دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
مروری بر برخی رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال 1400

استان لرستان در سال 1400 رویدادهای متعددی در حوزه فرهنگ و کتاب ازجمله افتتاح کتابخانه‌ها، جشنواره‌ها، همایش‌ها و جلسات رونمایی و نقد و بررسی کتاب را برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در لرستان در سال 1400 رویدادهای متعدد و مهمی در حوزه فرهنگ و کتاب در استان لرستان برگزار شد، ازجمله این رویدادها می‌توان به افتتاح چند کتابخانه، برگزاری همایش‌ها، رونمایی‌ها، جلسات نقد و بررسی، چاپ کتاب‌های مختلف و ... اشاره کرد.
 
برگزاری اختتامیه جشنواره داستان‌نویسی کووید 19
نخستین دوره جشنواره داستانک و داستان‌نویسی «ماجراهای کووید 19» با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ مطالعه، ترویج و توجه به بهداشت فردی و سلامت عمومی جامعه و ایجاد بستر مناسب برای کشف استعدادهای ادبی، با همکاری انتشارات هاویر خرم‌آباد و معاونت فرهنگی و مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد.

اختتامیه این جشنواره با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی و مطبوعات، رئیس گروه فرهنگی اداره کل و محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران، مدیر انتشارات هاویر و برگزیدگان در سالن جلسات شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد. بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره پس از انتشار فراخوان 180 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری در دو مرحله از سوی هیأت داوران در مجموع 36 اثر به بخش پایانی راه یافت. سه اثر برگزیده و هشت اثر شایسته تقدیر شناخته شدند،‌ 36 اثر منتخب نیز در کتاب «کرونا نیامد که بماند» منتشر شده است.
 
آغاز طرح «هر مطب یک کتابخانه»  در خرم‌آباد
در مراسمی با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان و رئیس بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد، اجرای طرح «هر مطب یک کتابخانه»  به شکل رسمی آغاز شد.

احمد حسین فتایی، مدیرکل در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات کادر درمان استان و تسلیت فرارسیدن سالروز ارتحال بنیانگذار فقید نظام جمهوری اسلامی، گفت: این طرح در راستای محقق شدن انتخاب خرم‌آباد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران در قالب طرح «انتخاب پایتخت کتاب ایران» و همچنین افزایش سرانه مطالعه برگزار می‌شود.


در قالب این طرح ضمن ایجاد قفسه کتابخانه باز عمومی در بیمارستان‌ها، مطب پزشکان و مراکز درمانی مرکز استان، کتاب‌های با موضوعات عمومی و تخصصی به این کتابخانه‌ها اهداء می شود.
 
آیین تجلیل از استاد «صادق سیفی» محقق، نویسنده و روزنامه‌نگار لرستانی برگزار شد
در مراسمی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل و اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی لرستان، از مقام شامخ استاد «صادق سیفی» محقق، نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت لرستانی تجلیل شد.


در پایان این مراسم ضمن رونمایی از طرح روی جلد تازه‌ترین شماره فصلنامه یافته که به بررسی زندگی و آثار این پیشکسوت فرهنگی و رسانه‌ای استان می پردازد، با اهداء لوح سپاس از استاد «صادق سیفی» تجلیل به‌عمل آمد.
 
توزیع 3000 عنوان کتاب در مناطق روستایی لرستان
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از توزیع 3000 عنوان کتاب با همکاری سپاه حضرت ابوالفضل (ع) در مناطق روستایی استان خبر داد.  رضا نیازی با اعلام این خبر، گفت: بر‌اساس تفاهمنامه منعقد شده میان این اداره کل و قرارگاه آبادانی و پیشرفت سپاه حضرت ابوالفضل‌(ع) پویش اهداء کتاب در مناطق محروم و روستایی لرستان اجرا می‌شود.

هدف از برگزاری پویش توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تحقق عدالت فرهنگی در بین اقشار محروم و حاشیه‌نشین استان عنوان شده بود.
 
افتتاح دومین کتابخانه درجه یک لرستان در کمتر از یک‌سال
در مراسمی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه‌های عمومی لرستان و فرماندار و مسئولین شهرستان، کتابخانه «سردار علیمردان خان بختیاری‌» الیگودرز افتتاح شد.


این مرکز فرهنگی، دومین کتابخانه درجه یک استان است که در کمتر از یک‌سال گذشته و پس از کتابخانه درجه یک استاد آیتی بروجرد، با پیگیری‌ها و حمایت‌های صورت گرفته افتتاح می‌شود.
 
برگزیدگان جام باشگاه های کتاب خوانی لرستان معرفی شدند
آئین اختتامیه پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی لرستان با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین فرهنگی و هنری اداره کل، مسئولین ستادی و برگزیدگان جشنواره در «پاتوق فرهنگی «این اداره کل برگزار شد.

بنا بر اعلام دبیرخانه این جشنواره، از مجموع بیست و چهار باشگاه فعال استان، «20 فیلم کوتاه» و «40 نامه به نویسنده» از سوی دبیرخانه اعلام وصول  شد که با نظر هیأت داوران، در بخش «فیلم کوتاه» هفت شرکت‌کننده و در بخش «نامه به نویسنده» پنج شرکت کننده به‌عنوان برگزیده جشنواره معرفی شدند.

بر همین اساس در بخش نامه به نویسنده: یاس پدرام، علی احمدوند، رعنا احمدوند، رها صفی‌زاده و آیدا شیری گله‌دار به عنوان برگزیده معرفی شدند.

آرتمیس سپهوندی، آترینا الوندیان، پرستش سپهوندی، مهدیا دولتشاه، مارال خادمی، حانیه ندری و مهسا اکبری یگانه به عنوان برگزیدگان بخش فیلم کوتاه جشنواره معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.


رونمایی از 27 عنوان کتاب در لرستان
در مراسمی به مناسبت روز نکوداشت قلم و با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، معاونین فرهنگی و هنری، از بیست و هفت عنوان کتاب ناشران استانی (قلم اعظم، اردیبهشت جانان، پریسک، هاویر، سنگ‌نبشته) رونمایی شد.
 
افتتاح دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی استان لرستان
این دبیرخانه با هدف هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی و متولی امر کتاب و کتابخوانی تشکیل شد.



 رونمایی از کتاب مصور «لحظه‌های بی‌تکرار» در شورای فرهنگ عمومی لرستان
«لحظه‌های بی‌تکرار»، مستند مصور تشییع شهدای لرستان با حضور رئیس، نائب‌رئیس، دبیر و اعضای شورای فرهنگ عمومی لرستان رونمایی شد.

این کتاب، مستند تصویریِ تشییع و خاکسپاری 21 شهید والامقام لرستانی در قالب ۱۵ مراسم است که با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا، از سوی انتشارات هاویر خرم‌آباد در 240 صفحه با قطع خشتی به صورت رنگی منتشر شده است.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم‌آباد در این مراسم گفت: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان کمتر از شهادت نیست و این کتاب نیز کتاب ارزشمندی است که یکی از خبرنگاران استان آن را به چاپ رسانده است.
 
دوازدهمین جشن صنعت چاپ استان لرستان برگزار شد
در دوازدهمین جشن صنعت چاپ استان لرستان از مدیران، پیشکسوتان و فعالان برتر این عرصه تجلیل شد.

دوازدهمین جشن صنعت چاپ استان با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی و رسانه و مسئولین ستادی اداره کل، رؤسای ادارات شهرستان های تابعه، فرماندار ویژه بروجرد و فعالان صنعت چاپ استان در چاپخانه یاقوت سبز شهرستان بروجرد برگزار شد.
 
بخش ویژه ناشنوایان کتابخانه شهید مطهری خرم‌آباد افتتاح شد
به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان بخش ویژه ناشنوایان کتابخانه شهید مطهری خرم‌آباد، به‌عنوان اولین بخش ویژه ناشنوایان این استان افتتاح شد.

با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، مدیرکل بهزیستی لرستان، معاون توانبخشی بهزیستی استان، مسئول حراست کتابخانه‌های عمومی استان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خرم‌آباد و جمعی از کارشناسان و کتابداران، بخش ویژه ناشنوایان در کتابخانه عمومی شهید مطهری خرم آباد افتتاح شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در این مراسم گفت: از آنجایی که همه‌ی افراد جامعه این حق را دارند تا از فرصت‌ها و امکانات برخوردار باشند و افراد کم‌شنوا و ناشنوا هم با محدودیت ارتباطی روبرو هستند، بنابراین هم تکلیف نهادهای دولتی و حمایتی و هم تکلیف خانواده‌ها این است که کمک کنند تا نیازهای این افراد به‌درستی شناخته و برطرف شود.
 
35 عنوان کتاب در خرم‌آباد رونمایی شد
به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان 30 عنوان کتاب مکتوب و 5 عنوان کتاب صوتی در خرم‌آباد رونمایی شد.

با حضور مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، مسئول اجرایی کنگره 6300 شهید استان لرستان و معاون حفظ آثار سپاه استان لرستان، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان از 35 عنوان کتاب در خرم‌آباد رونمایی شد.


 در سال 1399 تعداد 12 عنوان کتاب به چاپ رسید بود، اما در 6 ماهه نخست سال 1400 این تعداد به 35 عنوان کتاب رسید.
 
خرم‌آباد در نیمه‌نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان گفت: خرم‌آباد در میان نامزدهای راه یافته به مرحله نیمه نهایی هفتمین دوره برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران قرار گرفت.

با اعلام فراخوان ارسال آثار شرکت در برنامه، ۱۹۱ شهر از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند که استان لرستان نیز با شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، ازنا و نورآباد (دلفان) در این رویداد حضور یافته بودند.

 
آیین معارفه رئیس جدید حوزه هنری لرستان برگزار شد
آیین معارفه رئیس حوزه هنری استان لرستان با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.
 
اجرای 120 برنامه فرهنگی هنری در لرستان همزمان با هفته کتاب 1400
بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران همزمان با سراسر کشور در لرستان با اجرای 120 برنامه فرهنگی هنری همچون: سرکشی از کتاب‌فروشی‌های سطح استان و دیدار با ناشران و نویسندگان استان، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی بین کارکنان و خانواده‌های ایشان، فضاسازی محیطی و مجازی در سطح شهر و شبکه‌های مجازی، اهدا کتاب به مراکز فرهنگی و نهادهای عمومی طراحی پوستر اختصاصی هفته کتاب، برگزاری مسابقه عکاسی با موبایل از کتابخانه شخصی شهروندان با هدف ایجاد انگیزه و ترویج کتابخوانی، تولید محتوا برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و نشر در روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری و مطبوعات استان، اهدا کتاب به کانون اصلاح و تربیت (با عنوان طرح گلریزان کتاب)، برگزاری نشست فرهنگی به مناسبت هفته کتاب و رونمایی از تازه‌های نشر استان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی داستان‌نویسی و برنامه‌های متنوع در شهرستان‌های مختلف استان برگزار شد.
 
برگزیدگان هشتمین دوره انتخاب کتاب سال استان لرستان معرفی شدند
براساس اعلام دبیرخانه جایزه انتخاب کتاب سال استان لرستان، پس از پایان زمان ارسال آثار در مجموع 282 عنوان کتاب به دبیرخانه این رویداد ارسال و مورد داوری اساتید کشوری در تهران قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، درمرحله نخست داوری 29 عنوان کتاب به مرحله نهایی راه یافت که پس از بررسی دقیق تک تک آثار توسط داوران این رویداد، 3 عنوان کتاب به عنوان برگزیده کتاب سال در حوزه های مختلف و 12 عنوان نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

- کتاب برگزیده استان لرستان در بخش علوم اجتماعی و علوم سیاسی: " قمار آزادی " تألیف: علی‌عسگر رضایی، خرم‌آباد: انتشارات شاپورخواست، 1396
- کتاب برگزیده استان لرستان در بخش علوم کاربردی و علوم پزشکی: دو اثر به صورت مشترک، " آریتمی‌های فوق بطنی " تألیف: دکتر علی‌رضا قینی، خرم‌آباد: انتشارات هاویر 1398 و " شایع‌ترین مسمومیت‌های دارویی " تألیف: دکتر پیمان آسترکی، دکتر برضا رضایی، دکتر مریم احدی، خرم‌آباد: انتشارات هاویر 1398
 
رشد 22 درصدی چاپ کتاب در لرستان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در آیین اختتامیه بیست و نهمین دوره هفته کتاب و معرفی برگزیدگان هشتمین دوره انتخاب کتاب سال استان، گفت: در هشت ماهه نخست سال جاری نسبت به سال 1399، شاهد رشد 22 درصدی چاپ کتاب در استان بوده‌ایم.
در سال 1399 تعداد 181 عنوان کتاب در لرستان به چاپ رسید که حوزه ادبیات با 74 عنوان، بیشترین تعداد کتاب را داشته است، این در حالی است که در هشت ماهه نخست 1400 این تعداد به 221 عنوان رسیده و همچنان حوزه ادبیات با 84 عنوان، بیشترین تعداد تالیف و نشر کتاب را داراست.
فتایی ادامه داد: در این بازه زمانی در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان شاهد رشدی بالغ بر 200 درصد و در حوزه کتاب‌های دینی شاهد رشد 50 درصدی بوده‌ایم.

نوجوان ازنایی برگزیده ششمین جشنواره کشوری بهونه شد
«مهدیه فتاحی» از شهرستان ازنا نفر نخست ششمین جشنوراه کشوری بهونه در زمینه شهرنوشت شد.
ششمین جشنواره کشوری بهونه برگزیدگان خود را شناخت و نفر اول این برگزیدگان در بین 208 شرکت‌کننده «مهدیه فتاحی» نوجوان 17ساله از شهرستان ازنا بود.
 
از 37 عنوان تازه های نشر استان رونمایی شد
در آئین اختتامیه هشتمین دوره انتخاب کتاب سال لرستان از 37 عنوان کتاب تازه منتشر شده انتشاراتی‌های اردیبهشت جانان،‌ هاویر، پریسک، سنگ‌نبشته، قلم‌ اعظم و پراکنده رونمایی شد.

فروشِ سه میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون ریالی طرح پاییزه کتاب در لرستان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان گفت: کتابفروشی‌های عضو طرح پاییزه کتاب در لرستان، 4507 جلد کتاب به ارزش سه میلیارد و پانصد و پنجاه و پنج میلیون ریال به را فروش رساندند.
احمد حسین فتایی با اعلام این خبر، گفت: این طرح از 29 آبان ماه تا سوم آذرماه در سطح کشور برگزار شد و کتابفروشی‌های عضو طرح در استان لرستان، 4507 جلد کتاب به ارزش سه میلیارد و پانصد و پنجاه و پنج میلیونو نهصد و شصت و دو هزار ریال به فروش رساندند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان تصریح کرد: در لرستان ۱۳ کتاب فروشی عضو طرح بودند که سه کتاب‌فروشی در مرکز استان و ده کتاب‌فروشی در سایر شهرستان‌های استان فعالیت داشتند.
 
آیت‌الله عباسعلی صادقی قهاره از روحانیون برجسته حوزه علمیه کمالیه لرستان درگذشت
12 آذر ماه آیت‌الله عباسعلی صادقی قهاره از روحانیون برجسته حوزه علمیه کمالیه لرستان که با دعوت آیت‌الله کمالوند در سال ۱۳۳۸ به خرم‌آباد هجرت کرد و منشأ خدمات ماندگاری در استان لرستان گشت، درگذشت. او با مراجع تقلید و بزرگان حوزه علمیه قم همچون: آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره) ارتباط نزدیک و صمیمی داشت و پیوستگی وی با حوزه علمیه قم و ارتباط با شخصیت‌های بزرگ سیاسی و علمی، چون شهید مصطفی خمینی، شهید مطهری و آیت‌الله فاضل لنکرانی باعث شد دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اقدام به جمع‌آوری خاطرات ایشان کند.

در سفر هیأت دولت به لرستان 60 میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل کتابخانه‌های لرستان تصویب شد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان گفت: در پایان سفر رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به لرستان، 350 میلیارد تومان اعتبار برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان مصوب شد.

در این سفر مبلغ 60 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های کتابحانه‌ای استان از جمله کتابخانه مرکزی مصوب شده که می‌تواند گامی مؤثر در جهت تکمیل این پروژه‌ها باشد.

کتابخانه عمومی حضرت مهدی(عج) شهر خرم آباد بازگشایی شد
در مراسمی با حضور احمدرضا دالوند، معاون عمرانی استاندار؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان؛ شهردار خرم‌آباد؛ رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد؛ مجید دریکوند و عباس قلاوند از اعضای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد؛ و جمعی از مسئولان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی، آیین بازگشایی کتابخانه حضرت مهدی (عج) شهر خرم‌آباد برگزار شد.

معاون عمرانی استاندار لرستان در این آیین گفت: یکی از موضوعات مهمی که در استان لرستان باید به آن توجه شود ایجاد فضاهای این‌چنینی برای جوانان است که بتوانیم آنها را به این سمت و سو هدایت کنیم تا از وارد شدن نسل آینده سازکشور به مسیرهای انحرافی همچون اعتیاد، جلوگیری شود.
 
قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی لرستان بازگشایی شد
قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی لرستان با عنوان «کتابخانه شهید باهنر» با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور در بروجرد بازگشایی شد.
در مراسمی با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور، معاونان استاندار لرستان، نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه شهرستان بروجرد، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل کتابخانه‌های لرستان، فرماندار بروجرد و جمعی از مسئولان فرهنگی استان آیین بازگشایی کتابخانه شهید باهنر بروجرد برگزار شد.

سیدمحمد حسینی، معاون  پارلمانی رئیس جمهور در این مراسم گفت: ایجاد فضاهایی همچون سینما، کتابخانه و تالار زمینه‌ساز ایجاد رویدادهای فرهنگی است تا افکار و اندیشه غرب بر جوانان غالب نشود.
 
کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی افتتاح شد
آیین افتتاح کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه آیت‌العظمی بروجردی با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور، معاون سیاسی امنیتی استاندار، نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه آیت‌الله بروجردی و جمعی از مسئولان فرهنگی لرستان در محل این دانشگاه برگزار شد.

حاتمی مدیر کتابخانه و مرکز اسناد آیت‌الله بروجردی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: این کتابخانه یک‌هزار متر مربع مساحت دارد و گنجایش ۸۰ هزار عنوان کتاب را دارد.

مدیر کتابخانه آیت‌الله بروجردی افزود: این کتابخانه شامل ۲۹ هزار جلد کتاب فارسی، ۱۱ هزار نسخه کتاب لاتین و ۵۷۰۰ جلد کتاب مرجع می‌باشد. وی افزود: بیش از ۵ هزار جلد کتاب دیجیتال لاتین نیز در این کتابخانه قرار دارد.
 
اسحاق عیدی، نویسنده و پژوهشگر لرستانی درگذشت
12 دی اسحاق عیدی نویسنده و پژوهشگر لرستانی که بر اثر بیماری در بیمارستان بستری بود، در سن 80 سالگی درگذشت. کتاب‌های دستورنامه و فرهنگ واژگان گویش لری (انتشارات سیفا) از جمله کتاب‌های اسحاق عیدی هستند.

وی از سال 1359 تا 1389 با وسواس بر کتاب فرهنگ واژگان گویش لری تحقیق کرد و سرانجام در سال 1397 آن را منتشر کرد تا به گفته خود بتواند دِین خود را به سرزمین لرستان ادا کرده باشد.
 
برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب فجر در خرم‌آباد
به همت انتشارات قلم اعظم خرم‌آباد و شرکت پخش کتاب سراج، نمایشگاه بزرگ کتاب فجر در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد برگزار شد.

چهار هزار عنوان کتاب در ده هزار جلد از سوی 40 ناشر در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت که شامل موضوعات روان‌شناسی، رمان، ادبیات، کتا‌ب‌های انگیزشی، دایرة المعارف، کودک و نوجوان، علمی، تاریخ و ... بود.
 
اجرای 10 برنامه جنبی همزمان با دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در لرستان
همزمان با دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که از تاریخ سوم تا 11 بهمن برگزار شد، برنامه‌های جنبی شامل: رونمایی از تازه‌های نشر استان (19 عنوان)، نقد و بررسی کتاب‌های نویسندگان بومی استان (3 عنوان کتاب)، تقدیر از برگزیدگان مسابقات فرهنگی بیست و نهمین دوره هفته کتاب ایران در لرستان، برگزاری کارگاه شعر کودک و نوجوان، نشست ادبی با موضوع ادبیات عامه لرستان، اهدای کتاب بین نمازگران نماز جمعه، رونمایی از تازه‌های نشر ایثار و شهادت استان و نقدو بررسی آثار حوزه دفاع مقدس و برگزاری عصر کتاب ویژه علی‌رضا فرزین و سکندر امان‌الهی بهاروند نیز در لرستان اجرا شد.

روستاهای لرستان در دومین نمایشگاه مجازی کتاب یک هزار و 5 مرسوله ثبت سفارش داشتند
محمد ناظری مدیر کل پست لرستان گفت: تا پایان روز 19 بهمن 6 هزار و 820 مرسوله شهری و یک‌هزار و 5 مرسوله روستایی از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران وارد لرستان شده است.

ناظری گفت: ناشران لرستانی شرکت‌کننده در دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران تعداد 828 مورد ثبت سفارش داشته‌اند که در اولین دوره این نمایشگاه این تعداد 680 مرسوله بود.
 
چاپخانه‌دار لرستانی کارآفرین برتر کشور شد
مدیر عامل و صاحب امتیاز چاپخانه های یاقوت سبز بروجرد و دانش خرم آباد به‌عنوان کارآفرین برتر کشور در صنعت چاپ ایران معرفی شد.

بیست و یکمین جشنواره ملی صنعت چاپ و آیین تقدیر از فعالان برتر صنعت چاپ کشور با حضور محمدمهدی اسماعيلی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، ياسر احمدوند معاون فرهنگی وزير و جمعی از فعالان و پيشكسوتان اين صنعت در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.


مجید کریمی‌پور متولد 1330 در شهرستان خرم‌‌‌‌آباد است، آغاز فعالیت این کارآفرین برتر کشوری در چاپخانه تحت مدیریت پدرش (چاپخانه دانش خرم‌آباد) تأسیس شده در سال 1328 است.
 
اجرای بیش از 15 برنامه در هفته بزرگداشت حکیم نظامی در لرستان
ستاد بزرگداشت برنامه‌های فرهنگی- هنری حکیم نظامی گنجوی در لرستان برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن بزرگداشت این شاعر بزرگ در استان تشکیل شد و دبیرخانه استانی این ستاد شکل گرفت. برنامه‌هایی از قبیل: قصه‌گویی از خسرو  و شیرین، معرفی شخصیت و آثار حکیم نظامی، شعرخوانی لیلی و مجنون، خوشنویسی اشعار حکیم نظامی، بررسی لباس و پوشش در هفت‌پیکر، مناجات‌خوانی (مخزن‌الاسرا و هفت‌پیکر)، اجرای موسیقی مقامی لرستان (شیرین و خسرو)، نشست بررسی جلوه‌های ادبی در آثار حکیم نظامی، شب شعر نظامی، نقالی نظامی‌خوانی ازجمله برنامه‌های اجرایی دبیرخانه بزرگداشت نظامی گنجوی لرستان بودند. 
 

هنرمند لرستانی رتبه دوم هفتمین جشنواره ملی فیروزه را کسب کرد
در آئین اختتامیه هفتمین دوره جایزه فیروزه «بهاره رحمتی» هنرمند لرستانی و مؤسس آموزشگاه هنری «اردیبهشت» خرم‌آباد در میان 1454 اثر، رتبه دوم بخش هدایای فرهنگی را کسب کرد.

آئین اختتامیه هفتمین دوره جایزه فیروزه با حضور محمدمهدی اسماعيلی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، ياسر احمدوند معاون فرهنگی وزير و رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه فیروزه، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر کل مجامع تشکل ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت فرهنگی ارشاد و دبیر هفتمین دوره جایزه فیروزه، مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و جمعی از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و برگزیدگان این رویداد ملی در محل تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

بهاره رحمتی متولد 1364 در شهر خرم‌آباد است، او کارشناس گرافیک و مؤسس آموزشگاه هنری اردیبهشت با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مربی هنر در مدارس خرم‌آباد است.
 
نویسنده و پژوهشگر لرستانی شایسته‌تقدیر جایزه کتاب سال شناخته شد
در آئین اختتامیه سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال ایران، «محمد گودرزی (ا.فرهیخته)» نویسنده و پژوهشگر بروجردی در بخش کلیات، شایسته تقدیر شناخته شد.

آئین پایانی سی‌و‌نهمین دوره جایزه کتاب سال با حضور سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علیرضا مختارپور، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اهالی فرهنگ در تالار وحدت برگزار شد.

کتاب «تاریخ تحولات اجتماعی و روزنامه‌نگاری سیاسی در بروجرد ۱۳۳۲ـ۱۲۸۵، تألیف محمد گودرزی (ا. فرهیخته)، منتشر شده از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران‏‫، در بخش کلیات شایسته تقدیر شناخته شد.
 
برنامه‌های شاخص اداره کل کتابخانه‌های لرستان در سال 1400
در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ۱۳۰۷۷ نفر در بخش مکتوب و بخش پویش‌های تصویری در گروه‌های سنی کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال شرکت کردند.
۲۵ جلسه نقد و رونمایی از کتاب
 ۱۰۶ مسابقه کتابخوانی (شهرستانی، استانی، کشوری)
۹۰ نشست کتاب‌خوان
 
برنامه‌های غیر شاخص و هفتگی اداره کل کتابخانه‌های استان لرستان
۷۸۳۰ معرفی کتاب (متنی و تصویری)
۷۳۰۰ نمایشگاه کتاب از منابع کتابخانه‌ای
 ۹۸۳۶ فعالیت در بخش کودک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها