دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
پژوهش موفق در گوشه کتابخانه خاک نمی‌خورد

معاون رسانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته پژوهش ضمن اشاره به یک پژوهشگر موفق گفت: پژوهش موفق در گوشه کتابخانه خاک نمی‌خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، همزمان با هفته پژوهش، نشست خبری بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با هدف معرفی دستاوردها و برنامه‌های این بنیاد در حوزه پژوهش با حضور حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد اسراء، حجت‌الاسلام روح‌اللهی معاون آموزش و پژوهش، سیدعباس موسوی‌تبار معاون رسانه و وحید احمدی معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات این بنیاد برگزار شد.

حجت‌الاسلام روح‌اللهی معاون آموزش و پژوهش از انتشار کتاب عقلانیت شهود تا پایان سال پژوهشی این بنیاد خبر داد و گفت: نظریه‌پردازی و نظام‌سازی از آثار آیت‌الله جوادی آملی در دستور کار این بنیاد قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: تدوین منظومه علمی و فکری آیت‌الله جوادی آملی، مطالعات و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای، عمومی‌سازی آثار منتشرشده از سوی بنیاد از جمله برنامه‌های آینده‌پژوهی بنیاد علوم وحیانی اسراء است.

روح‌اللهی به فعالیت ۱۱ مرکز آموزشی تخصصی در این بنیاد اشاره کرد و ادامه داد: ۷۶۰ دانش‌پژوه و ۱۱۵ استاد در این مراکز مشغول فعالیت هستند و فنون پژوهش را فراخواهند گرفت. در مراکز حوزوی دکترای پژوهش‌محور نداریم و همواره آموزش‌محور بوده است و لذا برای سه رشته فلسفه، تفسیر و نهج‌البلاغه درخواست دکترای پژوهش محور کرده‌ایم.

در ادامه وحید احمدی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء نقش و جایگاه ارزشمند فناوری اطلاعات در انواع و اقسام فعالیت‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: نرم‌افزار کتابخانه جامع اسراء سال گذشته رونمایی شد و شامل تمام آثار آیت‌الله جوادی آملی است، این نرم‌افزار تنها کتابخوان نیست و برای یک پژوهشگر طراحی شده است.

احمدی با اشاره به فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم ویژه پژوهشگران، گفت: زیر‌ساخت‌های پردازشی، حافظه‌ای و انواع اطلاعات بر اساس یک سیستم یکپارچه انجام می‌شود. هوش مصنوعی برای فعالیت‌های مختلف این بنیاد از جمله فعالیت‌های پژوهشی در آینده فراهم خواهد شد.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد تصریح کرد: متن‌کاوی و گفتار از جمله مسائلی است که در هوش مصنوعی به آن نگاه ویژه‌ای داریم و امیدواریم در سال آینده از آن رونمایی شود.

وی با اشاره به حضور ۱۰۰ پژوهشگر در این بنیاد یادآور شد: ۱۰۷ پروژه پژوهشی در این بنیاد انجام شده است که برخی از آن‌ها تا پایان امسال رونمایی خواهد شد و از جمله آن‌ها می‌توان به عقلانیت شهود، شماره‌های جدید فصلنامه حکمت اسراء و انواع و اقسام کتب تفسیر و تسنیم اشاره کرد.

در بخش دیگری از این نشست سیدعباس موسوی‌تبار، معاون رسانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه یک پژوهشگر موفق به نتیجه‌بخش بودن پژوهش باید نگاه ویژه داشته باشد، گفت: پژوهش موفق پیوست رسانه‌ای دارد و صرفا در گوشه کتابخانه خاک نمی‌خورد.

معاون رسانه بنیاد اسراء ادامه داد: هر پژوهشی باید منجر به جریان‌سازی و آگاهی‌بخشی شود و این امر به کمک رسانه امکان‌پذیر است و پژوهش بدون رسانه یعنی پژوهشی کُند که در کنج کتابخانه‌ها جای دارد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ای که اهل تحقیق و پژوهش نباشد رسانه معتبری نخواهد شد، تصریح کرد: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و تشویق جوانان به علم‌گرایی با شبکه‌های رسانه‌ای از جمله ابزار رسانه است که می‌تواند در حوزه تحقیق و پژوهش انجام دهد.

موسوی‌تبار افزود: پژوهشی که در رکاب رسانه باشد به موفقیت رسیده است. جاده رسانه‌ای و ارتباطات دوجانبه و چندجانبه نیست، بلکه یک جاده یک‌طرفه و در دست صاحبان قدرت است و متاسفانه در این صورت شاهد نتایج خوبی نخواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها