دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
«فراری‌ها»؛ پاسخ به شبهات مطرح شده به شهدای مدافع حرم

مراسم رونمایی از کتاب «فراری‌ها(فرازهایی از مبارزه برای حضور در جنگ سوریه)» به قلم محمدمهدی احمدیان با حضور جمعی از خانواده شهدا، رزمندگان مدافع حرم و محمد حسین‌زاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی خراسان‌رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، محمدمهدی احمدیان، مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد ‌و‌ مولف کتاب «فراری‌ها» در ابتدای این مراسم گفت: این کتاب به سختی، موانع و تلاش‌های پیش روی شخصیت‌هایی اشاره می‌کند که برای رسیدن به هدف خود استقامت ورزیدند و برای دفاع از آرمان و انقلاب، خود را به میدان شهادت رسانند.

وی با بیان اینکه کتاب «فراری‌ها» در دو فصل جمع‌آوری شده است‌، افزود: ابتدا به روایت زندگی شهید مدافع حرم شامل حسن قاسمی‌دانا، جواد کوهساری، مرتضی عطایی، علی‌اکبر زوارزاده، حسین محرابی، مصطفی و مجتبی بختی می‌پردازد و در فصل دوم به روایت سه رزمنده صادق رفیعی، مهدی عطایی و علی قوتی اشاره دارد‌.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد افزود: بخشی از مصاحبه‌ها پاسخی است به سوالاتی که دغدغه ذهن مخاطبان است. این کتاب راوی‌های متعددی دارد و سعی کردم به گونه‌ای قلم بزنم که این تعدد زیاد مشهود نباشد‌. روایت‌ها به‌شدت قابل تکثیر به تعداد رزمنده هاست و یکی از دلایل انتخاب این افراد جذابیت ویژه و خاص و نحوه اعزام آن‌ها به سوریه است.

احمدیان افزود: سعی کردم این کتاب پاسخی بر این شبهه باشد که این افراد برای منفعت مادی به دفاع از حرم رفتند و خوشبختانه مخاطب بعد از مطالعه کتاب به این مهم پی می‌برد که این شهدا برای آرمان‌هایی بالاتر از مادیات رفتند.

وی ادامه داد: وقتی زندگی مرتضی عطایی و حسن قاسمی دانا را نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید چه اندازه برای رفتن به سوریه تلاش کردند و از این مسیر بازگردانده شدند و دوباره برای رفتن تلاش کردند.

شهدای مدافع حرم السابقون السابقون نسل خود هستند
محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: اکثر روایت‌های کتاب را مطالعه کردم و وجه تمایز کتاب، اسم زیبای آن است. فراری‌ها یعنی فراری از تعلقات دنیا و فراری از لذت و حقارت.

وی با بیان اینکه شهدای مدافع حرم السابقون السابقون نسل خودشان هستند‌، افزود: این افراد با شهدای دفاع مقدس تفاوت دارند؛ چراکه امام خمینی(ره) بارها درباره حضور مردم برای دفاع مقدس از دعوت سخن گفتند، اما بنا به اقتضای زمان، در حمله داعش دعوت عمومی از سوی رهبر و مراجع اتفاق نیفتاد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی ابراز کرد: شهدای مدافع حرم دنبال فرصت طلایی بودند و برای رسیدن به جبهه تلاش کردند و گاهی در مسیر رفتن، به دلایلی باز گردانده می‌شدند و تا رسیدن به سوریه دلهره داشتند.

وی افزود: در زمان دفاع مقدس بسیاری شناسنامه‌های خود را دستکاری می‌کردند و این شهدا نیز تقلب می‌کردند برای دفاع از حرم. این نکته بسیار قابل تامل است، هستند افرادی که برای پول و رانت و اختلاس تقلب می‌کنند، اما شهدای مدافع حرم برای حضور در صحنه جهاد، تقلب کردند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: «فراری‌ها» یکی از بهترین کتاب‌ها در پاسخ به شبهات وارده شده به شهدای مدافع حرم است‌. این تلاش برای رسیدن به خط مقدم را در درون وجود همه شهدا می‌بینید و این پیشتاری در دفاع از دین خداست در مقابله با جبهه کفر و امریکا و اسرائیل.

درباره جنایت‌های داعش کتاب نگاشته نشده است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: جوان ایرانی، افغانستانی، عراقی و پاکستانی از شیرین‌ترین سرمایه که عمرشان بود برای دفاع از دین خدا می گذرند.

حسین پ‌زاده درباره شخصیت این شهدا اظهار کرد: آن‌ها در اوج روحیه دفاع، شدیدا لطافت دارند. ارتباط بین رزمنده‌ها و خانواده و میان یکدیگر بسیار زیباست. براساس خاطرات شهدای مدافع حرم کار کردیم، اما خاطرات مردمی که با داعش روبه‌رو شدند را نیز باید گرداوری و تدوین کنیم. سلبریتی‌ها به این دلیل داعش را مسخره می‌کتند و او را باور ندارد چون با او روبه‌رو نشده‌اند.

حسین‌زاده  گفت: درباره رشادت مدافعان حرم کتاب داریم، اما درباره رذالت‌ها و جنایت‌هایی که داعش رقم زده نگاشته نشده است و اگر شهدای مدافعان حرم نبودند در منطقه و جهان چه اتفاقی می‌افتاد!؟

به گزارش ایبنا؛ کتاب «فراری‌ها» نوشته محمدمهدی احمدیان تهیه شده در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، به همت انتشارات راه یار به شمارگان ۱۰۰۰نسخه به قیمت ۴۰ هزار تومان روانه بازار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها