یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
عنصر ایثار و شهادت تداوم و تعالی انقلاب را به دنبال خواهد داشت / ادبیات بی‌نظیر امام (ره) در حوزه ایثار و شهادت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهم‌ترین عامل پیشرفت انقلاب اسلامی و نهضت امام(ره) از روز اول تا امروز، عنصر ایثار و شهادت بوده است، این مفهوم، تداوم و تعالی انقلاب را به دنبال خواهد داشت، کما این‌که تا امروز این اتفاق رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم روز بزرگداشت شهدا، امروز 22 اسفندماه 1400 با حضور محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا سوقندی؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران در محل این وزارتخانه برگزار شد.
 
محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از همکاران حوزه ایثارگری در این وزارتخانه گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاهمان به حوزه ایثار و شهادت، نگاه اصیل و زیربنایی است. در همه برنامه‌ها و جشنواره‌‍‌هایی که امسال برگزار شد، حوزه مقاومت و ایثار، بخش ثابتی بود در حوزه فیلم، سینما، هنرهای تجسمی و غیره اغلب آثار برتر به لطف خدا به نوعی مرتبط با حوزه ایثار و شهادت بود.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد انقلاب اسلامی که سرآمد آن‌ها فرهنگ ایثار و شهادت است، افزود: مهم‌ترین عامل پیشرفت انقلاب اسلامی و نهضت امام(ره) از روز اول تا امروز که نزدیک به 60 سال از آغاز این نهضت می‌گذرد، عنصر ایثار و شهادت بوده است، اگر علت وقوع انقلاب اسلامی، ایثار و شهادت باشد، این مفهوم، تداوم و تعالی انقلاب را به دنبال خواهد داشت، کما این‌که تا امروز این اتفاق رخ داده است.

اسماعیلی اظهار کرد: در بین پیام‌‎های امام راحل، زیباترین پیام‌ها، آن‌هاست که امام(ره) درباره ایثار و شهادت صحبت کردند. امام(ره) از عرفای بزرگ تاریخ ماست که به واسطه عظمت انقلاب اسلامی، سایر جنبه‌های شخصیت ایشان به نوعی در سایه آن موضوع قرار گرفته است. شاید مانند امام خمینی(ره) در حوزه عرفان نظری و عملی نداشته باشیم. ایشان در حوزه ایثار و شهادت، ادبیات بی‌نظیری را خلق کردند. مانند پیام سوم اسفند که معروف به «منشور روحانیت» است و هر فردی این جملات را می‌خواند، ناخودآگاه تحت تأثیر واژه‌ها قرار می‌گیرد. یا در پیام قبول قطعنامه سال 1367، توصیف امام(ره) و جملات پایانی که در پیام تاریخی داشتند و فرمودند: «اجازه ندهید پیشکسوتان جهاد و شهادت فراموش شوند و انقلاب به‌دست نامحرمان بیافتد»، این‌ها پیام‌های جاودانه هستند و باید برای پاسداشت ایثار و شهادت و تجلیل از بازماندگان خانواده شهدا همه تلاش خود را به کار گیریم.
 


وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، بزرگ‌جانباز انقلاب هستند که سلامتی خود را در راه حفظ این نظام تقدیم کردند و در این سی و دو سال جانشینی امام(ره)، مسیر گسترش فرهنگ ایثار و شهادت را سرلوحه اقدامات خود قرار دادند. دولت برخاسته از اندیشه امام(ره) و رهبری، چاره‌‌ای جز طی این طریق ندارد و در اصول بنیادین شکل‌گیری دولت سیزدهم، موضوع تکریم از ایثارگران و فرهنگ ایثارگری نهفته است.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در حوزه‌های کتاب، رسانه، سینما
محمدرضا سوقندی نیز در این آئین با بیان این‌که نامگذاری 22 اسفند به‌عنوان روز بزرگداشت شهدا و سالروز صدور فرمان امام خمينی(ره) برای تأسيس بنياد شهيد انقلاب اسلامی، نمايانگر ارزش و قداست خون شهيدان در به ثمر رسيدن انقلاب اسلامی است، گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو حوزه مهم فعالیتی را در این بخش داریم، یک حوزه مربوط به ایثارگران است که در این نهاد شاغل هستند و تاکنون 48 نفر در عرصه مقاومت بین‌الملل، رسانه و دفاع مقدس به فیض شهادت نائل شده‌اند.
 
وی افزود: همچنین 373 فرزند شهید، شش همسر شهید، دو پدر و مادر شهید، 72 آزاده، 639 جانباز، یک هزار و 104 رزمنده، 194 فرزند جانباز، 30 همسر جانباز و 413 برادر و خواهر شهید و در مجموع دو هزار و 880 ایثارگر و خانواده شهید در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاغل هستند.
 


مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران اظهار کرد: رسالت دوم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. بر این اساس، ستاد مناسبت‌های ملی در عرصه مقاومت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را در همه حوزه‌ها ازجمله کتاب، رسانه، سینما و غیره در دستور کار داریم و جزو برنامه‌های دولت یازدهم است. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از زمانی که در یکی از برنامه‌های سه‌شنبه‌های تکریم حضور یافتند فرمودند: «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.» امید است با همت و نقش‌آفرینی جامعه ایثارگران، مسئولیت حساس تاریخی که در گام دوم انقلاب برعهده داریم به خوبی انجام دهیم و همچنین انتظاراتی که جامعه ایثارگری از دولت دارند، برآورده شود.
 
وی با اشاره به این نشست که به منظور بزرگداشت نام و یاد شهدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است، گفت: در ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خانواده شهدای همکار و شهدای رسانه تجلیل می‌شوند و فردا نیز از 20 نفر از ایثارگران این وزارتخانه تجلیل خواهد شد.



در پایان علاوه بر تجلیل از ایثارگران و خانواده شهدا، از یک اثر فاخر با عنوان «مانایی داعش؛ چرایی و چگونگی» تألیف قادر آشنا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد که این اثر به شهدای مقاومت تقدیم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها