جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
تجلیل از  ابراهیم حسن بیگی داستان‌نویس گلستانی

آیین تجلیل از سرآمدان فرهنگی استان گلستان با حضور رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، آیین تجلیل از سرآمدان فرهنگی استان گلستان با حضور حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای این کمیسیون، محسن شاهرضایی، مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان، نمایندگان مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کل و مسئولان و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و فعالان قرآنی استان گلستان، شامگاه پنج‌شنبه (23 تیرماه) در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

در این مراسم از عفت مرادی زاده، سید محسن سادات مزنگی، ایمن باجی دهقان و غلامحسین محمودی در صنایع‌دستی، زیدالله طلوعی در موسیقی و علیرضا درویش نژاد در حوزه هنرهای نمایشی، حجت‌الله شکیبا، فعال هنرهای تجسمی، داوود عامری عکاسی و رضا مقدم، فاضل اتراچالی و محمدرضا ولی محمدی در حوزه ورزش و محمدرضا ولی محمدی تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم از «ابراهیم حسن بیگی» نویسنده فعال در حوزه نگارش رمان، داستان کوتاه و داستان کودک و نوجوان و خالق نزدیک به 150 اثر قدردانی شد.

ابراهیم حسن بیگی در اول خردادماه 1336 در روستا خواجه نفس از توابع بندر ترکمن در استان گلستان به دنیا آمد. وی داستان‌نویسی را در سال 59 آغاز کرد و با شروع جنگ تحمیلی به کردستان رفته و ازآن‌ پس اغلب آثارش حال و هوای دفاع مقدس را به خود می‌گیرد تا اینکه نخستین کتابش را در سال 1367 منتشر می‌شود.

حسن بیگی علاوه برنوشتن رمان‌هایی همچون «اشکانه»، «ریشه در اعماق»، «نشانه‌های صبح و معمای مسیح» در حوزه جنگ، آثاری در حوزه انقلاب و دین نیز نوشته که از آن جمله می‌توان به رمان محمد و قدیس اشاره کرد.

از دیگر رمان‌های او باید به رمان «سال‌های بنفش» و رمان «شب ناسور» که به موضوع مبارزات مردم در سال‌های قبل از انقلاب می‌پردازد اشاره کرد.

بخشی از کتاب‌های حسن بیگی، داستان برای کودکان و نوجوانان است. داستان غنچه بر قالی، تشنه‌تر از من، به ماه نگاه کن و ماجراهای ماهی طلایی ازجمله آثار کودکان اوست؛ همچنین مجموعه چهارجلدی رمان‌های «چراغ جادو» ازجمله آثار او برای نوجوانان است.

در کارنامه ابراهیم حسن بیگی، عضویت در هیئت مؤسس انجمن قلم ایران و هیئت‌مدیره بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیری بسیاری از جشنواره‌های ادبی کشور و همایش‌ها و بزرگداشت‌ها در طول 30 سال اخیر به چشم می‌خورد.



در حاشیه این مراسم ابراهیم حسن بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، گفت: هرگونه تجلیل از فعالان فرهنگی و هنری و ورزشی و سایر رشته‌ها در شهر و دیار خودشان بی‌شک حس خوبی است. من خودم بیش از 30 سال در استان و زادگاهم نبودم اما حس خوبی بود که من را دعوت و تجلیل کردند. چنین برنامه هایی واقعا حس خوبی را در پی دارد که گویا ریشه‌ها قطع نشده و همچنان موطن به یاد ماست و سرزمینی که قطعاً موطن آخرت ما هم همین‌جا؛ یعنی سرزمین گرگان است.

در نگاه اول شاید گمان شود چون سال‌ها از این دیار دور هستم و در سطح ملی کار می‌کنم، هم استانی‌ها ما را فراموش کرده‌اند اما تقدیر از من در چنین برنامه‌ای، نشان داد همچنان در یادها مانده‌ام و از این بابت خرسندم و قدردانی می‌کنم.

حسن بیگی ادامه داد: چنین تجلیلی باعث می‌شود که بیشتر به زادگاه و ریشه‌ها فکر کنم و بدانم هر چیزی که به دست آوردم از دل همین زادگاه و ریشه‌ها و آب‌وخاک و فرهنگ گلستان بوده است.

وی سپس به حضور کمیسیون فرهنگی مجلس در استان گلستان و نقش آن‌ها در مساله‌ی فرهنگ کشورمان اشاره کرد و گفت: همواره از این کمیسیون انتظارات زیاد است چون کمبودها و کمی‌ها در این حوزه زیاد بوده است. متأسفانه یکی از مشکلات عدیده‌ای که اکثر اهالی فرهنگ در آن اتفاق‌نظر دارند کمبود زیرساخت‌ها و امکانات و به‌خصوص بودجه کافی برای بخش فرهنگ است.

حسن بیگی ادامه داد: باوجود تمام ادعایی که مدیران کشور و دولت‌ها می‌کنند که زیرساخت فعالیت‌ها در گوشه و کنار کشور فرهنگی است که نمونه‌اش را امروز شاهد بودیم که از 10 ها نفر اسم بردند و از 10 ها نفر اسم نبردند که جز نخبگان و فعالان هستند؛ متأسفانه کمبود اعتبارات و توجه ویژه به این حوزه  به چشم می آید و همچنین صرفاً اعتباربخشی زبانی به تاریخ و فرهنگمان را شاهدیم که این مساله واقعا نگران‌کننده است؛ به همین خاطر از دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در خط مقدم مسائل فرهنگی هستند انتظار می‌رود که به شعارها و حرف‌هایی که می‌زنند واقعاً عمل کنند و در میدان عمل و ملموس پشتیبانی کنند.

وی سپس به مسائل مرتبط با حوزه کتاب و چاپ و نشر ورود کرد و گفت: حوزه کتاب و چاپ و نشر در عین فرهنگی بودن، یک فعالیت اقتصادی نیز هست. این حوزه باید اقتصادش خودکفا باشد نه اینکه از منتظر بودجه های دولتی داشته باشیم.

حسن بیگی ادامه داد: معتقدم چیزی که باید دولت انجام بدهد تزریق مالی، واردکردن کاغذ؛ وام به ناشر و نویسنده این دست اقدامات نیست؛ بلکه باید به زیرساخت این حوزه یعنی «مطالعه» توجه نشان دهد، یعنی باید به‌گونه‌ای کار و عمل کند که سرانه مطالعه بالا برود، اگر سرانه مطالعه بالا برود حال این حوزه بهتر می‌شود. برای این مهم بسیاری از اهالی فرهنگ تا به امروز راه‌کار نشان داده‌اند اما  مجموعه نهادهای فرهنگی اقدامی جدی برای آن نمی‌کنند.

وی در پایان با مخاطب قرار دادن نسل جوان و نوجوان، گفت: بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر در رشته‌های مختلف که امروزه به نقطه‌ای رسیدند و به عبارت دیگر جز سرآمدان شدند مبنا و پایه کارشان مطالعه کتاب بوده است. من همیشه توصیه به خواندن می‌کنم؛ چراکه باور دارم رسیدن به این نقطه در کنار جدیت و پشتکار و تلاش، خواندن است. پس از جوان و نوجوان امروز می‌خواهم بخواند و از خواندن خسته نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها