سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
دریافت 340 هزار منبع اطلاعاتی و اهدای 150 هزار نسخه کتاب

معان فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: در 6‌ماه نخست امسال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 340 هزار منبع اطلاعاتی را دریافت و 150 هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های کشور نیز اهدا کرده است.

فرناز محمدی، معاون فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اهداء کتاب به کتابخانه ملی در شش ماه نخست امسال اظهار کرد: در دوره مدیریت جدید و در طول 6‌ماه نخست امسال؛ 340 هزار منبع اطلاعاتی از سوی افراد حقوقی، شهروندان و سازمان‌ها دریافت کردیم که از این تعداد، 263 هزار نسخه آن کتاب بوده است.
 
محمدی با اشاره به اینکه بخشی از این منابع اطلاعاتی کسری منابع کتابخانه ملی را جبران کرده و مابقی آن از طریق اهدا به کتابخانه‌های دیگر در مسیر بازگشت به چرخه اطلاع‌رسانی کشور قرار گرفتند، گفت: 150 هزار منبع اطلاعاتی در این مدت از سوی کتابخانه ملی به  انواع کتابخانه‌های دولتی و خصوصی سراسر کشور اهدا شده است.
 
انتقال کتابفروشی مرحوم میردامادی به کتابخانه ملی
معاون فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره افراد و سازمان‌های شاخصی که منابعی را به این سازمان اهدا کردند، عنوان کرد: خانواده شامبیاتی دو ماه پیش، یک مجموعه نفیس شامل نسخه‌های خطی و اسناد خطی را به این سازمان اهدا کردند. این خانواده، کتابخانه مرحوم شامیبیاتی را که شامل 10 نسخه کتاب خطی و 13 نسخه کتاب چاپ سنگی و 3 تابلو نفیس خطی و  نیز تعدادی کتاب چاپی بود را به مجموعه کتابخانه ملی اهدا کردند.
 
وی درباره منابع ارزشمند دیگری که ازسوی افراد حقیقی و حقوقی به تازگی به این سازمان اهدا شده است، اظهار کرد: خانواده مرحوم میردامادی، مجموعه کتاب‌های کتابفروشی و انتشارات آن مرحوم را که یک کتابفروشی قدیمی است، به کتابخانه ملی اهدا کردند. این کتابفروشی چندهزارنسخه کتاب دارد که  این آثار در حال انتقال به کتابخانه ملی است.

اهدای 284 نسخه کتاب به خارج از کشور
محمدی درباره اهدا کتاب از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به کتابخانه‌های خارج از کشور اظهار کرد: 284 نسخه کتاب از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی خارج از کشور اهدا شده است.
 
اهدای 11 هزار و 500 نسخه کتاب در پویش کتاب در حرکت
معاون فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره پویش کتاب در حرکت اظهار کرد: در طول دو سال برگزاری این پویش؛ استقبال خوبی از آن صورت گرفته است. به‌طوری که درسه ماه نخست امسال،  کتابخانه ملی با اهدای  11 هزار و 500 نسخه منبع اطلاعاتی به دانشگاه‌ها و 16 مرکز در سطح استان تهران با کمک کانون‌های خدمت رضوی کتاب و کتابخوانی و  نیز موسسه‌‌های خیریه و انجمن حمایت از کودکان کار، توانسته این پویش را ادامه دهد.
 
استقبال از پویش کتاب در حرکت در همدان
محمدی درباره استقبال از پویش کتاب در حرکت در استان‌ها گفت:  این پویش به دلیل کرونا در خارج از تهران کمتر پیشرفت داشته است اما در استان همدان از این پویش استقبال شد. در همین زمینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی آمادگی دارد که با نهادها و مراکزی که پایگاه توزیع کتاب در سراسر کشور دارند؛ همکاری کند تا این پویش در سراسر کشور بهتر برگزار شود. 

خدمتی جدید به دریافت کنندگان کتاب‌های اهدایی 
 محمدی درباره فعالیت‌های جدید بخش فراهم آوری کتابخانه ملی گفت: تلاش کردیم دریافت اهدا از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به  مراکز دیگر را تسهیل کنیم بر همین اساس، کتابداران کتابخانه‌ها از طریق سایت کتابشناسی ملی اگر کتابی برای توسعه مجموعه و منابع کتابخانه مدنظرشان باشد، می‌توانند عنوان و مشخصات را  در این بخش یعنی درگاه منابع مورد نیاز کتابخانه ملی را جست‌و جو کنند. اگر آن موجودی در مخزن مبادله و اهدا کتابخانه ملی باشد؛  آن‌ها می‌توانند کتاب را درخواست و به‌صورت اهدا دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها