چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
شعر فقط یک تصویر کشف شده توسط شاعر نیست

میثم متاجی شاعر و متنقد ادبی مازندرانی معتقد است: شعر فقط یک تصویر کشف شده توسط شاعر نیست بلکه از مجموعه‌ کلماتی ساخته می‌شود که دارای رنگ ، موسیقی عاطفه و احساس هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، میثم متاجی شاعر و متنقد ادبی مازندرانی در نشست مجازی نهمین انجمن شاعران نوجوان آینه‌های ناگهان بندر امام خمینی(ره) و ماهشهر در بین اعضاء و مربیان مراکزکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان که شامگاه 19 بهمن ماه برگزار شد، درخصوص نقد و بررسی آثار اعضا بیان کرد: برای عبور از شعر بی وزن باید نثر ادبی فراتر برود و از عناصری چون: تخیل ، موسیقی ، زبان، احساس ، عاطفه و اندیشه به یک اندازه یا بیشتر در شعراستفاده شود.
 
متاجی با توضیح اینکه شعر فقط یک تصویر کشف شده توسط شاعر نیست، افزود: شعر از مجموعه‌ی کلماتی ساخته می‌شود که دارای ، رنگ ، موسیقی عاطفه و احساس هستند و یک شعر خوب مثل خانه‌ای است که همه اجزای خانه به درستی در جای خود قرار گرفته است.
 
مولف کتاب «شیهه »ضمن توصیه به اعضای نوجوان شاعر برای دریافت تخیل شاعرانه در شعر، تصریح کرد:  برای دستیابی به یک شعر خوب باید بتوانید قوه خیال عمیق‌تری به کارگیرید تا زبان شعرتان از زبان ساده به زبانی تبدیل شود که مخاطب بتواند از ضرباهنگ موسیقی و جادوی کلمات لذت ببرد.
 
این منتقد ادبی گفت: زمانی به تخیل شاعرانه می‌رسید که از تصاویر تازه با کشف‌های تازه سخن بگویید. و از متنی که به سمت نثر ادبی گرایش دارد به سمت شعر بی وزن با ریتم حرکت کنید.
 
متاجی ادامه داد: شعر بی وزن خصلت‌های خاص خودش را دارد. و برای پرداختن به اینگونه شعر باید با انتخاب واژهای مناسب، ترکیب سازی و ریتم بتوانید از بیان عادی به بیان برتر دست پیدا کنید. بیان برتر در تعابیر و نگاه شاعرانه وجود دارد.
 
این شاعر مازندرانی عنوان کرد: اگر قصد داریدکه روایت خودتان را در شعر پیش ببرید باید تلاش کنید تا با تزیین آرایه‌های ادبی و به‌کارگیری از عناصرخیال ، عاطفه و احساس به جای خبر دادن از یک موقعیت در شعر، با تصاویر به خلق موقعیت بپردازید.   
 
متاجی افزود: امروزه شاعران در شعر مدرن یک پدیده را محور شعر خود  قرار می‌دهند و سعی می‌کنند در نوعی از شعر، جمله‌ها حول پدیده واقعی یا عینی حرکت کند.  این وجه در فهم و تحلیل اشعار این شاعران بسیار راهگشا است.
 
متاجی اضافه کرد: کار شعر تنها انتقال معنا نیست و شاعر نمی‌تواند فقط به دنبال حرف زدن در شعر باشد بلکه کار شاعر تصویرکردن و نشان دادن است.
 
وی با تاکید به شاعران نوجوان اظهار کرد: سعی کنید در اشعارتان از جهانی بینی بینابین استفاده کنید. و سیاهی و سپیدی را کنار هم در شعرتان بیاورید .و هم‌زمان اگر تلخی‌ها را می‌بینید شیرینی‌ها را نیز ببینید. و باید بتوانید به گونه‌ای درون‌تان را هدایت کنید تا برخلاف همه سختی‌ها و تلخی‌ها رفیق و دوست آن باشید.
 
متاجی یادآور شد: جهان‌بینی تیره در زندگی ما چندان هماهنگ نیست. نمی‌توانیم هم‌زمان همه چیز را سفید مطلق یا سیاه مطلق ببینیم. بلکه زیست و زندگی ما تلفیقی از هر دو جهان‌بینی است. همیشه در کنار ناامیدی،  امیدواری وجود دارد که جهان را زیباتر می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها