سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
«ترنم‌های قرآنی»؛ تجلی آیاتِ قرآن در قالب غزل

کتاب «ترنم‌های قرآنی» به کوشش و سروده‌ علی نعمتی، نویسنده و شاعر خراسانی از سوی نشرِ «مرندیز» منتشر شد.

 علی نعمتی، نویسنده و شاعر بجستانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در خراسان رضوی،  گفت: از دهه هفتاد به کار شعر و شاعری و نویسندگی علاقه‌مند شدم. توانستم با توکل بر خدا نخستین کتاب خود را در وصف چهارده معصوم به‌صورت غزل و مثنوی به چاپ برسانم و در ادامه آن با شور و شوقی که برای نوشتن زندگی‌نامه شهدای عزیز داشتم، این گفته‌ آقا که «امروز زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا کمتر از شهادت نیست» را الگوی کار خودم قرار دادم. مصاحبه با خانواده و هم‌رزمان و دوستان شهید صلاحی را شروع کردم. کتابی را بعد از دوسال با عنوان «مهمانی از کانی مانگا» به چاپ رساندم.

وی ادامه داد: یک‌سال بعد توانستم زندگی‌نامه شهید غریبی از کشور افغانستان به‌نام شهید رجب غلامی را با عنوان «غریب قریب» منتشر کنم. بعد از آن هم کتاب «یک چریک یک خط‌شکن» که زندگی‌نامه دو تن از نخستین شهدای شهرستان بجستان بود را منتشر کردم.

این نویسنده همچنین درباره کتاب آخر خود یعنی «ترنم‌های قرآنی» اظهار کرد: دهه هشتاد بود که خواب عجیبی درباره قرآن دیدم و از همان زمان تحقیق، پژوهش، و مطالعات مختلفی را در تفاسیر و ترجمه‌های متعدد قرآن انجام دادم.  توانستم عزم خود را جزم کنم و با توکل بر خدا و در سایه خود قرآن، دست به خلاقیتی جدید بزنم که حاصل آن شد، «ترنم‌های قرآنی». در واقع تک‌چین آیات قران را به‌صورت منظوم و در قالب غزل درآوردم تا بتوانم جامعه بشری و پیروان دین و قرآن را در کنار خواندن آیات، به خواندن ترجمه آن در قالب غزل که بر جذابیت و شیرینی آن می‌افزاید ترغیب و تشویق کنم. 

نعمتی با بیان این‌که نگارشِ «ترنم‌های قرآنی» هشت‌سال به طول انجامید، ادامه داد: تأییدیه این کتاب را مدتی قبل از معاونت قرآن و عترت تهران؛ همچنین از ارشاد استان گرفتم و دکتر محمدرضا سرسالاری، شاعر نام‌آشنای استان هم این غزلیات را ویراستاری کردند. تدوین این کتاب، کاری بسیار خطرناک و حساس بود. برای سرودن این آثار ساعت‌ها وقت گذاشتم که مبادا حتی کلمه‌ای در تضاد با معانی قران باشد و همین وسواس سرودن اشعار را به حدی برام مشکل می‌کرد که دچار سردرد‌های عجیبی می‌شدم. 

 

کتاب «ترنم‌های قرآنی» نشرِ مرندیز در ۲۴۰ صفحه، قطع وزیری با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۷۵ هزار تومان روانه‌ بازار نشر شده است.

نخستین مجموعه‌ شعری‌اش را با استناد به کتاب چهارده معصوم، به‌صورت غزل و مثنوی در وصف چهارده معصوم و شهدای کربلا به چاپ رساند و فصل دوم آن که مربوط به مناسبت‌ها و ایام سال است را اوایل دهه 90 روانه‌ بازار کتاب کرد و پس از آن «مهمانی از کانی‌مانگا» و «غریب قریب» را به رشته‌ تحریر در آورد.

وی در اثر جدیدش «ترنم‌های قرآنی» آیاتِ قرآن کریم را به‌صورت غزل درآورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها