دانش آموزی مدارس را ایجاد کنیم.
 
وی با اشاره به رویکردهای سازمان بسیج دانش آموزی گفت: یک رویکرد در این مجموعه الگودهی است. در این رویکرد از محتوای کتاب «محصلان مدرسه عشق» استفاده خواهیم کرد.
 
باستان دیگر رویکردهای این سازمان را هویت بخشی، توانمند سازی، گفتمان سازی و شبکه سازی عنوان کرد.
 
سردار فضلی:‌ کتاب ارزشمند است
سردار علی فضلی، جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران آخرین سخنران این مراسم رونمایی از کتاب «محصلان مدرسه عشمق» بود، وی با گرامی‌ داشت یاد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین شهدای دانش آموز گفت: کتاب ارزشمندی تهیه شده که نقش دانش آموزان را برای جوانان امروز و تاریخ انقلاب بیان می‌کند.
 
وی ادامه داد: امروز اگر سال‌های دفاع مقدس بود، امکان داشت خیلی از دانش آموزان در جبهه‌ها باشند.
 
سردار فضلی با بیان اینکه در برابر عملیات روانی دشمن کاستی‌هایی داشتیم و مشکلات اقتصادی و معیشتی هم چاشنی شده‌اند، اظهار داشت: 2 سال اردوهای راهیان نور تعطیل شده‌اند. [به دلیل شرایط کرونایی] اگر اینها برپا بودند خیلی از جوانان –معترض- که امروز کف خیابان‌ها هستند دیگر نمی‌آمدند!
 
در ادامه جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران خاطراتی از مواجهه خودش با دانش آموزان در دوران دفاع مقدس تعریف کرد. یکی از خاطرات مربوط به آماده سازی نیروها پیش از عملیات کربلای 4 بود که رزمندگان کودک و نوجوان دانش آموز در برابر تمرینات سخت مقاومت نشان دادند و فرماندهان از بازگرداندن آنها به عقب جبهه منصرف شدند.
 
سردار فضلی همچنین خاطره‌ای از یک دانش آموز شهید دختر در کردستان تعریف کرد که در برابر نیروهای مبارز با انقلاب اسلامی استقامت نشان داد و آنها با سنگسار جانش را گرفتند. این خاطره باعث متاثر شدن شرکت کنندگان در جلسه شد.
 
در پایان این مراسم ضمن تقدیر از نویسنده کتاب «محصلان مدرسه عشق» از این اثر رونمایی شد و پوستر آن توسط جمعی از شرکت کنندگان امضا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها