پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
اهمیت شبکه سازی بین نویسندگانی که درباره سردار سلیمانی کتاب تالیف کردند

زاهدی درباره اهمیت شبکه سازی بین نویسندگانی که درباره سردار سلیمانی کار تالیفی تولید کردند صحبت کرد و ادامه داد:‌ خوب است این مجموعه کتاب تاریخ شفاهی نمایه شود و برای محققان مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشستی با عنوان «مردم و روایت» با موضوع روایت‌های مردمی از تشییع قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل سرای اهل قلم شبستان مصلی امام خمینی (ره) در هشتمین روز از برپایی نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.  در این نشست که به همت مکتب حاج قاسم برپا شده بود مجموعه 30 جلدی از تاریخ شفاهی و مردم نگاری درباره تشییع سردار سلیمانی مورد بحث قرار گرفت.
 
در این نشست مسعود ملکی، کارشناس حوزه فرهنگ و ادبیات درباره مجموعه کتاب‌های 30 جلدی با موضوع روایت‌های مردمی درباره تشییع سردار سلیمانی گفت: این کتاب‌ها مجموعه روایت‌های – مردم نگاری- درباره همه استان‌های کشور است و فقط هم به کسانی که در مراسم تشییع حضور نداشتند محدود نشده است. بعضی شهرها هم که از مراسم تشییع دور بودند، ابتکاراتی داشتند.

 

وی گفت: ما از سال 93 به دنبال مردم نگاری رفتیم، همچنین در مورد کارهایی که بی بی سی فارسی در سالگرد نهضت کشف حجاب رضاخانی انجام داده بود کارهایی را – در واکنش- انجام دادیم که به صورت مردم نگاری آماده شد و از این کارها بازخورد خوبی گرفتیم. قصه حاج قاسم سوژه ماست و آن را پیگیری می‌کنیم. برای این مجموعه کتاب‌ها درباره روایت از حاج قاسم نیز از مهرماه سال 1399 دنبال کار رفتیم.
 
ملکی در بخش دیگری از اهمیت اجازه ندادن روایت کردن سردار سلیمانی بدون مردم سخن گفت و تاکید کرد: برای این اثر مصاحبه‌های مختلفی انجام شد. مصاحبه‌ها مفصل بودند، اجازه هم دادیم نویسندگان آزمون و خطا داشته باشند. از این مجموعه کارها می‌توان فیلم کوتاه و بلند هم ساخت.
 
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه سعی کردیم در این کتابها مجموعه خاطرات جذابی را بیاوریم گفت: کمیت بالا در تولید آثار درباره سردار سلیمانی ضرر ندارد و در مقطع کنونی خوب است و برای سند و روایت مناسب هستند. اگر نگاه اسنادی داشته باشیم خوب است البته اگر از نگاه بازار نگاه کنیم – این تعدد آثار- افت است. بسته به موضع است که کمیتی بخواهیم کار کنیم یا کیفیتی.
 
به گفته وی، در تولید این مجموعه‌ها هدف اصلی بازار نبوده است اما چون کاری که انجام شد منحصر به فرد است چند چاپ از کتاب تولید شده است.

 

سعید زاهدی، دیگر کارشناس در نشست هم گفت: در زمان کودکی می‌گفتند که تاریخ را فاتحان می‌نویسند. باید از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تقدیر کنیم که در شهرستان‌های مختلف زمینه آماده کردن این کتاب‌ها را فراهم کردند. در جامعه همه چیز ماهیت غیر متمرکز پیدا کرده است حتی حکمرانی هم ماهیت غیر متمرکز پیدا کرده (اشاره به کشورهای مختلف در دنیا) پس تاریخ را هم می‌توان به صورت غیر متمرکز به رشته تحریر درآورد.
 
وی با بیان اینکه وقتی مساله تاریخ را داشته باشیم، دغدغه فروش اثر را نداریم ادامه داد:‌ فرم، سوالات و نوع برخوردهای ما در این اثر به گونه‌ای است که برای آیندگان این اثر باقی بماند.
 
زاهدی درباره اهمیت شبکه سازی بین نویسندگانی که درباره سردار سلیمانی کار تالیفی تولید کردند صحبت کرد و ادامه داد:‌ خوب است این مجموعه کتاب تاریخ شفاهی نمایه شود و برای محققان مورد استفاده قرار گیرد. اگر با 500 جلد کتاب بتوانیم شبکه‌ای از نویسندگان ایجاد کنیم آن وقت حتی اگر 2 هزار کتاب هم تولید شود ارزشمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها