دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
چراغ یک کتاب‌فروشی در  کرج خاموش شد/عرضه کتاب‌ها با 30 درصد تخفیف تا زمان تخلیه

مدیر سرای فرهنگ و کتاب چیستا گفت: ملک کتابفروشی چیستا متعلق به شهرداری است که این بار چیستا با پیشنهاد دوبرابری قیمت در مزایده نتوانست برنده شود و به زودی تعطیل می‌شود. کلیه کتاب‌ها تا 10 اسفند که مهلت تخلیه این کتابفروشی است با 30 درصد تخفیف ارائه می‌شود.

مسعود ساکت‌اف، مدیر سرای فرهنگ و کتاب «چیستا» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ درباره دلیل تعطیل شدن این کتاب‌فروشی اظهار کرد: ملک کتاب‌فروشی چیستا برای شهرداری است و این بار چیستا نتوانست در مزایده‌ برنده شود و تا 10 اسفند ماه مهلت دارد این کتاب‌فروشی را تخلیه کند. اکنون برای تعطیل کردن کتاب‌فروشی کتاب‌هایمان را با 30 درصد تخفیف عرضه کردیم.

مدیر سرای فرهنگ و کتاب چیستا گفت: این کتاب‌فروشی در سال 90 توسط دکتر اسلامی که یک پزشک هستند؛ ابتدا در بلوار کاج عظیمیه  شهرستان کرج استان البرز تاسیس شد. این کتاب‌فروشی اولین و مجلل‌ترین کتابفروشی منطقه بود.
 
وی با بیان این‌که مکان اولیه کتاب‌فروشی چیستا در بخش دیگری از محل عظیمیه کرج افتتاح شده بود، عنوان کرد: با چندبرابر شدن اجاره مکان اولیه؛ کتاب‌فروشی چیستا به قسمت دیگری از محل عظیمیه و در مکانی دیگر شروع به‌کار می‌کند. کتاب‌فروشی دوم در بلوار اصلی عظیمیه قرار گرفته و ملک آن متعلق به شهرداری است.
 
ساکت‌‌اف گفت: در سال 95 دکتر اسلامی با شرکت در مزایده این ملک شهرداری توانست برنده شود و در این مکان یعنی میدان اصلی عظمیه کرج؛ محل دوم کتاب‌فروشی چیستا را با 10 هزار عنوان کتاب افتتاح کند. در این 5 سال متاسفانه دو سال آن را هم درگیر کرونا شدیم اما هر چند با رکود؛ چیستا به فعالیت خود ادامه داد.  

مدیر سرای فرهنگ و کتاب چیستا با بیان این‌که متاسفانه یک ماه و نیم قبل، مزایده دیگری برگزار شده و کتاب‌فروشی چیستا نتوانست در این مزایده برنده شود، اظهار کرد: فردی در این مزایده پیشنهاد قیمت دوبرابری را کرد و مزایده را برنده شد و ما مجبوریم این کتاب‌فروشی را تخلیه کنیم.

وی درباره دلیل برگزاری این مزایده‌ها  عنوان کرد: شهرداری هر دو سال یکبار مزایده برگزار می‌کند. دلیل برگزاری این قانون مزایده؛ مصوبه شورای شهر است که املاک شهرداری باید دو سال یکبار در مزایده واگذار شوند تا رانت ایجاد نشود.
 
ساکت‌‌اف عنوان کرد: متاسفانه برای دو کتابسرای کرج  که کار فرهنگی می‌کنند هم به دلیل تعلق ملک به شهرداری این قانون اجرا می‌شود. بدون این که شهرداری این نکته را مد نظر قرار دهد که دکه‌ها و کیوسک‌ها یک روزه می‌توانند تخلیه کنند اما یک کتاب‌فروشی نمی‌تواند ظرف 48 ساعت مکان را تخلیه کند.

وی گفت: وقتی یک ماه و نیم پیش مزایده برگزار شد و یک نفر پیشنهاد دوبرابری را مطرح کرد ما در این مزایده شکست خوردیم زیرا توان پرداخت اجاره دوبرابر را نداشتیم و نامه ای از طرف شهرداری آمد که ظرف 48 ساعت باید ملک را تخلیه کنید؛ اما یک کتابفروشی چطور می‌تواند کتاب‌هایش را ظرف این مدت بفروشد؟

مدیر سرای فرهنگ و کتاب چیستا اظهار کرد: در دو سال گذشته کتاب‌فروشی چیستا به سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج نامه داد تا بتواند قراداد خود را با شهرداری تمدید کند و شهردار کرج این اختیار را برای حل مشکل کتاب‌فروشی چیستا داشت. این کتابفروشی با اعضای شورای شهر و سازمان سیما ،منظر و فضای سبز شهرداری هم نامه‌نگاری کرد اما متاسفانه سازمان سیما و منظر و فضای شبز شهرداری کرج نخواست این قرارداد را تمدید کند.

وی عنوان کرد: مالک کتاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشی چیستا با نزدیک شدن به مدت پایان زمان اجاره بارها به این سازمان نامه داد و آن‌ها با وجود داشتن اختیار، این قراداد را تمدید نکردند.

ساکت‌‌اف گفت: مشکل اصلی کتابفروشی چیستا این است که برای ما حکم تخلیه 48 ساعته آمده است و متاسفانه شهرداری کتابفروشی را مثل نیروی دست فروش نگاه می‌کند. این کتابفروشی چندین بار به شهرداری نامه زده و درخواست مهلت برای جمع آوری کتاب را داشته  است.

وی افزود: رئیس قبلی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج مهلت داد تا 15 فرودین این کتاب سرا تخلیه شود و با تغییر رییس جدید سازمان سیما و منظر شهرداری کرج؛ به ما گفتند دوباره باید نامه‌نگاری کنید. متاسفانه رئیس جدید این سازمان، با کاهش یکماه مهلت تخلیه؛ گفته است این کتابسرا باید تا 10 اسفند ماه خالی شود.
 
وی با بیان این که کتاب یک محصول فرهنگی است و امکان فروش یکجای آن به یک نفر وجود ندارد، گفت: کتاب و سرای فرهنگ چیستا به دلیل شرایط موجود؛ با 30 درصد تخفیف کتاب‌های خود را عرضه کرده است و این تخفیف افزایش خواهد یافت. اکنون 12 هزار عنوان کتاب در این کتابفروشی وجود دارد که با تخفیف 30 درصد عرضه خواهد شد. این کتابفروشی در حوزه عمومی فعالیت می‌کند اما کتاب‌های کمک آموزشی و درسی و کنکور عرضه نمی‌کند.
  
ساکت‌‌‌اف با بیان این که این مکانی با مساحت 250 متر مربعی؛ 600 میلیون تا یک میلیارد اعتبار برای تجهیز و تبدیل آن به کتابفروشی لازم دارد، گفت: نمی‌دانم فردی که پیشنهاد دو برابر قیمت را داده در این مکان کتاب‌فروشی دایر می‌کند یا خیر اما قطعا با کتاب‌فروشی نمی‌توان این اجاره دوبرابری را تامین کرد. متاسفانه ما فکر نمی‌کردیم در مزایده با پیشنهاد دوبرابری قیمت، شکست بخوریم و از سوی دیگر با مهلت تخلیه 48 ساعته روبه رو شویم.

وی با بیان این‌که حتی این ملک یک خط تلفنی داشته که شهرداری به دلیل نگاه غیر فرهنگی و در واقع مهم نبودن مقوله فرهنگ درآن حاضر نشد آن را به کتاب‌فروشی بدهد، عنوان کرد: متاسفانه امکان دریافت خط جدید به دلیل پر بودن خط در این منطقه از سوی مخابرات هم فراهم نبود و در این پنج سال شهرداری حتی خط تلفن این ملک را هم به دلیل نداشتن امکانات؛ به ما نداد و کتابفروشی چیستا پنج سال بدون تلفن ثابت بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها