دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
تشییع  بنیانگذار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود

مراسم تشییع پیکر سیروس شفقی، اصفهان‌شناس، بنیان‌گذار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان و انجمن دوستداران اصفهان، سه‌شنبه در اصفهان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم تشییع پیکر سیروس شفقی، اصفهان‌شناس، بنیان‌گذار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان و انجمن دوستداران اصفهان، سه‌شنبه در اصفهان برگزار خواهد شد. مرحوم شفقی بامداد (ششم آبان) در 89 سالگی به‌علت ایست قلبی و زمانی که هنگام مطالعه بود، درگذشت.   

سیروس شفقی یکی از چهره‌های شاخص اصفهان‌پژوهی در دوارن معاصر بود؛ اگرچه زادگاهشان اصفهان نبود، اما به واسطه  تحصیل و تدریس در دانشگاه اصفهان، علاقه وافری به این شهر پیدا کرد و آثار ارزشمندی درباره جغرافیا و بازار اصفهان تألیف کرد که همچنان به‌عنوان آثاری مرجع  استفاده شناخته می‌شود.

مرحوم شفقی، مطالعات عمیقی درباره شهرهای اسلامی انجام داد و پایه‌های شهرشناسی تمدن اسلامی را تفهیم کرد و در این زمینه کتاب و پژوهش‌های متعددی به ثبت رسانده؛ همچنین نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهایی مانند مصر و الجزایر مطالعات خاصی با موضوع شهرهای اسلامی انجام داده است.

جغرافیای اصفهان، به ضمیمه یکصد و پنجاه قطعه نقشه، نمودار و عکس، منتشر شده از سوی دانشگاه اصفهان، بازار بزرگ اصفهان، نشر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مرکز اصفهان‌شناسی وخانه ملل، درآمدی بر شناخت شهر اسلامی- ایرانی: نمونه‌هایی ازشهرهای جهان اسلام، ایران، اصفهان، بررسی مناطق خشک و کویرهای ایران، ازجمله آثار مکتوب وی هستند.

در ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ آیین نکوداشتی برای وی از سوی گروه جغرافیای خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ۲۲ دیماه ۱۳۹۸ در نشستی با عنوان «اصفهان از فراز نقشه‌ها» از وی تجلیل به عمل آورد. 

به گزارش ایبنا؛ سیروس شفقی، سال ۱۳۱۲ در ارومیه متولد شد. وی پس از تحصیلات مقدماتی، دوران دبیرستان را در تبریز گذراند و سپس موفق به  اخذ لیسانس در رشته تاریخ و جغرافیا و علوم تربیتی با کسب رتبه اول در دانشگاه تبریز شد در سال ۱۳۳۸ به منظور ادامه تحصیل و اخذ درجه دکتری عازم آلمان شد و تحصیلات عالی را در دانشگاه کلن با استفاده از بورس تحصیلی آن دانشگاه در رشته جغرافیا با تخصص جغرافیای شهری به پایان رساند، پس از اخذ درجه دکتری در سال ۱۳۴۴ برای تدریس دروس نقشه‌کشی و کوچ نشینی در دانشگاه کلن دعوت و به عنوان استادیار علمی و رسمی مشغول به کار شد. دکتر شفقی از آذرماه ۱۳۴۵ به دانشگاه اصفهان منتقل و به استخدام دانشگاه اصفهان درآمد و گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان را بنیان نهاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها