چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
روایت تردیدها و هراس‌های انسان در «آنومالی»

رمان «آنومالی» به قلم اِروه لو تِلیه با ترجمه فاطمه ابراهیمیان و محمدامین بیک در 374 صفحه از سوی نشر نو منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ «آنومالی» در فارسی به ناهنجاری ترجمه شده است. این اثر با همه آثار اِروه لو تِلیه متفاوت است؛ چه از لحاظ حجم، چه تعدد شخصیت‌ها و چه جاه‌طلبی روایی نویسنده. موفقیت این کتاب حتی برای لو تلیه هم غافلگیرکننده بوده است؛ چرا که برنده «جایزه گنکور» 2020، مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه شد.

ماجرا این‌طور آغاز می‌شود که خلبان هواپیمای مسافربری فرانسوی پس از گذر از طوفانی سهمناک از برج مراقبت می‌خواهد که به‌طور اضطراری در فرودگاهی امریکایی فرود بیاید. برج مراقبت به جای اینکه در دم اجازه فرود را صادر کند، سؤال‌های متعددی از خلبان می‌پرسد تا هویت او را شناسایی کند؛ اما در نهایتِ شگفتی، چیزی نگذشته، جنگنده‌های ارتش در دو سوی هواپیما ظاهر می‌شوند و خلبان را تهدید می‌کنند که اگر از دستورات اطاعت نکند بلافاصله نابود خواهد شد. چه چیز در انتظار سرنشینانِ از همه‌جا بی‌خبر هواپیما است وقتی که همه‌چیز در زمین و هوا حاکی از پروازی معمولی است؟ خیلی زود معلوم می‌شود که اوضاع عادی نیست و اتفاق عجیبی رخ داده است. فقط یک چیز آشکار است: همین هواپیما چند ماه قبل با همین مسافران در فرودگاه فرود آمده است.
 
در بخشی از داستان می‌خوانیم:
«کشتن آدم، کار پیش‌پاافتاده‌ای است. باید به‌دقت بررسی کرد، همه‌چیز را پایید و بسیار تعمق کرد و در لحظه موعود طوری عمل کرد که مو لای درزش نرود. بله. مو لای درزش نرود. باید طوری از عهده کار بربیایی که جهان کوچک شود، آنقدر کوچک که در لوله تفنگ یا نوک چاقو جا بگیرد. همین و بس. خودت را سوال‌پیچ نکن، نگذار خشم بر تو چیره شود، برای خودت قوانینی تعریف کن و روشمند عمل کن. بلیک به خوبی از عهده این کارها برمی‌آید و این توانایی از زمانی آنقدر دور شروع شده است که دیگر نمی‌تواند شروعش را به یاد بیاورد. و از آن به بعد مابقی چیزها خودبه‌خود پیش می‌رود. بلیک زندگی‌اش را با مرگ دیگران می‌چرخاند.»
 
اروه لو تلیه متولد سال 1957 و دانش‌آموخته ریاضی و زبان‌شناسی است. او نویسندگی و روزنامه‌نگاری را تجربه کرده و تا کنون رمان‌ها، مجموعه داستان‌ها، اشعار و نمایشنامه‌های متعددی نوشته است.

این اثر با ترجمه فاطمه ابراهیمیان و محمدامین بیک در 374 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و به بهای 120 هزار تومان از سوی نشر نو منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها