شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
تلاش برای هموار کردن فعالیت ناشران ایرانی در رویدادهای بین‌المللی نشر

معاون بخش بین‌الملل سی‎‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: برای تقویت بخش بین‌الملل برنامه‌های ویژه‌ای مانند بازار جهانی کتاب، مهمان ویژه، دعوت و میزبانی از مهمانان، دعوت و جانمایی سفارتخانه‌ها و مراکز فرهنگی داخلی و خارجی را درستور کار قرار دادیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ به نقل از خانه کتاب و ادبیات ایران حسین‌علی سبزه، معاون بخش بین‌الملل سی‎‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با ستاد خبری نمایشگاه با بیان این‌که در راستای اهداف تعیین‌شده یکی از طرح‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه بازار جهانی کتاب است گفت: این محور تلاش می‌کند با حضور نهادها و مراکز مختلف فرهنگی، ناشران، آژانس‌های ادبی و نهادهای مستقل داخلی و خارجی، نویسندگان، مترجمان و تصویرگران، و همچنین سایر متخصصان حوزه نشر، به شناساندن و گسترش این صنعت کمک کند تا زمینه برای فعالیت نشر داخلی و بین‌المللی آثار ایرانی فراهم شود و راهی برای حضور بهتر ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های جهانی کتاب و نشست‌های بین‌المللی باشد.
 
سبزه با تاکید بر این‌که این امر موجب تسهیل تعامل میان‌فرهنگی، معرفی برگزیدگان جوایز ادبی داخلی، روند انتشار توسط مترجمان برجسته زبان‌های دیگر و فراهم آمدن زمینه برای برای واگذاری رایت ترجمه و نشر آثار فارسی به زبان‌های دیگر خواهد بود اظهار کرد: مهمان ویژه سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کشور قطر است. نمایشگاه کتاب امسال در این بخش میزبان جاسم احمد البوعینین؛ مدیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه، ریاض یاسین؛ رئیس انجمن ناشران و توزیع‌کنندگان قطر و اسماء الکواری مدیر انتشارات دار نبجه است.
 
معاون بخش بین‌الملل سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران گفت: در بخش مهمانان و رؤسای نمایشگاه‌ها‌ میزبان مهمانانی از کشور تاجیکستان و سوریه و روسای نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب قطر، عمان، عراق و آذربایجان است. همچنین بورسیه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال که شامل فعالان نشر، مترجمان و ایرانشناسان هستند، از کشورهای بوسنی هرزگوین، پاکستان، ترکیه، ایتالیا و روسیه صورت گرفته است.
 
سبزه تسهیل ارتباط با نهاد‌های بین‌المللی و فرهنگی را از دیگر اقدامات این بخش توصیف کرد و اظهار کرد: امسال نیز به روال سال‌های پیشین پس از دعوت از سفارتخانه‌ها و مراکز فرهنگی بین‌المللی خارج و داخل از کشور، 67 نهاد ثبت نام کرده و متراژ موردنظر خود را درخواست داده‌اند که به هرکدام از این‌ها با توجه به مکان موجود، غرفه‌ای اختصاص داده شده است.
 
معاون بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب در ادامه گفت: با توجه به گستردگی زمینه‌های گفت و گو و تبادل نظر در زمینه معرفی صنعت نشر ایران، بخش بین‌الملل خانه کتاب و ادبیات ایران، بیش از 30 نشست‌ هم‌اندیشی، رونمایی و تبادل تجربیات فعالان نشر را در سرای ملل تدارک دیده است.
 
وی افزود: مدعوین این نشست‌ها مهمانان خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران، نویسندگان، مترجمان و فعالان نشر در حوزه بین‌الملل هستند.
 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها