سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
نشست نقد و بررسی کتاب «دشت سوزان» برگزار شد

جلسه نقد و بررسی کتاب «دشت سوزان» اثر خوآن رولفو نویسنده معاصر مکزیکی با حضور لیلا بهرام بیگی، دبیر محفل ادبی مستوره و متقد ادبی و مشارکت جمعی از نویسندگان جوان بوکانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، جلسه نقد و بررسی کتاب «دشت سوزان» اثر خوآن رولفو نویسنده معاصر مکزیکی با حضور لیلا بهرام‌بیگی، دبیر محفل ادبی مستوره بوکان، منتقد ادبی و  مشارکت جمعی از نویسندگان جوان بوکانی برگزار شد.

بهرام‌بیگی، دبیر محفل ادبی مستوره درباره ویژگی‌های رولفو گفت: رولفو در طول زندگانی کوتاهش تنها دو کتاب نوشت که از آن‌ها به‌عنوان مرجع تالیف کتاب در ژانرهای ادبی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در کتاب «دشت سوزان» با مجموعه‌ای داستان کوتاه رو‌به‌رو هستیم که با سبک نگارش مدرن به رشته تحریر درآمده است و با رمان بلند متفاوت است.

بهرام‌بیگی در ادامه «نقد فرمالیستی» را بهترین ابزار برای نقد داستان کوتاه معرفی و  بیان کرد: در داستان کوتاه ضمن ایجاد جذابیت بالا، نیاز داریم در نهایت ایجاز، بنویسیم و از جملات کوتاه استفاده کنیم. رولفو با انتخاب راوی اول شخص مفرد (من) سعی دارد هم ذات‌پنداری خواننده با متن را بالا ببرد؛ به‌عنوان نمونه در نخستین داستان کوتاه رنج شدید یک کودک را از زبان خودش روایت می‌کند، کودکی که مدام گرسنه است تا جایی‌که گل‌های درختان، باقیمانده غذای حیوانات و ... را می‌خورد، مردم او را دیوانه صدا می‌کنند و به او سنگ می‌زنند.

دبیر محفل ادبی مستوره بوکان، رولفو را در ایجاد چالش چهارگانه موفق دانست و افزود: در داستان کوتاه اول کودک با خود درگیر است و به این فکر می‌کند که آیا رتیل را بکشم یا نه؟ این کشمکش در ارتباط با دیگران که او را سنگ می‌زنند و با مادرخوانده نیز ادامه دارد، جهنم و بهشت و خرافات نیز او را تحت فشار قرار داده‌اند و او از طبیعت نیز دل خوشی ندارد؛ هوای گرم شرجی، صدای قورباغه‌ها، رتیل و دیگر حشرات خانگی نیز آسایش این کودک را سلب کرده‌اند.

این منتقد در پایان سخنان خود گفت: داستان کوتاه رولفو از انسجام قوی برخوردار است؛ پلات داستان چندمدلولی است و برای مخاطب مشخص نیست چرا حال پسر اینگونه است.

در ادامه این نشست، حاضران به بحث و تبادل درباره کتاب پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها