دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
«بانو و باروت» از مصادیق جهاد تبیین است

استاندار لرستان در آیین رونمایی از کتاب «بانو و باروت» این اثر را از مصادیق جهاد تبیین دانست و گفت: کتاب درخور تحسین و ستایشی است؛ باید تلاش کنیم مفاهیم این کتاب، الگوسازی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، آئین رونمایی از کتاب «بانو و باروت» با حضور فرهاد زیویار استاندار، سیروس ابراهیمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی، فریبا ولی‌پور، مدیرکل امور زنان وخانواده استانداری، سرهنگ محسن رشیدی، مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، احمدحسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود زرین‌جویی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان، و جمعی از بانوان فرهیخته لرستانی یکشنبه(یکم اسفند) در محل استانداری استان لرستان رونمایی شد.

زیویار استاندار لرستان با بیان این مطلب که کتاب «بانو و باروت» از مصادیق جهاد تبیین است، گفت: جلسه به مناسبت رونمایی از اثری است که درباره وقایع انقلاب، دفاع مقدس و جهاد است؛ رویکردی که در قالب جهاد تبیین قرار می‌گیرد که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند.
 
وی افزود: انقلاب اسلامی، شدن و رشد است. این رشد بی‌تردید مرهون درک و فهم زنان و مردانی است که در مبارزات خود دوشادوش هم پیش رفتند و نقش‌آفرینی کردند. نسلی که متفاوت با نسل‌های قبل از خود، کاری با شکوه را به‌منصه ظهور گذاشت و دفاع مقدس را رقم زد.  کتاب «بانو و باروت» درباره  شرح رشادت مردمان این دیار به‌ویژه بانوان است که ایثارگری‌های زنان لرستان را نیز هم‌پای مردان لرستان و در برخی زمان‌‌ها، جلوتر از مردان درخشیدند، به خوبی شرح داده است.



استاندار لرستان کتاب «بانو و باروت» را تلاش در مسیر جهاد تببین دانست و افزود: کتاب درخور تحسین و ستایشی است؛ باید تلاش کنیم، مفاهیم این کتاب، الگوسازی شود و به شکل‌های مختلف مورد استفاده دانشجویان و دانش‌آموزان قرار گیرد.
 
ولی‌پور، سرپرست امور زنان و خانواده استانداری لرستان در بخش دیگری از این مراسم گفت: زنان، نقش ماندگاری در دفاع مقدس داشتند که قابل تعمیم با زمان حال است.  دفاع مقدس بی‌تردید حماسه‌ای ماندگار در فرهنگ ایرانی اسلامی بود و هست. بدون شک اگر دختران نسل امروز با دختران دفاع مقدس آشنا شوند می‌توانیم به سمت احیای زندگی‌ ایرانی اسلامی  حرکت کنیم.

وی افزود: بانوان به اَشکال مختلف در دفاع مقدس حضور داشته‌اند و نقش مؤثر آنان در این عرصه بر کسی پوشیده نیست. روحیه همدلی و وحدت در میان خانواده‌ها در دوران دفاع مقدس قابل تقدیر و مثال زدنی است؛ در تاریخ دفاع مقدس مادران شهیدی بودند که با وجود شهادت یکی از فرزندانشان فرزندان دیگرانشان را برای حضور در جبهه به خوبی بدرقه می‌کردند.


سرپرست امور زنان و خانواده استانداری لرستان در ادامه ضمن سپاسگزاری از مؤلف کتاب «بانو و باروت» افزود: مرور خاطرات و روایات دفاع مقدس در پرورش نسلی شجاع، ایثارگر، تلاشگر و همراه، مؤثر است. قدردان زحمات بانوان توانمند و ارزشمند هستیم.

ولی‌پور اظهار کرد: «بانو و باروت» روایت مستند حضور شیرزنان لرستان در برهه‌ای حساس از تاریخ این سرزمین است. خانم موسوی، بابت ماندگار کردن روایت حضور زنان در این مقطع حساس تاریخی خدمتی بزرگ به این سرزمین کرده‌اند.
 
علویه‌ طاهره موسوی، نویسنده کتاب «بانو و باروت» در بخش دیگری از این برنامه گفت: در سال‌های پُرالتهاب و حماسه انقلاب و دفاع مقدس، شاهد نقش‌آفرینی زنان و دختران لرستان، همگام با ملّت سرافراز ایران بودیم. زنان و مادران، با اعزام و پشتیبانی از مردان و پسران خود به جبهه‌های نبرد، به عناوین مختلف آن‌ها را برای ادامه نبرد علیه دشمن تشویق می‌کردند و در عرصه‌های مختلف، از حمایت رزمندگان اسلام دست نکشیدند.
 
موسوی با اشاره به نقش زنان انقلابی لرستان، در زمان بمباران‌ رژیم بعثی افزود: زنان لرستان در حفاظت از اجساد مطهر شهداء، غسل و کفن آن‌ها، کمک‌رسانی به مجروحین، بی‌وقفه مشغول به خدمت می‌شدند. بعضی از این بانوان حتی هنگام امدادرسانی، خود دچار آسیب‌های فراوان شدند.
 

نویسنده کتاب «بانو و باروت» درباره انگیزه نگارش اثر گفت: همواره از اینکه به‌طور مستقل به موضوع نفش زنان لرستان پرداخته نشده بود، رنج می‌بردم؛ بنابراین به تدوین مبارزات و فعالیت‌های بانوان لرستان اقدام کردم. بیم آن داشتم که با گذر زمان، نقش بی‌بدیل زنان لرستان، در شکل‌گیری انقلاب و ایثار و حماسه‌ آن‌ها در هشت سال دفاع مقدس به دست فراموشی سپرده شود؛ علاوه بر این ضروری است تا نسل امروز و نسل‌های آینده نسبت به آن سال‌های پُر از حماسه، ایثار و فداکاری، آگاهی و شناخت پیدا کنند و بدانند استقلال و امنیت ایران اسلامی، مدیون مبارزه و جانفشانی‌ شهدا و مردان و زنان قهرمان ایران است.

وی ادامه داد: برخود واجب ‌دانستم برای ضبط و ثبت نقش‌آفرینی زنان فداکار لرستان در پیروزی انقلاب به‌ویژه هشت سال جنگ تحمیلی که در ذهن جوانانِ آن روزگار به یادگار مانده است، اقدام کنم. این اثر که در دو جلد شامل «مهتاب و باروت» جلد نخست و  «بانو و باروت» منتشر شده است.
 


کتاب «بانو و باروت» نوشته علویه طاهره موسوی در 302 صفحه با قطع رقعی، شمارگان 500 نسخه به قیمت 80 هزار تومان از سوی نشر هاویر منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها