سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
بهره‌مندی از فرهنگ زرین دفاع مقدس، چراغ راه آیندگان خواهد بود

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مراسم رونمایی ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی عنوان کرد: خطر تحریف واقعیات دوران دفاع مقدس از سوی دشمنان وجود دارد؛ بنابراین باید تلاش کنیم با احصاء و ثبت واقعیات آن دوران مقدس، این گنجینه ارزشمند را برای آیندگان حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، مراسم رونمایی ۶ عنوان کتاب تاریخ شفاهی با حضور سید‌علی احمد‌زاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، سردار
مصطفی مثنوی، جانشین فرمانده سپاه فتح استان، سردار غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسئولان ارشد استانی، پیشکسوتان دفاع مقدس، نویسندگان و پژوهشگران و... در سالن حکیم جرجانی یاسوج، برگزار شد.

سردار علاماتی، که به‌صورت ویدئویی در این مراسم حضور داشت، به‌ضرورت ثبت خاطرات دوران دفاع‌ مقدس، تاکید کرد و گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، دفاع مقدس برگ زرینی از تاریخ انقلاب اسلامی است که امنیت، اقتدار و هویت ما را شکل داده، لذا ثبت وقایع آن دوران از ضروریات است.

وی با بیان اینکه  اندوخته‌هایی که در دل‌ و قلب‌ رزمندگان دوران دفاع مقدس است، باید استخراج و احصا شود و در اختیار مردم قرار گیرد، تصریح کرد: دوران مقدس، مملو از ایثارگری‌ و دلاورمردی‌ بود و لازم است جنبه‌های مختلف آن برای آیندگان ثبت و ضبط شود.

سردار علاماتی، دفاع مقدس را دوره‌ای معنوی در تاریخ معاصر ایران اسلامی دانست و گفت: بهره‌مندی از ارزش‌ها و فرهنگ این دوران زرین، چراغ راه ما و آیندگان خواهد بود.


رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با بیان اینکه دوران دفاع مقدس، عزت و سربلندی نظام و انقلاب اسلامی  را به ارمغان آورد، یادآور شد: ثبت و ضبط خاطرات هشت سال جنگ تحمیلی، وظیفه همگانی است که باید با جدیت بیشتر پیگیری و انجام شود.

علاماتی با اشاره به اینکه نباید بگذاریم گنجینه‌های ارزشمندی که در سینه یادگاران دفاع مقدس نهفته است از بین برود، عنوان کرد: سیاست کلی سازمان‌های لشکری و کشوری هدف‌گذاری شده است و این اهتمام در سراسر کشور در حال شکل‌گیری است. اگر در این زمینه کوتاهی شود، دشمن با وارونه جلوه دادن وقایع، باعث انحراف و تحریف در ارزش‌های دفاع مقدس می‌شود و تبعات آن ممکن است جبران ناپذیر باشد.

کتاب‌های تاریخ شفاهی، داده‌های ارزشمند تاریخی هستند
در حاشیه این مراسم، مسئول اسناد و کتابخانه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه وبویراحمد نیز، با بیان اینکه چاپ کتاب در حوزه‌ تاریخ شفاهی، کمک می‌کند تا مخاطبان درک صحیحی از گذشته داشته باشند، گفت: با چاپ کتاب می‌توان گامی برای انتقال فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس به جامعه و نسل جوان برداشت.
 

سهراب رجایی‌نژاد، تاریخ شفاهی را یک روش تحقیق با ارزش، در حوزه جمع‌آوری و مستند‌سازی اطلاعات شفاهی دانست و عنوان کرد: ثبت خاطرات افراد، با توجه به نقشی که در زمان وقوع رویداد داشته‌اند، روشی علمی است که می‌تواند چگونگی انجام یک واقعه را از جنبه‌ها مختلف برای مخاطب بیان و روایت کند.
 

وی با اشاره به اینکه در این روش، خاطرات هر شخص، بدون واسطه، از زبان خود شخص، بیان و ثبت می‌شود، یادآور شد: تفاوتی که این شیوه نگارش با خاطره نویسی و داستان دارد این است که در خاطره‌نویسی، ممکن است روایت و خاطرات، با واسطه از دیگران نقل شوند، اما در تاریخ شفاهی، هر فرد، آنچه از واقعه و رویداد دیده را عیناً بیان  و بدون هیچ دخل و تصرفی ثبت و ضبط می‌شود.

رجایی‌نژاد، کتاب‌های تاریخ شفاهی را اسناد مکتوبی برشمرد که می‌توانند به‌عنوان داده‌های ارزشمند تاریخی در ساخت فیلم و مستند، نوشتن رمان،  تولید محتواهای دیجیتال و... مورد استفاده و استناد قرار گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر می‌توان به محتوای تاریخی این کتاب‌ها اسناد کرد که منطبق بر واقعیات هستند، عنوان کرد: قبل از چاپ هر کتاب تاریخ شفاهی، شورای نظارت بنیادحفظ آثار استان که متشکل از  نویسندگان استان، پیشکوتان حوزه دفاع مقدس و چند تن از همرزمان روای کتاب هستند، محتوای کتاب را بررسی و راستی آزمایی می‌کنند.

مسئول اسناد و کتابخانه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه وبویراحمد افزود: تلاش ما بر این است که این کتاب‌ها بدون تحریف و به عنوان یک مستند واقعی از تاریخ، چاپ و نشر شوند و برای اینکه این امر محقق شود، نیاز است که هر چه سریعتر نسبت به ثبت خاطرات رزمندگان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس، اقدام شود؛ چرا که گذشت زمان و کهولت سن، ممکن است این خاطرات را دچار خدشه و تحریف کند.

وی با اشاره به اینکه هشت سال دفاع مقدس در تاریخ انقلاب اسلامی، نقطه عطفی است که باید پاس داشته شود، اظهار کرد: این کتاب‌ها نه تنها روایتگر روزهای جنگ هستند؛ بلکه  آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه را در آن سال‌ها نشان می‌دهند و به نسل آینده منتقل می‌کنند.

رجایی‌نژاد با بیان اینکه کتاب‌های تاریخ شفاهی، طی دو‌سه سال گذشته جایگاه ویژه‌ای در ثبت فرهنگ و خاطرات دفاع مقدس پیدا کرده است، بیان کرد: تا قبل از سال ۱۳۹۸ ، تنها دو  یا سه عنوان کتاب تاریخ شفاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد چاپ شده بود، اما در دو‌سه سال اخیر، 20 عنوان کتاب تاریخ شفاهی، تدوین و چاپ شده است.

وی درباره کتاب‌های رونمایی شده، عنوان کرد: مصاحبه  کتاب‌های «آتش رزم»،  «از بشار تا اروند» و «من یک مربی‌ام» که خاطرات سه‌تن از رزمندگان دوران دفاع مقدس را  روایت می‌کنند، از سوی «محمود مهمانواز» در سال گذشته ضبط شد و کار تدوین و ویراستاری آن‌ها به تربیت از‌سوی مهناز جلالی، فاطمه رشیدی  و سید‌حسین یادگار‌نژاد انجام شده است.

وی افزود: مصاحبه و تدوین کتاب «شب‌های پرالتهاب» از سوی برزو ویسی‌نژاد  و  کتاب همراه «با کاروان عشق» نیز از سوی سید‌حسین یادگار‌نژاد انجام شده است. از دیگر کتاب‌های رونمایی شده در این مراسم کتاب «گوهر دِه» بود که مصاحبه، تدوین و ویراستاری  آن را «نسیم راوند» انجام داده‌ است.

مسئول اسناد و کتابخانه بنیاد حفظ  آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای سال جاری، چاپ و نشر ۱۲ عنوان کتاب تاریخ شفاهی، در دستور کار قرار دارد که کار مصاحبه با ۷ نفر از روایان این ۱۲ اثر، ۵۰ درصد انجام شده و ۶ اثر دیگر، نیز پیشرفتی حدود ۳۰ درصد دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که تا هفته دفاع مقدس، مصاحبه، گردآوری و تدوین این ۱۲ عنوان کتاب  به اتمام برسد و بتوان از  آن‌ها در این هفته، رونمایی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها