دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
کتابخانه مرکزی زنجان تعیین تکلیف شود/ثبت روز ملی «چاقوی سنتی»

سید‌مجید امامی در نشست خبری در زنجان، با اشاره به اینکه بنای دولت تعیین تکلیف ساخت کتابخانه مرکزی زنجان است، گفت: اگر قرار است، کتابخانه ساخته شود باید تعیین تکلیف شود و اگر هم نه، بازهم باید تعیین تکلیف شود تا بیش از این پروژه معطل تصمیم‌گیری‌های آینده نباشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در زنجان، نشست خبری سید‌مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، یکشنبه(13 شهریور‌ماه) در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برگزار شد. 

امامی در این نشست به برخی از برنامه‌های این شورا اشاره و عنوان کرد: ویژگی شورای فرهنگ عمومی این است که حاکمیت، دولت و مردم را کنار هم می‌آورد؛ البته در آیین‌نامه جدید شورای فرهنگ عمومی برای تقویت بُعد مردمی، تعداد اعضای حقیقی شورا افزایش و تعداد اعضای حقوقی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش روزمرگی اعضای شورای فرهنگ عمومی از طریق نوآوری، ایده‌پردازی، تقویت مرکز رصد فرهنگی کشور، تقویت اداری دبیرخانه‌ها و زیست بوم‌گرایی موضوعات دنبال می‌شود، اضافه کرد: برش استانی تهیه شده و با نگاه تمرکززدا فعالیت انجام می‌شود.

امامی در ادامه به اولویت‌های دولت در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: عدالت فرهنگی، سبک زندگی و نشاط اجتماعی سه موضوع مهمی است که در اجرای برنامه‌ها در اولویت قرار دارد.
دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور به سیاست‌های حمایتی از بازآفرینی لباس‌های سنتی اشاره کرد و گفت: از هر طراح و جریانی که نشان‌ها و المان‌های سنتی را بتواند به‌روزآوری کند حمایت جدی خواهد شد.

 وی در ادامه به برخی از مسائل مهم فرهنگی استان زنجان اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعات مورد تأکید در استان که پیگیری‌های زیادی در این باره انجام شده، تعیین تکلیف ساخت کتابخانه مرکزی در استان است.

امامی با تأکید بر اینکه بنای دولت فعلی، تعیین تکلیف کتابخانه مرکزی استان زنجان است، اضافه کرد: پیگیری‌ها در مرکز ادامه دارد؛ اگر قرار است، کتابخانه ساخته شود باید تعیین تکلیف شود و اگر هم نه، بازهم باید تعیین تکلیف شود تا بیش از این پروژه معطل تصمیم‌گیری‌های آینده نباشد.

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور ساخت مراکز فرهنگی ازجمله کتابخانه را یکی از راهکارهای کاهش آسیب‎های اجتماعی عنوان کرد و افزود: باید پیگیر ساخت مراکز فرهنگی بیشتر به‌ویژه در مناطق محروم باشیم.

وی همچنین درباره پیشنهاد میراث فرهنگی استان درباره ثبت روز «چاقوی سنتی»، گفت: برای ارتقاء نشاط اجتماعی، سیاست جدی دولت است که علاوه بر نامگذاری روز استان‌ها، از رویدادهای هر استان حمایت‌ کند که در این زمینه استان زنجان به واسطه رویداد عاشورایی و عزاداری سید‌الشهدا ظرفیت خوبی برای حمایت دارد.

دبیر شورای فرهنگی عمومی استان زنجان بر ضرورت تشکیل کمیته‌ای برای بررسی نامگذاری روزی برای زنجان در تقویم تاکید کرد و گفت: اصل موضوع به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و شورای فرهنگ عمومی مناسبت‌ها را بررسی می‌کند. 

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور در ارتباط با برنامه این شورا برای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: یکی از اولویت‌های مهم این شورا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

وی با بیان اینکه نقش مسجد در محلات باید به‌عنوان هویت آن‌ها مطرح شود، اضافه کرد: هر‌چقدر برای مساجد کار کنیم، باعث افتخار است.

امامی با اشاره به اینکه دولت یک برنامه ویژه برای مساجد است، افزود: باید کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را به قطب تربیت نیروی انسانی تبدیل کنیم و استان نیز تلاش کند که یک جهشی در این باره رخ دهد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در ارتباط با برنامه این شورا برای برنامه فرهنگی اجتماعی «ساحل» نیز گفت: برنامه فرهنگی اجتماعی ساحل به دنبال آزادسازی سواحل و حریم آن از دست‌اندازی‌های دولتی و خصوصی و خصولتی است. به استان‌های ساحلی آن برنامه و پیشنهادات ابلاغ شده است و رویکرد درباره وضعیت سواحل، مبتنی بر غنی‌سازی اوقات گردشگران در سواحل با برنامه‌های فرهنگی و هنری جذاب مبتنی بر هویت فرهنگی در 6 استان ساحلی و جزایر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها