پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
حافظ نماد ملی و فرهنگی ایرانیان است

آیین بیست و ششمین بزرگداشت حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، چهارشنبه شب 20 مهر 1401 تالار حافظ در جوار آرامگاه لسان‌الغیب میزبان حافظ دوستان و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که برای بزرگداشت حافظ شیرازی گرد آمدند.
 
حافظ نماد ملی و فرهنگی ایرانیان است
در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حافظ را هویت ایرانیان عنوان کرد و گفت: حافظ نماد ملی و فرهنگی ایرانیان بوده و هویت ایران است.
 
محمدمهدی اسماعیلی، افزود: فرهنگ ایرانی و مردمان این سرزمین دارای ویژگی منحصربه‌فردی هستند و این ویژگی چیزی جز فرهنگ دوستی نیست لازم به ذکر است که همه ایرانیان با تمامی حوزه‌های فرهنگ ازجمله شهر علاقه مندی وافری دارند.
 
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وقتی اسلام عزیز وارد ایران و با فرهنگ عمیق ایرانی ادغام شده ایرانیان نیز خدمات منحصر به فردی به اسلام ارائه کردند این در حالی است که ایرانیان به علت همین فرهنگ عمیق به ادبیات فارسی نیز علاقه ویژه ای دارند. این علاقه موجب شده تا در تاریخ ایران شاهد هستیم که اشعار ادیبان فارسی عضو جداناشدنی از آموزه‌های ایرانیان است لازم به ذکر است که سعدی و حافظ که غوغا کننده در ادبیات است و به علت انسی که با قرآن داشته در میان ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
 
اسماعیلی، ادامه داد: قدرت نفوذ کلام حافظ به گونه‌ای است که در تمامی روزگار ایرانیان حضور داشته و در تمامی مراسم‌ ایرانیان حافظ جایگاه مخصوص خود را داشته و نماد هویت ایرانیان است.
 
وی بیان کرد: ایران به علت اثرگذاری خود در جهان در تمامی دوران در مواجه با حمله‌های فرهنگی و تهاجم‌های فرهنگی بوده از این رو دشمن در تلاش است تا نقطه قوت ایران که فرهنگ است و انقلاب فرهنگی در آن شکل گرفت را ضعیف کرده و در تلاش هستند تا از این طریق به مردم و ایران اسلامی ضربه بزنند.
 
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه فرهنگ به عنوان یکی از مسائل مهم انقلاب در کنار سایر موضوعات انقلاب قرار گرفته و دولت اهتمام ویژه ای بر مسائل فرهنگی داشته و در جریان سفرهای ریاست جمهوری نیز شاهد هستیم برخی از پروژه‌های فرهنگی پس از دو دهه در حال تکمیل و پیشرفت هستند.

وی وعده کرد که با همکاری استاندار فارس و خیرین استان به زودی طرح‌های فرهنگی که بر زمین مانده است به سرانجام برسد و تمامی تعهدات دولت به ثمر می‌نشیند.
 
اسماعیلی همچنین از انتشار اشعار رهبر انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: به زودی دیوان شعری از رهبری در قالب 
​​​​​​نفیس در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

در این مراسم استاندار فارس هم  بر ضرورت ایجاد بنیاد حافظ شناسی در شیراز تأکید کرد و گفت: خوشبختانه با تلاشی که صورت گرفت امروز یکی از خیرین موافقت کرد تا ساخت بنیاد حافظ شناسی از هفته آینده آغاز شود. امیدواریم در یادروز بزرگداشت حافظ در سال آینده این ساختمان به بهره‌برداری برسد.
 
محمدهادی ایمانیه در ابتدای سخنان خود، پرداختن  به حافظ و دیوان او را لازم اما کافی دانست و گفت: پاسخ این پرسش از اهمیت بسیاری برخوردار است که امروز باید چه استفاده‌ای از حافظ داشته باشیم؟
 
اشعار حافظ و سعدی در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود
به گفته استاندار فارس، باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا اشعار حافظ و سعدی مانند گذشته که این اشعار در مکتب‌خانه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود.
 
وی دروس آموزش و پرورش را نیازمند بازبینی در روش و محتوای آموزشی عنوان کرد و افزود: بدین وسیله است که نوجوانان و جوانان بیشتر با فرهنگ دینی و ملی آشنا خواهند شد.
 
به گفته ایمانیه، نیاز است بودجه‌های برای حمایت از پژوهش‌های مرتبط با حافظ شناسی و منطبق کردن آن با نیازهای  روز اختصاص یابد.
 
وی بیان کرد: تحقیقاتی که درباره حافظ و سعدی و بزرگان ادبیات به ارث رسیده لازم است که ازسوی گروه‌های سرآمد علمی بررسی شود و این تحقیقات ادامه یابد.
 
شهردار شیراز هم در این مراسم از تلاش برای ثبت حافظ به عنوان میراث حافظه جهانی یونسکو خبر داد و گفت: سهم مهجور مشاهیر اسلامی- ایرانی در تقویم میراث حافظه جهانی یونسکو و گاه نگاری رویدادهای مشارکتی مفاخر جهان در شان این شهر نیست.
 
ثبت بین‌المللی مفاخر فارس به عنوان میراث حافظه جهانی یونسکو
به گفته محمدحسن اسدی، همزمان با هزار و دویست و پنجاهمین  زاد سال سیبویه، هشتصدمین زاد سال سعدی بزرگ، هفتصدمین سالمرگ علامه قطب الدین شیرازی و در آستانه دهه منتهی به هفتصدمین سال میلاد حافظ، از شیراز پیام درخواست تعامل شهرداری شیراز با کمیسیون ملی یونسکو و سازمان جهانی یونسکو برای ثبت بین‌المللی مفاخر فارس به عنوان میراث حافظه جهانی یونسکو را مطرح می‌کنم.
 
شهردار شیراز از محدود شدن اهداف این فرآیند، تنها به ثبت جهانی نام شیراز در شبکه شهرهای خلاق یونسکو گلایه کرد و افزود: این نگاه تقلیل یافته، جنبه موزه‌ای بودن، انجماد و ایستایی به شیراز خواهد بخشید و به زنده بودنش کمکی نمی‌کند.
 
وی خواستار آن شد که تدوام بخشی و اعتلای هویت اسلامی ایرانی شیراز در یونسکو، در قالب بینش و تعاملاتی انجام بگیرد که شیراز به عنوان یک ظرفیت همیشه عظیم در حوزه اشتراک گذاری اطلاعات، سرمایه‌گذاری و گردشگری، در منطقه و جهان، بیش از همیشه به عنوان جایگاهی یگانه و بی‌بدیل معرفی شود.
 
شهردار شیراز با بیان اینکه حافظ گوینده فرازمانی و فرامکانی و حافظه تاریخی و ملی ایرانیان است، ادامه داد: حافظ با اندیشه بلند خود آن‌چنان به محضر لطیف‌ و پنهانی معنای هستی و ارزش‌های معنوی و خدای گونه اشراف یافته است که در خیل وسیعی از ادب‌ستایان را در جهان، واله و شیدای خویش ساخته است.
به گفته اسدی، حرف حافظ تمام نشدنی است و او خود مترجم ادبی قرآن و ابیات او ترجمان لطیف‌ترین و زیباترین مضامین الهی و قدسی برای ایرانیان است. حافظ رامشگر و طبیب روح آدمی است.
 
به گزارش ایبنا؛ بیست و ششمین یادروز بزرگداشت حافظ شیرازی به‌رغم دوره‌های پیشین بدون گلباران مزار این شاعر در بنای حافظیه برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها