شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی غنیمت ارزشمندی است/مشارکت وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی در پویش نذر کتاب

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ستاد برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از مرکز پاسخگویی این نمایشگاه بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین روز از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از مرکز پاسخگویی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بازدید کرد.

در جریان این بازدید، علی رمضانی، رئیس دومین مایشگاه مجازی کتاب تهران درباره فعالیت این مرکز به بیان توضیحاتی پرداخت.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان و مدیران نمایشگاه مجازی حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و گروه همراه، در ادامه این بازدید در پاویون نمایشگاه حضور یافتند و به بیان توضیحاتی درباره این رویداد پرداختند.




محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جریان این بازدید، با مشارکت در پویش نذر کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اهدای تعدادی کتاب را به کودکان و همچنین کتابخانه‌های دو منطقه کمتربرخوردار، پُل دختر و جیرفت کرمان را متقبل شد.

خانه کتاب و ادبیات ایران پویش ملی «نذر کتاب» را با یاری خیرین و حامیان حقیقی و حقوقی همزمان با دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و با هدف رساندن کتاب به علاقه‌مندانی که امکان خرید کتاب ندارند، اجرا می‌کند.

نهضت کتابخوانی ماموریت مجوری و بنیادی است 
در ادامه اسماعیلی ضمن گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: بابت برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از همکاران موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران که به نهضت کتابخوانی، جامعه عمل پوشاندند تشکر می‌کنم. مأموریت توسعه کتاب و کتابخوانی را مأموریتی محوری و بنیادین می‌دانم. کتاب، فصل اساسی و مشترک حوزه فرهنگ و هنر کتابخوانی است بنابراین همه برنامه‌ریزی‌ها به نوعی باید قوت لازم در حوزه سیاستگذاری کتاب بهره‌مند شود.
 
وی ادامه داد: مجموعه متولی کتاب و کتابخوانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان‌های تابعه ازجمله نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ستاد عالی کانون‌های مساجد با 10هزار باب کتابخانه باید در فضای تعاملی به سمت و سویی حرکت کنند که خروجی آن افزایش سرانه مطالعه در کشور باشد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جامعه‌ای که کتابخوان باشد اصالت فرهنگی بیشتری خواهد داشت کشور ایران در طول سال‌های اخیر با شبیخون بزرگ فرهنگی مواجه است. وقتی جوانان، نوجوانان و کودکان جامعه در معرض آسیب‌ها قرار می‌گیرند یکی از حوزه‌های موثر در نظام دینی توجه به بحث کتاب و کتابخوانی است.
 
اسماعیلی با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: برگزاری این نمایشگاه کار مهمی است؛ البته از نظر من جایگزینی برای نمایشگاه فیزیکی کتاب وجود ندارد؛ بنابراین در پی آن هستیم به محض کاهش خطر شیوع ویروس کرونا، سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را برگزار کنیم. بنابراین به محض اینکه خطر کرونا کاهش پیدا کرد این نمایشگاه با قوت و با حضور ناشران و خیل عظیم مشتاقان برگزار خواهد شد تا اتفاق خوبی را رقم بزنیم. در مجموع نمایشگاه مجازی کتاب تهران تجربه و غنیمت ارزشمندی است چراکه نشان دادیم در شرایط شیوع ویروس کرونا دسترسی به کتاب برای مردم به شکل عادلانه و فراگیر فراهم شد.
 
این عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بسط عدالت فرهنگی ادامه داد: این رویکرد به معنای دسترسی فراگیر آحاد مردم به تولیدات فرهنگی است. براساس گزارش‌های اعلامی، بیشترین میزان خرید از این نمایشگاه از محروم‌ترین مناطق کشور صورت گرفته مناطقی که با کمبود کتابفروشی مواجه هستند هزینه ارسال مرسولات پستی این نمایشگاه نیز با همراهی شرکت ملی پست و تسهیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مخاطبان رایگان بود. با توجه به میزان استقبال مردم از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تصمیم بر این شد تا یک روز دیگر سایت نمایشگاه برای خرید در دسترس قرار داشته باشد.
 
اسماعیلی درباره رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به توسعه همه‌جانبه صنعت نشر گفت: علاوه بر ناشران به کتابفروشان و سایر حلقه‌های نشر در قالب برنامه حمایتی توجه شده است تا در صنعت نشر به‌ویژه کاغذ، خودکفا شویم. این خودکفایی سیاست مهم و اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ بنابراین از همه فعالان دعوت می‌کنم تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این مسیر همراهی کنند دولت در این زمینه کوتاهی نخواهد کرد. هدف‌گذاری کرده‌ایم شاخص‌هایی که در ابتدای دولت تعیین شده تا پایان دولت مردمی جهش قابل توجهی داشته باشد.

استفاده از زیرساخت فنی نمایشگاه برای اتصال همه حلقه‌های نشر
یاسر‌احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازدید از ستاد اجرایی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: امید‌وارم در آستانه دهه مبارک فجر، این نمایشگاه طلیعه فعالیت‌های پُربار فرهنگی در دولت جدید و مردمی همچینن زمینه‌‌‌ای برای بیان تلاش‌‌های فرهنگی صورت گرفته و برنامه‌ریزی برای این دولت باشد.
 
وی افزود: در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با توجه به افزایش کمّی حضور ناشران و تعداد آثار عرضه شده، هیچ‌گونه اختلال جدی در ارائه خدمات‌دهی 24 ساعته به مخاطبان از سوی ناشران، شرکت ملی پست و دیگر خدمات‌دهندگان ایجاد نشده است. از سوی بخش‌های علمی جامعه، شامل دانشجویان، استادان، اعضای هیئت علمی برای بهره‌‌مندی از شرایط ویژه خرید، شاهد استقبال قابل توجهی بودیم.
 
احمد‌وند با اشاره به ایجاد دسترسی گسترده به کتاب با برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ادامه داد: خرید‌های متعددی از روستا‌ها و شهرستان‌های کشور، انجام شده است و جریان ارسال از روز‌‌‌های نخستین نمایشگاه، آغاز شده و ادامه دارد.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امید‌‌واریم با تجربه‌های ارزشمندی که از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به دست آمده است در آینده بتوانیم از زیرساخت فنی ارزشمند، برای اتصال همه حلقه‌های نشر این فرآنید استفاده کنیم و از حضور همه کتاب‌‌فروشان، موزعان، ناشران و خریداران در یک چرخه منطقی و مناسب بهره‌مند شویم. همچنین امید‌واریم در نمایشگاه اردیبهشت‌ماه سال آینده با پیشرفت‌‌های بیشتر و شیوه‌ای جدید از این نمایشگاه در معرض دید مردم قرار دهیم.
 
وی با بیان این مطلب که دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، صرفا فروشگاه مجازی کتاب نبود، افزود: با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی در حاشیه نمایشگاه، این رویداد را به جریان رویداد فرهنگی تبدیل کرده است. مشارکت بخش‌های مختلف در تهیه و برگزاری این رویداد ستودنی بود. 


علی رمضانی، در ادامه ضمن خیر‌مقدم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: در این دوره 2100  ناشر داخلی و خارجی با 200 هزار عنوان کتاب در این دوره حضور دارند. کتاب‌ها با 20 درصد تخفیف در اختیار کتاب‌دوستان قرار گرفته و ارسال سفارش‌‌ها با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، برای مخاطبان رایگان است.
 
وی با اشاره به مهلت چهار روزه برای انتخاب و افزودن کتاب به فهرست علاقه‌مندی‌ها افزود: از سوم بهمن‌ماه، فرآیند خرید کتاب از نمایشگاه آغاز شد. 210 هزار دانشجو، طلبه، عضو هیات علمی برای دریافت بن خرید کتاب ثبت‌نام کردند و در حال استفاده از بن‌های خرید هستند. این بن‌ها با توجه به تخصیص منبع از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامیان مالی در اختیار متقاضیان قرار گرفت. با توجه به تقاضا‌های مکرر، سامانه ثبت‌نام بن خرید کتاب نمایشگاه در دسترس قرار گرفته است.
 
رمضانی  با بیان اینکه در مجموع 50 نهاد و سازمان در برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مشارکت دارند ادامه داد: وزارت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حوزه‌های علمیه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت زیرساخت، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و سازمان صدا و سیما در برگزاری این نمایشگاه مشارکت دارند.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به برنامه‌های جنبی دومین نمایشگاه مجازی کتتاب تهران بیان کرد: با تدبیر معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌های جنبی با مشارکت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراکز استان‌ها، کتاب‌فروشی‌ها، رونمایی و جشن امضا پیش‌بینی شد.
 
رمضانی با اشاره به 10 سامانه نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: درگاه‌های بانکی، پست، ثبت احوال و سایت نمایشگاه از‌جمله درگاه‌های فعال دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران هستند. هیچ مشکل حیاتی از ابتدای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای سایت فروش ایجاد نشده؛ علاوه‌براین در مجموع 500 حمله حیاتی و چند حمله کوچک به سایت فروش نمایشگاه دفع شده است.
 
وی درباره آمار خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران افزود: افراد جوان، بیشترین خریداران نمایشگاه مجازی کتاب تهران هستند. متوسط مبلغ خرید 370 هزار تومان است و تا ظهر امروز شنبه(9 بهمن‌ماه) 709 هزار نسخه کتاب خریدار شده، 125 هزار تعداد سفارش، 46 هزار میلیارد و 254 میلیون مجموع مبلغ کتاب‌های خریداری شده است؛ علاوه‌براین 103 هزار  خریدار از سایت نمایشگاه کتاب خریده‌اند.
 
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب ادامه داد: استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، قم، فارس، آذربایجان غربی، مازندران، خوزستان و لرستان در فهرست بیشترین خریدارن ثبت شده‌اند. تعداد خریداران زن و مرد از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برابر هستند. کتاب‌های ترجمه 44 درصد  کتاب‌های تالیفی 55 درصد از فروش را به خود اختصاص دادند. کتاب‌های کودک و نوجوان، ادبیات، دین، علوم اجتماعی، روانشناسی. بزرگسالان بیشترین مراجعه‌کنندگان و خریداران کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب هستند، که البته بیشتر برای فرزندان خود به خرید کتاب اقدام کرده‌اند.        
                   
رمضانی با اشاره به نسبت خریداران و استان‌ها گفت: بررسی این شاخص نشان می‌دهد، در نسبت جمعیت و خریداران نمایشگاه نشان می‌دهد، استان تهران وضعیت قابل توجهی ندارد اما استان ایلام، در مقام نخست، استان‌های سمنان و کهگیلویه و بویراحمد در جایگاه بعدی قرار دارند. در سه روز نخست 3500 نشانی روستایی بدون پلاک را ثبت کرده‌ایم. این آمار علاوه‌بر نشانی‌هایی است که با نشانی پستی با پلاک منطقه روستایی خریدار داشته‌ایم.
 
وی ادامه داد: از روز‌ 29 بهمن ‌تا امروز شنبه(9 بهمن‌ماه) پیک‌های مختلف فروش را ثبت کرده‌ایم؛ به‌عنوان مثال اطلاع‌‌رسانی بخش خبری ساعت 14 یک پیک قابل توجه و اوج دیگر فروش و مراجعه به سایت نمایشگاه، با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ارسال 10 میلیون پیامک به کتابداران شکل گرفت.
 
رمضانی افزود: در مجموع بیش از 25 هزار و 462 تماس با مرکز پاسخگویی نمایشگاه به ثبت رسیده است. 3 هزار و 719 تماس خروجی نیز از این مرکز انجام شده است. 82 درصد از تماس‌گیرندگان از پاسخگویی رضایت داشته‌اند.
 
وی با اشاره به ترین‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: کتابخوان چابهاری از ناشر تبریزی، و مخاطب قادرآبادی از ناشر ارومیه‌ای کتاب خریده است. کوچک‌ترین خریدار نمایشگاهف کودک 4 ساله بیجاری و بزرگترین 92 ساله از تهران است. مردم استان تهران بیشترین خرید را از نمایشگاه مجازی داشته‌اند. با حذف فاصله‌ها، زمینه از بین هزینه سفر به تهران ایجاد شد. محاسبه شده اگر خریداران نمایشگاه مجازی، قصد سفر به تهران را داشتند، با هزینه متویسط 200 هزار تومان باید 42 میلیارد تومان هزینه می‌کردند. درمجموع هزینه ارسال مرسوله‌های کتاب 3 میلیارد تمان شده است. ناشران تهرانی به 31 استان کشور، کتاب ارسال کردند؛ همچنین ناشران استان مرکزی به 28 استان. این آمار‌ها به جریان سیاست‌گذاری کمک می‌کند که ناشران سراسر کشور درچه وضعیتی قرار دارند. ناشران به تبلیغ و معرفی آثارشان نیاز دارند که باید به آن‌ها کمک کرد.
 
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با بیان این مطلب که نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت داد تا در مسیر عدالت فرهنگی داده است ادامه داد: در مجموع 312 هزار مرسوله از نمایشگاه ارسال شده است. 2870 نقطه روستایی و 1007 نقطه شهری از نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بسته درخواست کرده‌اند. مجموع یارانه ارسال، بیش از 15 میلیارد تومان است. این نمایشگاه به ناشران در شناسایی مشتری‌های جدید و افزایش دسترسی کمک کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها