دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
نبرد میان جن و ملِک بر سر روح انسان

رمان «احتناک» با نگاهی به ماجرای شهید حججی و مسئله مدافعان حرم و جبهه مقاومت اسلامی از سوی نشر معارف به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، کتاب «احتناک» داستان یک نبرد ازلی و تاریخی است. نبرد میان جن و ملِک بر سر روح انسان. جنیان می‌خواهند با افسار زدن به انسان‌ها حکومت شیطان را در زمین مستقر کنند و فرشتگان می‌خواهند با تربیت الهیِ انسان، حاکمیت الهی را در زمین تشکیل دهند. این نبرد و کش و قوس تاریخی پیش از تولد انسان و در رحم مادر آغاز و تا بالاترین سطح جامعه و لایه‌های سیاسی و لحظه جان دادن انسان ادامه دارد.

«احتناک »داستانِ آدمیتِ آدم است. داستان قسم ابلیس برای سوار شدن بر آدم و فرزندانش. قسمی که 7 هزارسال پیش آغاز شده و در هر عصر و زمان، قبایل بسیاری از انسیان را به هلاکت کشانده است. نویسنده در داستان« احتناک» که اقتباسی آزاد از زندگی شهید محسن حججی است؛ تلاش دارد با ارائه نمودهایی از عالم ماورا و دخالت‌های فرشتگان و جنیان در سرنوشت انسان که مطابق با اراده آدمی رقم می‌خورد، توجه مخاطب را به حقایق برتر عالم هستی و عالم غیب سوق دهد. درگیری‌های میان جن و ملِک در این داستان، از سطح فردی آغاز و در سطح اجتماعی ادامه می‌یابد و نهایت آن به جدال برای تشکیل حاکمیت سیاسی ختم می‌شود. حاکمیت الله یا شیطان؟ مسئله این است. مسئله تمام تاریخ همین بوده. حکومت فرشتگان بر روح آدمی یا حکمرانی شیطان بر نفس او؟ حاکمیت الهی در زمین یا حکومت شیطان بر جهان؟

این کتاب در درجه اول قصد دارد توجه مخاطب را به عالم غیب و معنا جلب کند. عالمی که فرشتگان و جنیان به عنوان دوستان و دشمنان ازلی و ابدی، همزمان انسان را زیر نظر دارند و بسته به انتخاب‌هایش، او را در رسیدن به مقصود یاری می‌کنند.

نکته دیگر آنکه این کتاب به موضوعی پرداخته که مسئله اصلی حیات بشر است و تمام تلاش بشر برای رسیدن به آن است: سعادت؛ که تنها با درنظر گرفتن عالم معنا که همان حقیقت این جهان است دست‌یافتنی خواهد بود.

ویژگی دیگر؛ نگاه بکر به ماجرای شهید حججی و مسئله مدافعان حرم و جبهه مقاومت اسلامی در عین اشارات کنایه‌آمیز به فتنه‌های داخلی و خارجی است.

پرداختن به مسئله صهیونیسم به عنوان مظهر حکومت شیطانی در زمین، و نظام اسلامی به عنوان مظهری از حاکمیت الهی؛ در قالب داستان به آن اشاره شده است.
 
برشی از کتاب:
ماتیل، فرشتۀ مرگ، با غیظ تمام، بالاسرِ عاصف ایستاد و روحِ وی را با گُرزی که در دست داشت از جسم او بیرون کشید. ایلکیما که در کنار دیگر کارگزاران آسمان، ناظر این حوادث بود، در نگاهی خیره به لباسی که از آتش بر قامت عاصف می‌شد، گفت: «ابلیس هنوز هم از همان لحن آغاز خلقت برای خوراندن میوه دروغِ جاودانگی به آدم بهره می‌برد و عجیب آنکه انسان نه انگار که میلیاردها سال تجربه را از روز آغاز خلقتش گذرانده!»

رمان «احتناک» نوشته تقی شجاعی  با موضوع  عالَم غیب در زندگی انسان برای مخاطبان بزرگسال از سوی نشر معارف راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها