شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
بازگشت شگفت‌انگیز به حکایت‌های کهن در «یک شغل نان و آب‌دار»

«یک شغل نان و آب‌دار» عنوان کتابی در حوزه کودک و نوجوان به قلم حمید گروگان است که به تازگی از سوی انتشارات کتاب نیستان تجدید چاپ شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «یک شغل نان و آب‌دار» بازگشتی شگفت‌انگیز به داستان‌های قدیمی و کاملا متفاوت از بیشتر آثار موجود در بازار نشر کودک و نوجوان است که امکان آشنایی بچه ‌های ده سال به بالا را با این شکل روبه فراموشی از ادبیات فراهم می‌کند و فرصتی است تا آنان با صورت آشنا برای نسل والدین خود و پیش از آن آشنا شوند.

«یک شغل نان و آب دار» داستانی برگرفته از آرزوهاست. پسر جوان قهرمان اثر، مزرعه‌‌ای دارد و مرغ و خروس و بز و گربه‌ای و سگی که مراقب آنهاست، ولی بعد از شنیدن توصیف مردم از روستای آن سوی رودخانه، در جست‌وجوی «یک شغل نان و آب‌‌‌دار» خانه و کاشانه خود را رها می‌کند و به جست‌وجوی بخت و اقبال خود برمی‌آید.

حمید گروگان، نویسنده نام‌آشنا و باتجربه، با ایجاد گره‌های داستانی، مخاطب خود را با سوال‌های متعددی مواجه و منطق و احساس کودک را به­ طور یکسان، درگیر می‌کند.

طرح چنین چالش‌‌هایی برای کودکان ده ساله و بزرگتر، در شرایطی که غالب کتاب‌های موجود در بازار نشر، به دنبال خلق موقعیت‌های غیرواقعی و تحریک احساسات و تخیلات مخاطب هستند، موقعیتی ویژه را در اختیار خانواده‌ها و مربیان دغدغه‌مند قرار می‌دهد تا باب گفت‌وگو و فلسفه‌ورزی را بگشایند و از همین سنین پایان دبستان، بحث در مورد مسایل مهم را  البته در حد فهم و ادراک کودک آغاز کنند.

پرسش‌ها و موقعیت‌های ایجاد شده در «یک شغل نان و آب­ دار» به زندگی امروز قشر جوان امروز ما شباهت دارد و نمایشی نمادین از جست‌وجوی رفاه بیشتر و غربت است.

شجاعت قهرمان اثر در بخش پایانی و غافلگیری جالبی که نویسنده در همان قسمت تهیه دیده است، به سیر و سلوک درونی قهرمان پایان می‌بخشد و باعث می‌شود تا مخاطب نفس راحتی بکشد و با آسودگی خیال، کتاب را ببندد.

متن «یک شغل نان و آب­ دار»، از لحاظ حجم کاملا برای دانش‌آموزان سال‌های پایان دبستان مناسب است، با حوصله آنها تناسب دارد و در عین حال به گسترش دامنه واژگانی آنها کمک می‌کند.

تصویرسازی نیز که به شکلی جالب، شخصیت شازده کوچولو را به ذهن می‌آورد، ایده درونی متن را برای افراد آشنا با این کاراکتر محبوب جهانی گسترش می‌دهد.

این اثر نویدبخش وجود ارتباطی زنده و پویا میان نویسندگان پیشکسوت با کودکان عصر دیجیتال امروز است و در 28 صفحه و قطع خشتی با تصویرگری نرگس نیکویی به بازار نشر عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها