شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
شیوه برگزاری نمایشگاه کتاب 1401 ایده‌آل ناشران است

به‌گفته علی‌اکبر تورانیان، شیوه برگزاری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک گام مثبت برای تحقق خواسته اهالی نشر است و امسال برخلاف گذشته یک گام به جلو است.

علی‌اکبر تورانیان، رئیس هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به برگزاری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت‌ماه، گفت: خوشبختانه با کمرنگ شدن وضعیت کرونا در کشور، اکنون شرایط به سمتی می‌رود که از این ویروس منحوس به زودی رها شویم و کارها در همه حوزه‌ها ازجمله صنعت نشر به روال عادی برگردد.
 
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کتاب امسال بعد از دو سال وقفه چند ویژگی به همراه دارد؛ نخست این‌که ناشران و مردم همواره برای این رویداد فرهنگی جایگاه خاص و ویژه‌ای قائل بودند، زیرا یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب در سطح دنیا به شمار می‌آید.
 
تورانیان با اشاره به استقبال‌کنندگان چند میلیونی این نمایشگاه، عنوان کرد: این رویداد یک نقطه مثبت، قابل تامل و ممتاز در فرهنگ و کشور به  ‌شمار می‌آید و امسال برگزاری همزمان فیزیکی و مجازی آن بر ویژگی‌های آن افزوده است.
 
وی یادآور شد: کرونا طی دو سال اخیر تهدیدهای زیادی برای صنعت نشر کشور به همراه داشت، اما فرصت‌هایی را نیز مثل تجربه برگزاری دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب را به همراه داشت که با استقبال بسیار خوب مخاطبان و اهالی نشر در کشور همراه بود و در کل یک طرح موفقیت‌آمیز بود.
 
نمایشگاه سی و سوم؛ یک گام مثبت
تورانیان با بیان این‌که طی دوره‌های مختلف به‌عنوان یک ناشر همواره به دنبال برگزاری یک نمایشگاه مطلوب بودیم، گفت: در این زمینه دوست داشتیم با توجه به تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، در شکل فیزیکی حالت نمایشی داشته باشد به‌طوری که مردم بتوانند با آثار و تولیدات ناشران آشنا شوند.
 
به گفته وی، ایجاد یک فضای فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران برای گفت‌وگو و تعامل اهالی نشر، نویسندگان و مترجمان و مردم با یکدیگر، حضور مسئولان و اهالی فرهنگ در نمایشگاه در کنار فروش مجازی کتاب همواره ایده‌آل فعالان حوزه نشر بوده است.
 
تورانیان با اشاره به شرایط عرضه آثار چهار سال اخیر ناشران در نمایشگاه کتاب، عنوان کرد: نگاه اصلی این بود که از حجم گسترده عرضه کتاب طبق دوره‌های گذشته در نمایشگاه حضوری کاسته شود اما از سوی دیگر مخاطبان هم دست خالی از نمایشگاه خارج نشوند و بتوانند تازه‌های نشر ناشران را تهیه کند.
 
وی با ارائه پیش‌بینی از نمایشگاه سی‌و‌سوم نیز گفت: نظر من این است که باید به سمت برگزاری نمایشگاه مطلوب به معنای واقعی برویم، نمایشگاه مطلوب نمایشگاهی نیست که فروشگاه داشته باشد و با توجه به تغییر رویکرد دولت و نگاه اهل کتاب بر لزوم ایجاد فضای فرهنگی در نمایشگاه، روند پیش رو را مثبت ارزیابی می‌کنم.
 
مدیر انتشارات شهرآب با بیان این‌که بخش زیادی از ناشران به دنبال این بودند که نمایشگاه به دور از کارهای تجاری و خرید و فروش برگزار شود، توضیح داد: خوشبختانه برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی این امکان را فراهم کرده است تا ناشران آثار خود را در اختیار مخاطبان قرار دهد.
 
تورانیان این شیوه برگزاری نمایشگاه را یک گام مثبت برای تحقق خواسته اهالی نشر دانست و افزود: امسال برخلاف سی‌و‌دو دوره قبل یک گام به جلو آمده‌ایم آرزویمان این است که به زودی و به‌صورت کامل به این نمایشگاه مطلوب برسیم.
 
وی با بیان این‌که بارها در صحبت‌های خود گفته بودیم که صنعت نشر باید ریسک جراحی بزرگ را برای رسیدن به شرایط ایده‌آل در برگزاری نمایشگاه بپذیرد، گفت: اکنون در حال عبور به سمتی هستیم که نمایشگاه به سمت یک رویداد فرهنگی خوب و مناسب در حال حرکت است و فروش مجازی، کمک حال ناشران خواهد بود.
 
تورانیان تاکید کرد: معتقدم، در این صورت در آینده نزدیک، خروجی خوبی خواهیم داشت؛ در این زمینه در یک فضای فرهنگی مناسب به تعامل و گفت‌وگو با مولفان داخلی و ناشران داخلی و خارجی نیاز داریم و فروشگاهی بودن نمایشگاه، همیشه این فرصت ناب را گرفته است. 
 
سختی‌های نمایشگاه امسال برای ناشران
وی با طرح این موضوع که برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی سختی‌هایی را نیز برای ناشران به همراه دارد، گفت: ناشران حاضر در  سی‌و‌سو‌مین دوره نمایشگاه کتاب، روز‌های شلوغی دارند، زیرا علاوه‌بر  فعالیت در مصلا برای فروش آثار چهار سال باید در دفتر و به‌اصطلاح پای سیستم، سفارش مخاطبان را ثبت کنند. این موضوع بار کار را برای ناشران که اغلب با نیروی کار محدودی همکاری دارند، سنگین کرده است، زیرا باید هر دو حوزه را مدیریت کنند.
 
وی با بیان این‌که طی دو سال اخیر به‌دلیل شرایط کرونا بسیاری از ناشران با رکود کاری مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند، عنوان کرد: همین موضوع با توجه به حجم کاری که در پایان اردیبهشت‌ماه در انتظار ناشران است، همخوانی ندارد اما با همه این مسائل، دید مثبتی نسبت به این مساله دارم و امیدوارم شرایط به بهترین شکل برای فروش خوب ناشران مهیا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها