سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
پروین را پروین‌گونه بشناسیم/دبیرخانه دائمی پروین در تبریز آغاز به‌کار کرد

ویژه‌برنامه «شب پروین» به مناسبت سالروز تولد پروین اعتصامی در خانه پروین در تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، آئین نکوداشت نام پروین اعتصامی با حضور جمعی از چهره‌های شاخص ادبی استان و کشور و علاقه‌مندان عصر امروز برگزار شد.
 
جواد شریف‌نژاد، مدیر عامل بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در این مراسم گفت: به برکت وجود بانوی بزرگ شعر ایران در تبریز، بزرگان زیادی در این محفل یکجا جمع شده اند و باید این لحظات را غنیمت شمرد.
 
 وی از تدوین دانشنامه جامع ۱۲ جلدی مفاخر و اهالی ادب آذربایجان خبر داد و افزود: تاکنون اطلاعات ۹۰۰ نفر از ستاره‌های منطقه آذربایجان و شمال‌غرب که هر کدام به نوعی اندیشمند فرهنگی محسوب می‌شوند، برای درج در کتاب جمع‌آوری شده‌اند.
 
شریف‌نژاد اسفند‌ماه را ماهی فرهنگی دانست که تولد دو شخصیت بزرگ حکیم نظامی (استاد سخن فارسی) و پروین اعتصامی (بانوی شعر ایران) را در خود جای داده است.

وی با اشاره به اینکه خانه پروین اعتصامی در تبریز در سال ۱۲۵۰ از سوی شیخ‌علی اعتصام‌الملک، پدربزرگ پروین بنا نهاده شده است، گفت: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی امروز شاهد افتتاح از دبیرخانه دائمی پروین در این مکان هستیم.
 
شریف‌نژاد ادامه داد: براین اساس مقرر شده است تمامی رویدادهای مرتبط با پروین اعتصامی ازجمله «جشنواره فیلم پروین» و «کتاب سال پروین» با حمایت مسئولین استانی و کشوری به این مکان منتقل شود.
 
 وی تاکید کرد: پروین اعتصامی فرصت‌های عظیمی در اختیار آذربایجان قرار داده است اما متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم از نعمت حضور این بانوی بزرگ در شهر استفاده کنیم.
 
  
باید پروین را همانطور که هست، بشناسیم


نصرالله حدادی؛ پروین‌‌پژوه و نویسنده کتاب «زندگی و زمانه پروین اعتصامی» در این مراسم تاکید کرد: پروین بزرگ بانویی است که به یقین همتا نداشته و قبل و بعد ندارد. او دوردانه تاریخ ادبیات ایران است.
 
 وی گفت: متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم پروین را آن‌طور که هست، بشناسیم و بشناسانیم و من نمی‌دانم چرا این قدر زندگی پروین تحریف شده است.
 
حدادی گفت: من پروین را نه تبریزی، نه آشتیانی و نه ایرانی بلکه یک جهان‌وطن می‌دانم که متعلق به همه بشریت است و در یک قالب نمی‌گنجد، او سرمایه اصلی ادبیات ایران است.
 
این نویسنده ادامه داد: با توجه به تحقیقاتی که طی سالیان مختلف داشته‌ام و اسناد و مدارکی که مشاهده کرده و با افراد مختلف مصاحبه کرده‌ام، باید بگویم تا به امروز آن‌طور که باید پروین معرفی نکرده‌ایم، البته من صلاحیت سخن گفتن درباره  اشعار پروین را ندارم و به همین خاطر تنها سراغ زندگی او رفته‌ام تا گوشه‌های تاریک آن را بشکافم.
 
وی با طرح این سوال که چرا محققان، پروین را طوری مطرح می‌کنند، که نبود، افزود: متاسفانه هنوز که هنوز است ما قبول نداریم که زن‌ها می‌توانند همپای مردان در تمام عرصه‌ها پیش بروند و پروین نمونه بارز این نوع برخوردهای تبعیض‌آمیز است که به‌دلیل زن بودنش انواع تهمت‌ها ازجمله این‌که اشعارش متعلق به خودش نبوده به او تحمیل شده است.
 
حدادی از وضع فاجعه‌آمیز منزل پروین در تهران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بر اثر بی‌توجهی‌ها و عدم رسیدگی، امسال بر اثر بارندگی اتاقی که پروین در آن عقد شده و از دنیا رفته بود، دچار تخریب اساسی شده است.
 
وی گفت: من معتقدم اگر کسی بخواهد مستند زندگی پروین را بسازد، باید هر آنچه که پروین در زمان خود زیسته است را مطرح کند، باید پروین را همان‌طور که هست قبول کرده و بشناسیم. باید به هنر شعر و شاعری او توجه کنیم و اجازه بدهیم نسل‌های بعد با چهره واقعی و اصلی افراد آشنا شوند و آن چیزی که دوست داریم از دیگران به تصویر بکشیم.
 
 موانع زیادی در راه شناخت پروین وجود دارد
 مسعود شبانی، پژوهشگر و پروین‌‌پژوه در این مراسم با بیان این‌که از ۸ سال قبل پروین‌شناسی را آغاز کرده است، افزود: چندین سال قبل، کتابی درباره این شاعر خواندم که در آن ادعا شده بود اشعار پروین متعلق به خودش نیست. من آن زمان استدلال‌های کتاب را باور کرده بودم، اما بعدها به‌دنبال پاسخ به ابهامات موجود درباره این شاعر بزرگ رفته و حقایق زیادی برایم آشکار شد.
 
وی گفت: بزرگترین مشکل در راه شناخت پروین این است که زندگی‌نامه پروین ۸۰ سال قبل نوشته شده و هیچ‌یک از کتاب‌هایی که بعد از آن چاپ می‌شوند، اطلاعات جدیدی درباره زندگی او ارائه نکرده‌اند.
 
شبانی ادامه داد: موانع زیادی در راه شناخت پروین وجود دارد و متاسفانه آن‌چنان که باید و شاید نمی‌توان اطلاعات صحیح و موثقی درباره پروین به دست آورد.
 
در ادامه این مراسم اکبر پورخردمند، شهردار منطقه یک تبریز، پروین اعتصامی را ستاره درخشان آسمان ادب آذربایجان و ایران دانست و قرار گرفتن خانه پروین اعتصامی در حوزه شهرداری منطقه یک را افتخاری برای این شهرداری عنوان کرد.
 
وی با اشاره به سنگفرش کردن محوطه اطراف خانه پروین اعتصامی در سال گذشته افزود: به‌منظور اینکه ورودی خانه پروین میهمان‌پسند شود، تیرهای برق این قسمت را از منطقه جمع‌آوری کردیم تا جلوه بصری زیبایی به آنجا بدهد.
 

در پایان این مراسم از تابلوی دبیرخانه دائمی پروین اعتصامی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها